کد خبر: ۱۳۲۴۷۱
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۸
در نامه‌ای خطاب به رئیس شورای شهر مطرح شد

هشدار مسجدجامعی نسبت به تخریب گسترده میراث تاریخی تهران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس فرهنگی: احمد مسجدجامعی در نامه‌ای خطاب به رئیس شورای شهر نسبت به تخریب گسترده میراث تاریخی شهر هشدار داده و خواستار ارائه گزارش از جانب شهرداری تهران و سازمان میراث فرهنگی با قید فوریت شد. 

به گزاش آفتاب، عضو شورای شهر تهران در نامه خود آورده است: طبق آخرین اعلام نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، محدوده تاریخی شهر تهران حدوداً 2250 هکتار است که در قلمرو حصار ناصری دیده شده است هر چند بافت تاریخی محدود به دارالخلافه نیست بلکه به طور مشخص مناطق 12،11،10،7و20را می‌توان به عنوان مناطق تاریخی در نظر گرفت. 

در طرح جامع شهر تهران نیز گستره وسیع‌تری به عنوان پهنه تاریخی شهر مشخص شده است. 

در ادامه این نامه آمده است: بر اساس اعلام مدیریت پایگاه بافت تاریخی تهران تعداد 2400 اثر واجد ارزش تاریخی در تهران شناسائی شده است که از آن تعداد تنها حدود 300 اثر به ثبت رسیده است در حالی که این آمار نشان از عدم کفایت اقدامات صورت گرفته به منظور زمینه‌سازی برای حفاظت از آثار تاریخی است از میان همین آثار واجد شرایط ده‌ها اثر در سال‌های اخیر تخریب شده است علاوه بر این اخیراً شاهد موجی از تخریب در همان محدوده بناهای ثبت شده تاریخی هستیم. سرای دلگشا، ساختمان سینگر، ساختمان پرچم و به عنوان آخرین نمونه ساختمان صداقت بوده است و به عبارتی در مدتی کوتاه بیش از 30 درصد از آثار موجود از بین رفته است. 

مسجدجامعی خاطرنشان کرده که بخش عمده‌ای از آثار باقیمانده، ساختمان امام‌زاده‌ها، مساجد، حسینیه‌ها، موزه‌ها، میادین، فضاهای عمومی و سفارتخانه‌های خارجی است که تا کنون کم و بیش از آسیب تخریب مصون مانده است‌.
 
وی به مصوبه پیشین شورای شهر اشاره کرده و یادآور شده است: به منظور سرعت بخشیدن به روند صیانت و حفاظت از این آثار، مصوبه تعیین سیاست‌‌های اقتصادی، جذب مشارکت بخش خصوصی در حفظ و احیای اماکن تاریخی در سومین دوره شورای اسلامی شهر تهران ارائه شد و اعتباری شهرداری تهران به منظور کمک به سازمان میراث فرهنگی پیش بینی شد تا اقدامات لازم به منظور ثبت سایر بناها سرعت گیرد. 

این عضو شورای شهر در پایان نامه خود با توجه به اتفاقات تخریبی اخیر در بناهای ثبت شده و شاخص که عمدتاً با مجوز صورت می‌میراثفرهنگی،گیرد خواستار ارائه گزارش اقدامات انجام شده توسط سازمان میراث فرهنگی و شهرداری تهران با قید فوریت شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین