کد خبر: ۱۳۲۷۸۱
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۲۳:۵۵

هواپیمای جاسوسی به‌اندازه کف دست+تصویر

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دانه‌های «افرا» که در هر پاییز از درخت خود جدا شده و به آرامی روی زمین فرود می‌آیند، الهام‌بخش نمونه جدید خودروی پرنده‌ای هستند که می‌تواند برای صنعت جمع‌آوری اطلاعات ارتش مفید باشد. 

آزمایشگاه‌های روباتیک هوشمند لاک‌هیدمارتین در نیوجرسی، مدت پنج سال گذشته را به ساخت یک هواپیمای بدون سرنشین برای تقلید از حرکت دانه «افرا» سپری کرده‌اند.

این دستگاه که «سامارای» نام دارد، قرار است در روزهای آینده در کنفرانس بین‌المللی جامعه سیستم‌های خودروی بدون سرنشین در واشنگتن رونمایی شود.

اندازه این هواپیما، حدود 30 سانتی‌متر بوده و از دو بخش متحرک و یک دوربین ساخته شده است. این خودرو را می‌توان با یک نرم‌افزار یا یک رایانه از راه دور کنترل کرد.

سازندگان این خودرو، هفته گذشته یک پیش‌نمایش از پرواز سامارای را برای خبرگزاری آسوشیتدپرس در یک زمین فوتبال سرپوشیده در ساوث‌همپتون اجرا کرد.

این هواپیما در زمان پرواز شبیه یک تیرگی شفاف در اطراف یک جفت نور آبی و قرمز بوده که ارتفاع 9 متر را بالا رفته و در طول زمین حرکت می‌کرد. همچنین در زمان استفاده از کنترل از راه دور بسیار ثابت بود؛ اما در زمان کاربرد برنامه رایانه‌ای برای کنترل آن، تا حدی در اطراف گردش می‌کرد که محققان اطمینان داده‌اند این مشکل در آینده برطرف خواهد شد.

این ایده، جدید نبوده و دانشجویان دانشگاه مریلند چند سال پیش یک نمونه هواپیمای کوچک‌تر با الهام از دانه افرا ساخته بودند.

بیل بورگیا، مدیر آزمایشگاه لاک‌هیدمارتین، این فناوری را برای استفاده در ارتش و نیروی پلیس کاربردی دانسته است.

سربازان می‌توانند این هواپیما را در کوله‌های خود حمل و برای کاربرد آنها را مانند بومرنگ به هوا پرتاب کرده و از تصاویر زنده آن استفاده کنند.

به گفته سازندگان، همچنین می‌توان این دستگاه را از هواپیما به بیرون انداخت تا تصاویر زمینی را به جای تصاویر هوایی کنونی برای ارتش و نهادهای دیگر جمع‌آوری کند یا از آن برای مشاهده داخل ساختمانها استفاده کرد.

برخلاف سایر هواپیماهای بدون‌سرنشین مورد استفاده ارتش، «سامارای» می‌تواند مانند هلی‌کوپتر در یک مکان، شناور مانده و در فضاهای تنگ به طور عمودی برخیزد.

به گفته مهندسان سازنده، این هواپیما، قابلیت تولید در اندازه‌های گوناگون و کم هزینه از پرینت سه‌بعدی که از لایه‌های پلاستیک برای ساختن اجسام استفاده می‌کند را دارد.

قرار دادن یک موتور در یک قطعه پلاستیک به شکل دانه «افرا» و پرواز دادن آن کار سختی نیست؛ اما یادگیری کنترل آن با حرکات طبیعی، چالش بزرگی محسوب می‌شود.

مقامات لاک‌هیدمارتین قیمتی برای ساخت این فناوری یا اسامی سازمان‌های حامی آن اعلام نکرده‌اند. {$old_album_132781}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین