آفتابنیوز : آفتاب: سه سال از آغاز كشمكش پلیس راهور با خودروسازان داخلی بر سر تولید پراید و روآ میگذرد اما بهرغم تاكید پلیس مبنی بر توقف شمارهگذاری این خودروها ولی این دو خودرو همچنان شمارهگذاری میشوند.
تنها چند ساعت از اعلام توقف شمارهگذاری خودرو روآ توسط معاون فنی مهندسی راهور نگذشته بود كه قائم مقام فروش ایران خودرو با تكذیب این موضوع از تداوم تولید و فروش این خودرو خبر داد.
براساس گفتههای وزیری، نماینده مدیرعامل ایران خودرو در اخذ گواهینامه استانداردهای خودرویی، مسئولان راهور به دلیل عدم آشنایی با فرآیند طراحی و مهندسی نصب سیستم ترمز ضدقفل شتابزده عمل میكنند. این در حالی است كه نمیتوان با دستور ترمز ضد قفل نصب كرد.
سخنان وزیری در حالی عنوان میشود كه پلیس راهور همچنان بر عدم شمارهگذاری روآ از ابتدای مهر اصرا دارد.
سرهنگ جهانگیری معاون فنی مهندسی راهور با تاكید بر قاطعیت پلیس در برخورد با خودروهای فاقد تجهیزات ایمنی مدعی شد: پلیس بر اساس قانون از شمارهگذاری خودروهای فاقد كیسه هوا و ترمز ضد قفل جلوگیری میكند و این آخرین مهلت برای خودروسازان است. البته به نظر میرسد این اولتیماتوم پلیس هم مثل دهها مهلت دیگر پلیس راهور به فراموشی سپرده شود.
این درحالی است كه روز شنبه بار دیگر رئیس پلیس راهور از عدم شمارهگذاری دو خودروی تولید سایپا به علت نداشتن كیسه هوا و ترمز ضد قفل خبر داد. براساس اطلاع مهر، یكی از این خودروها پراید صبا است كه بیش از 50 روز از آخرین مهلت راهور برای شمارهگذاری آن گذشته بود. این درحالی است كه نمایندگیهای این شركت مدعی هستند می توانند خودروی پراید پلاک شده به خریدار تحویل دهند. ضمن اینكه هیچكدام از این خودروها دارای كیسه هوا نیست. البته برخی از نمایندگیها نیز خودرو را بدون پلاك تحویل داده و مدعی هستند كه طی چند روز آینده این مشكل رفع میشود.
قصه از كجا شروع شد كشمكش پلیس و سایپا بر سر خودرو به سال 87 و زمان حضور سردار محمد رویانیان بر مسند رئیس پلیس راهور باز میگردد. در آن زمان نیز پلیس بیش از 20 نقص فنی از جمله كمربند ایمنی را در این خودرو شناسایی كرد. همزمان با حضور سردار مومنی در راس پلیس راهور وی نیز ایراداتی را به پراید وارد و چندین مورد از شمارهگذاری این خودرو جلوگیری كرد.
در همین حال سردار اسماعیل احمدیمقدم فرمانده نیروی انتظامی در چند مورد از مصاحبههای خود با انتقاد از خودروی پراید آن را نا ایمن دانست و افزود: متاسفانه پرتیراژترین خودروی كشور ناایمنترین خودرو نیز هست اما پلیس اجازه نمیدهد با جان مردم بازی شود.
در همین حال سرهنگ البرزی معاون عملیات پلیس راه با اشاره به تصادفات پراید در جادهها گفت: پراید به علت نداشت سیستم ایمنی خودروی مناسبی برای سفر نیست. در تصادفاتی كه پراید در یک سوی آن حضور دارد قطعاً خسارات زیادی به بار میآید.
پلیس: شمارهگذاری نمیكنیم سه سال از آغاز كشمكش راهور با سایپا و ایران خودرو بر سر تولید پراید و روآ میگذرد اما همچنان با وجود تاكید پلیس راهور مبنی بر توقف شمارهگذاری این خودروها اما این دو خودرو همچنان شمارهگذاری میشوند. خودرو سازان معتقدند علاوه بر تیراژ بالا و قیمت ارزان تعداد زیادی از این خودروها در انبار موجود بوده و باید به فروش برسند. اما رئیس پلیس راهور در این باره تصریح كرده كه نمیگذاریم این بار نیز همانند گذشته این خودروها شمارهگذاری شوند.
پراید ایمنی ندارد، پلیس تعلل میكند دكتر جمال عینی كارشناس ترافیک با اشاره به ناایمن بودن پراید تاكید كرد: متاسفانه این خودرو دارای نواقص زیادی است. سیستم ترمز این خودرو در سرعتهای بالا به هیچ وجه پاسخگو نبوده و مشكلاتی را ایجاد میكند. این در حالی است كه این خودرو از نظر بدنه نیز مقاومت كمتری دارد. متاسفانه راهور نیز در زمینه ارتقای این خودرو اقدام مناسبی انجام نداده و تنها به دادن فرصتهای بیشتر بسنده میكند.
خودروسازان به دنبال دور زدن قانون؟ به هر حال این بار نیز خودروسازان به دنبال راهی برای دور زدن قانون هستند. براساس شنیدهها جلساتی به منظور شمارهگذاری مجدد محصولات سایپا آغاز شده است. البته پلیس تردد خودرو بدون پلاک را غیرقانونی میداند.
سرهنگ بذرافشان جانشین رئیس پلیس راهور تهران تاكید دارد كه تردد خودروها بدون پلاک ممنوع بوده و پلیس با متخلفان برابر قانون برخورد میكند.
به هرحال باید منتظر ماند و دید كه تعامل خودروسازان یا زور پلیس برای عدم شمارهگذاری بیشتر است.