کد خبر: ۱۳۲۵۰۷
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۲۳:۵۶

آیت‌الله مظاهری: فرعون با رواج بی‌عفّتی بر بنی‌اسرائیل مسلّط شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آیت‌الله مظاهری در ادامۀ سلسلۀ دروس اخلاق با عنوان «فضیلت‌های فراموش شده» از حیا به عنوان فضیلت فراموش شدۀ دیگری یاد کرده و افزود: فضیلت حیا که گویا هاله‌ای از نور، پیرامون آن را فراگرفته است، از منظر قرآن و عترت، قداست ویژه‌ای دارد تا جایی که در تعالیم دینی، حیا، سرچشمۀ همۀ فضائل انسانی و بی‌حیایی، سرآغاز و منشأ همۀ رذائل و پلیدی‌ها است. 

ایشان افزودند: طبق فرمایش پیامبر اکرم«صلی‌الله‌علیه وآله وسلّم» که در کلام ائمّۀ طاهرین «سلام‌الله‌علیهم» نیز تکرار شده است، انسان بی‌حیا، پایبندی به دین ندارد و از عقلانیّت نیز بهره‌ای نخواهد برد و چنین کسی طبق روایات دیگری، شرورترین افراد جامعه است. 

آیت‌الله مظاهری ضمن تأکید بر ضرورت مطالعۀ تاریخ و عبرت گرفتن از رخدادهای تاریخی، به ارائۀ یک تحلیل قرآنی، تاریخی از نحوۀ تسلّط فرعون بر قوم بنی‌اسرائیل پرداخته و تصریح کردند: قرآن کریم دربارۀ علّت تسلّط فرعون بر قوم بنی‌اسرائیل و ادعای خدایی برای آنان، می‌فرماید: «یُذَبِّحُ أَبْناءَهُمْ وَ یَسْتَحْیی‏ نِساءَهُمْ»، که معنای ظاهری آیه حکایت از کشتن مردان و پسران و به کنیزی گرفتن زنان قوم بنی‌اسرائیل دارد. امّا معنای عمیق و اخلاقی آیۀ شریفه، این است که فرعون با حیله‌گری و مکاری، توانست غیرت مردان و حیای زنان قوم بنی‌اسرائیل را از بین ببرد و در اثر رواج بی‌غیرتی و بی‌عفّتی در آن قوم، بر آنان مسلّط شود و ادعای خدایی کند و جالب اینکه آنان نیز در اثر بی‌دینی و بی‌عقلی ناشی از بی‌حیایی، تسلیم ادعای او شدند. 

آیت‌الله العظمی مظاهری، همچنین به بیان تحلیلیِ نحوۀ تحوّل فرهنگی کشور آندلس مسلمان و تبدیل آن کشور به اسپانیای نامسلمان پرداخته و اظهار داشتند: دشمنان کشور اسلامی آندلس وقتی از فتح نظامی آن کشور مأیوس شدند، به جنگ نرم متوسّل شده و با ترویج گناه و اختلاط زن و مرد در آن کشور، حیا، عفّت و غیرت عمومی را خدشه‌دار کردند و پس از سرگرم کردن مردم به شهوت و شهوت‌رانی، به آندلس حمله کردند و به طرز فجیعی به کشتار مسلمانان پرداختند و حاصل این هجوم وحشیانه، تبدیل آندلس مسلمان به اسپانیای کنونی بود که به جز آثار باستانی مسلمانان، نشان دیگری از اسلام در آن کشور یافت نمی‌شود. 

آیت‌الله العظمی مظاهری با تشریح وجوه تشابه جنگ نرم فعلی دشمنان نسبت به جمهوری اسلامی با تهاجم فرهنگی به قوم بنی‌اسرائیل و کشور آندلس که منجر به بی‌دینی و نابودی آنان شد، نسبت به خطرات و خسارات ناشی از ترویج بی‌حیایی، بی‌عفّتی و بی‌غیرتی در جامعه هشدار داده و خاطرنشان کرد: تجربۀ هشت سال دفاع مقدّس، به دشمنان جمهوری اسلامی ایران فهمانده است که با جنگ نظامی امکان تسلّط بر این کشور را نخواهند یافت. از این‌رو درصدد گرفتن غیرت و حمیّت از مردان و حیا و عفّت از زنان برآمده‌اند و با کمال تأسّف باید اعتراف کنیم که در این زمینه تا حدودی موفق بوده‌اند و ادامۀ این وضعیّت، پیروزی‌های بزرگ‌تری برای آنان رقم خواهد زد. 

ایشان در این زمینه افزود: آنچه امروزه موجب رنجش خاطر دلسوزان اسلام و نظام مقدّس جمهوری اسلامی شده و جمهوری اسلامی را با مخاطره جدّی مواجه کرده است، رواج بی‌عفّتی و بی‌غیرتی در بین مردم و از آن بد‌تر، بی‌تفاوتی مسئولین در برابر این خطر بزرگ است که گاهی با دامن زدن آنان به آتش بی‌حیایی نیز همراه می‌شود. 

آیت‌الله العظمی مظاهری، حاکمیّت حیا در خانه و در بین اعضای خانواده را عامل مهم و مؤثری در گسترش فرهنگ حیا در اجتماع دانسته و تصریح کردند: قرآن کریم در آیاتی، بر اهمیّت وجود حیا در معاشرت اعضای خانواده یا یکدیگر و نیز ضرورت پوشش متعارف آنان تأکید می‌ورزد و حتّی در این خصوص به ذکر جزئیّات آداب معاشرت در خانواده می‌پردازد و در سه موقع، که ممکن است پدر و مادر پوشش مناسب نداشته باشند، فرزندان ممیّز غیر بالغ را از ورود به خلوت آنان منع می‌کند. 

ایشان در این زمینه اضافه کردند: ورود قرآن کریم به جزئیّات بحث حیا و پوشش، حاکی از اهمیّت فوق‌العادۀ آن مطلب در دین اسلام است. از این‌رو اعضای خانواده باید در مقابل همدیگر، از پوشش متعارف استفاده کنند و محرمیّت آنان منجر به بی‌حیایی و بهره‌گیری از پوشش نامناسب نشود که خطرات و خسارات فراوانی برای اعضای خانواده و اجتماع خواهد داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین