کد خبر: ۱۳۲۴۶۹
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۳

رقابت 6 روحانی بر سر 2 صندلی سبز‬‫ قم‬

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزنامه اعتماد در گزارشی تحت عنوان «‌ماراتن قم برای سه صندلی‌» از رقابت برخی چهره‌های روحانی مجلس برای اعلام كاندیداتوری از شهر قم خبر داد و نوشت: تعدادی از چهره‌های روحانی همگی تصمیم دارند در شهر «قم» برای انتخابات مجلس نهم كاندیدا شوند و حالا جامعه روحانیت این شهر را به دردسر انداخته است. 

بنابر این گزارش‌، حداقل 6 معمم در كنار علی لاریجانی تصمیم دارند برای سه صندلی رقابت كنند كه تكلیف یک صندلی آن برای لاریجانی مشخص است و دو صندلی مانده برای رویارویی 6 روحانی؛ دو نفر از حمایت جامعتین برخوردار هستند و 4 نفر از حامیان احمدی‌نژاد محسوب می‌شوند؛ و شاید به همین دلیل این روزها، قم برای حامیان احمدی‌نژاد و اصول‌گرایان مخالف وی، بشدت حساسیت‌برانگیز شده است. 

اعتماد افزود: اختلاف هم از جایی شروع شد كه لیست انتخاباتی جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حامیان احمدی‌نژاد را در بین خود راه ندادند. آنها هم كه از لیست اصلی انتخاباتی قم بیرون مانده‌اند، می‌خواهند در برابر دو مجمع روحانی، ‌لیست مستقل ارایه دهند؛ لیستی كه از سوی قمی‌ها به عنوان شناسنامه كاندیداهای تیم احمدی‌نژاد شناخته می‌شود، تا بدین‌ترتیب زودتر از سایر شهرها، اختلاف‌های انتخاباتی، آن هم در شهری مانند قم ظهور پیدا كند. شهری كه پایگاه اصلی جامعتین محسوب می‌شود و به نظر می‌رسید اگر قرار باشد اتحادی بین جبهه پایداری (حامیان احمدی‌نژاد) و جبهه متحد اصول‌گرایی شكل بگیرد باید مركزیتش در قم باشد. اما گویا تمركز چهره‌های روحانی كه ترجیح می‌دهند به بهارستان راه یابند، سبب شده تا رقابت روحانی ‌ـ روحانی در قم، صحنه‌یی را رقم زند كه آیت‌الله مهدوی‌كنی بشدت نگران رخ دادنش بود.

در ادامه این گزارش آمده است‌: علی لاریجانی، علی بنایی و رضا آشتیانی نماینده‌های كنونی قم در مجلس هستند و عقلای اصول‌گرا كه قرار است برای همه تصمیم بگیرند، تا الان به این تفاهم رسیده‌اند كه به دلیل جایگاه ویژه هر‌كدام از این سه چهره، این لیست را برای مجلس نهم هم تكرار كنند؛ سه كاندیدا برای سه صندلی، اما آن سوی میدان، مهدی طائب رییس قرارگاه عمار، حمید رسایی نماینده حامی احمدی‌نژاد، مصطفی ذوالنور قائم‌مقام نماینده ولی‌فقیه در سپاه و قاسم روانبخش شاگرد آیت‌الله مصباح‌یزدی؛ چهار كاندیدایی كه حضورشان در لیست جامعتین را منتفی شده می‌دانند، مجبورند اگر برای حضور در انتخابات مصر هستند در لیستی جداگانه بیایند. وجه مشترک هر چهار نفر نزدیكی به احمدی‌نژاد در شش سال گذشته است و امروز، هر چهار نفر از مهره‌های اصلی جبهه پایداری اسلامی (حامیان احمدی‌نژاد با عنوانی جدید) شناخته می‌شوند.

البته این افراد می‌دانند كه تجربه قرار دادن لیست حامیان احمدی‌نژاد در برابر لیست جامعتین در قم شكست خورده است؛ چرا كه در انتخابات شورای شهر سوم هم‌چنین اتفاقی تكرار شد و لیست مورد حمایت تشكلات روحانی قم 150 هزار تا 200 هزار رای آورد حال آنكه لیست رایحه خوش‌خدمتی‌های قم مرز 30 هزار نفر را هم رد نكرد. از سوی دیگر هنوز تلاش‌ها هم برای متقاعد كردن جامعتین برای قرار دادن یكی از این افراد در لیست جبهه واحد اصول‌گرایی ادامه دارد، آن هم با این تهدید كه اگر به آنها سهم داده نشود؛ لیست جداگانه خواهند داد. اما جامعتین حداقل درباره لاریجانی و بنایی به دلیل جایگاه این دو نفر در قم مجبور است كه تنها سر یک صندلی با جبهه پایداری‌ها لابی كند. آن هم با احتمال كم بر سر كرسی متعلق به آشتیانی نماینده كنونی قم. این روحانی در دوره قبل هم با حمایت جامعتین وارد مجلس شد، اما تا حدودی وضع كنونی‌اش متزلزل است؛ نزدیكی فرزندش به جریان مشایی و نقش وی در انتشار سی دی ظهور و دستگیری وی، برای این روحانی كه امام جماعت نمازهای مجلس است، حاشیه‌ساز شد اما تاكنون وی تصمیمش برای انصراف از نمایندگی در دور بعدی را اعلام نكرده است و بسیاری در قم در تلاش هستند تا حساب وی را از پسرش كه نزدیک به مشایی است جدا كنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین