کد خبر: ۱۳۲۷۳۱
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۴

کویت به پیشنهاد نفتی ایران پاسخ منفی داد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمود زیرکچیان‌زاده درباره آخرین وضعیت طرح توسعه میدان مشترک آرش با بیان اینکه سیاست شرکت ملی نفت ایران برای توسعه میادین مشترک نفت و گاز، اجرای دیپلماسی مثبت و فعال انرژی با کشورهای همسایه و استفاده از روش مشارکت به جای رقابت (Unitization) است، گفت: در سال‌های اخیر هم مذاکرات متعددی با مسئولان وزارت نفت کویت برای توسعه این میدان مشترک نفتی انجام شده است.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران با تاکید بر اینکه به دنبال مشارکت‌های ملی و منطقه‌ای برای نخستین بار در سطح خلیج فارس هستیم، تصریح کرد: با توسعه مشارکتی میادین نفتی دو کشور یک اپراتور برای توسعه میدانی انتخاب می‌کنند و با کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری و تولید میدان توسعه یافته و تولید انجام می‌گیرد.

نایب رئیس هیأت مدیره شرکت نفت فلات قاره با اعلام اینکه تاکنون در سطح خلیج فارس یک دیپلماسی مثبت و فعال انرژی برای توسعه و تولید از میادین مشترک نفت و گاز دنبال نشده است، تاکید کرد:‌ انتظار از کشور کویت این بود که به عنوان یک کشور همسایه و مسلمان با پیشنهاد ایران مبنی بر توسعه و تولید به روش "‌مشارکت به جای رقابت در تولید‌" در میدان مشترک آرش موافقت کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه تا پایان شهریورماه امسال طرح جامع توسعه میدان آرش به طور کامل تدوین می‌شود تاکیدکرد:‌ مطالعات انجام گرفته نشان می‌دهد که ظرفیت استخراج نفت و گاز از میدان آرش بیش از برآوردهای اولیه است.

توسعه میدان مشترک نفتی آرش آغاز شد

زیرکچیان‌زاده با اشاره به این که برای توسعه میدان مشترک طرح تولید زودهنگام در دستور کار قرار گرفته است، تبیین کرد: ‌در حال حاضر مطالعات، مهندسی و عملیات اجرایی توسعه این میدان مشترک در خلیج فارس آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران از آغاز تولید زودهنگام نفت و گاز میدان مشترک هنگام تا نیمه نخست سال آینده خبر داد و افزود: ‌هم اکنون ساخت سازه‌های دریایی این میدان مشترک با کویت آغاز شده ضمن آنکه بخش عمده‌ای از کالا و تجهیزات مورد نیاز نیز خریداری شده است.

وی میزان سرمایه‌گذاری اولیه مورد نیاز برای توسعه فاز نخست توسعه میدان آرش را 150 میلیون دلار عنوان کرد و افزود: قرار است بودجه از طریق منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران تامین شود.

زیرکچیان‌زاده همچنین با اشاره به انجام مطالعات اکتشافی و لرزه نگاری میدان آرش خاطرنشان کرد: با مشارکت پیمانکاران، سازندگان و مشاوران داخلی توسعه میدان کلید خورده است.

ورود ایران به آب‌های کویت صحت ندارد

این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش مهر که برخی از رسانه‌های غربی اعلام می‌کنند که ایران برای توسعه میدان آرش وارد آبهای سرزمینی کویت در خلیج فارس شده است؟ یادآور شد: تمامی فعالیت‌های ایران برای توسعه میدان مشترک در آبهای بین‌المللی خلیج فارس و در محدوده آبهای سرزمینی انجام می‌شود و به هیچ‌وجه وارد مرزهای آبی هیچ یک از کشورهای همسایه نمی‌شویم.

مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره ایران در پایان با اعلام اینکه میدان آرش یکی از استثنایی‌ترین میادین نفتی جهان است، خاطرنشان کرد: این میدان بین سه کشور جمهوری اسلامی ایران، کویت و عربستان سعودی مشترک است.

به گزارش مهر، میدان گازی آرش با در اختیار داشتن ذخیره حدود یک تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی و 310 میلیون بشکه نفت خام در شمال غربی خلیج فارس و مشترک بین ایران، کویت و عربستان قرار گرفته است.

این میدان مشترک گازی در سال 1977 میلادی کشف و مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در سال 1992 میلادی اولین چاه اکتشافی این میدان را حفاری کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین