کد خبر: ۱۳۲۵۱۶
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۱:۳۱

راه‌آهن شیراز برای سومین بار افتتاح می‌شود!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بار دیگر وعده‌ای جدید برای افتتاح راه‌آهن به مردم داده می‌شود و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس، زمان جدیدی برای افتتاح این پروژه اعلام کرده و وعده داده که باقی مانده مسیر راه‌آهن، هفته دولت به بهره‌برداری خواهد رسید.

ظرف سه‌سال گذشته، در ایام مختلف سال، چه هفته دولت، چه ایام‌الله دهه فجر، مسوولان فارس تاریخی را برای تکمیل و افتتاح کامل راه‌‌آهن شیراز- اصفهان اعلام کرده‌اند، روندی که با آمدن استاندار جدید فارس همچنان ادامه دارد.

اولین‌بار راه‌آهن نیمه‌کاره شیراز- اصفهان، در حالی که چادری در محل ایستگاه اصلی این خط در شهر جدید صدرا، برپا شده بود، با سرو صدای فراوان در تاریخ سیزدهم خرداد ماه ۱۳۸۷ و در حالیکه امام‌جمعه جدید شیراز استاندار فارس را در میزبانی چهار وزیر و معاون اول رئیس‌جمهوری همراهی می‌کرد، افتتاح شد، آن‌روز استاندار فارس، محمدرضا رضا‌زاده بود.

در آن روز یک گروه از خانواده‌های شهدا و تعدادی از خبرنگاران فارسی برای یک زیارت یک‌روزه به مشهد مقدس اعزام شدند اما وقتی مسافت رفت را طی ۴۸ ساعت پیمودند، از بازگشت با این قطار پشیمان شده و تنها تا اصفهان با راه‌آهن بازگشتند.

بعد از آن، خط به حالت نیمه تعطیل درآمد و سیل انتقادها به سمت مسئولان استان سرازیر شد اگرچه هیچ یک از مسوولان موضوع را قبول نداشت و همه از امنیت مسیر و تکمیل بودن آن می‌گفتند.

اقرار به اشتباه در آغازین روزهای دولت دهم و زمانی انجام شد که بارها وزیر راه و ترابری از سوی خبرنگاران در خصوص راه‌آهن مورد سئوال قرار گرفت، سئوالات پی‌در پی بهبهانی را از کوره در برد تا آنجا که اعلام کرد به هیچ سئوالی در خصوص راه‌آهن پاسخ نمی‌دهد.

اولین افتتاح با انعکاس رسانه‌ای عکس‌ها و گزارش‌هایی از وضعیت نامطمئن این خط همراه بود، خط آهنی که تنها مسیر اصفهان تا اقلید آن قابلیت بهره‌برداری داشت و آن روز می‌شد به‌جای آنکه تمام مسیر وارد مدار شود، همان بخش مطمئن، افتتاح شده و به مدار وارد شود، اگرچه هنوز ایستگاه‌های اقلید و آباده هم کامل نشده بود.

بعد از آن احمدزاده، استاندار فارس در دولت دهم اعلام کرد هر ماه یک گزارش از روند کار در این پروژه را از پیمانکار خواسته است. وی مشکل را در تکمیل ایستگاه اصلی شیراز و هفت کیلومتر در بخشی از مسیر شیراز تا سعادت آباد دانسته و اعلام کرده بود که امیدوار است تا پایان سال ۸۹ راه‌آهن تکمیل و بهره‌برداری از آن آغاز شود.

اما این اتفاق هم حادث نشد، اگرچه در سال ۸۹ معدود مسافرانی با استفاده از این خط آهن که برای بار دوم افتتاح می‌شد، به فارس و شیراز آمدند، اما سرعت پایین و کیفیت نازل کابین‌های قطار به‌علاوه نبود ایستگاه‌های استاندارد و مناسب، انتقاداتی بود که حواله مسوولان در این خصوص می‌شد.

موضوع خط آهن شیراز- اصفهان که در دوران سرپرستی فرهاد سجادی نیز به‌عنوان یکی از پروژه‌های تحت پیگیری او عنوان شده بود، همچنان با مشکل مواجه بود و تقریبا تمام مسوولان شیراز و فارس از این پروژه بازدید کرده و هر یک وعده‌ای به مردم دادند، حال آنکه نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز در یک موضع‌گیری تند،اعلام کرد به گمان تکمیل بودن پروژه حاضر به حضور در مراسم افتتاح شده است.

این موضع‌گیری که تا آن روز در خفا انجام شده بود، در روز معارفه استاندار جدید از سوی رییس مجمع نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی، علنی‌تر شد.

رضایی کوچی که سخنرانی‌اش تماما انتقاد از تیم مدیریتی استان فارس بود، در آن روز یکی از نقاط ضعف احمدزاده را ناتوانی در تکمیل یک ایستگاه راه‌آهن و هفت کیلومتر از مسیر این خط آهن که دارای مشکل است، بیان کرد.

اما امروز بار دیگر وعده‌ای جدید برای افتتاح راه‌آهن به مردم داده می‌شود و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس، زمان جدیدی برای افتتاح این پروژه اعلام کرده و وعده داده که باقی مانده مسیر راه‌آهن، هفته دولت به بهره‌برداری خواهد رسید.

عبدالله حسینی این‌بار اعلام کرد که حسین‌ صادق‌عابدین‌، استاندار جدید فارس از مسوولان پروژه خواسته است هر سه روز یکبار گزارشی از روند اجرای آن به وی ارایه دهند.

حسینی البته مشکل اصلی که احداث یک پل در مسیر ورودی خط آهن به صدرا بود را اعلام و بیان داشت: عمده مشکلی که در مسیر راه آهن در شهر صدرا وجود داشت، احداث پل بود که با تلاش های مسئولان در حال اتمام است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با بیان این مطلب که راه آهن شیراز- اصفهان از لحاظ فیزیکی پیشرفت بسیار خوبی داشته است، خاطر نشان کرد: با توجه به درخواستی که از معاون وزیر راه و شهرسازی برای سفر به استان فارس داشتیم در هفته آتی با حضور وی روند اجرای این پروژه بررسی و مسائل مالی نیز مرتفع می شود و به یاری خداوند در هفته دولت ایستگاه راه آهن شیراز – اصفهان در شهر شیراز و مسیر باقیمانده از این پروژه افتتاح خواهد شد.

هرچند تمام فارسی‌ها در انتظار افتتاح خط تکمیل شده راه‌آهن شیراز – اصفهان لحظه شماری می‌کنند و امیدوار هستند با قطارهایی به‌روز و نو، مسیر شیراز را تا مشهد و تهران بپیمایند و بعد از سال‌ها انتظار، امیدوار باشند امن‌ترین وسیله ایاب و ذهاب به فارس پا گذاشته و می‌توانند این عزیز را پاگشا کنند!
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین