کد خبر: ۱۳۲۸۶۷
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۲

سران غرب خواستار کناره‌گیری اسد شدند

سفر نمایندگان سازمان ملل به سوریه
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نماینده سوریه در سازمان ملل تصریح کرد که برخی از کشورهای دارای نفوذ در شورای امنیت می‌خواهند از این شورا به عنوان ابزاری جهت فشار علیه سوریه استفاده کنند. 

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) بشار الجعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل گفت: برخی از کشورهای عضو شورای امنیت می‌خواهند استعمار خود را در منطقه خاورمیانه دوباره زنده کنند. 

وی که در کنفرانس خبری در مقر سازمان ملل در نیویورک سخن می‌گفت، تصریح کرد: اکثریت اعضای شورای امنیت مسئولیت‌ها و وظایف خود را می‌دانند و اینکه ما فقط بگوییم که روسیه و چین در کنار سوریه هستند، اشتباه است. 
نصف بیشتر کشورهای عضو شورای امنیت بخوبی از منشور سازمان ملل اطلاع دارند و می‌دانند تجاوز به حاکمیت سوریه خط قرمز است. 

بشار الجعفری در ادامه تصریح کرد که تظاهرات‌کنندگان در سوریه همانند همان کسانی هستند که در لندن تظاهرات می‌کنند پس چگونه آنها آشوب‌گر هستند و این‌ها ملت سوریه؟! 

وی در ادامه افزود: ما بیشتر از نخست‌وزیر انگلیس، رئیس‌جمهوری فرانسه، صدراعظم آلمان و رئیس‌جمهوری آمریکا از حوادث سوریه اندوهگین و متاسف هستیم، کشور ما مسئولیت این جریانات را برعهده دارد و براساس منشور سازمان ملل باید با کشورهای عضو سازمان ملل تعامل داشته باشد نه با رسانه‌ها و ملت‌های این کشورها. 

از سوی دیگر نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهوری فرانسه، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس در بیانیه مشترکی با تاکید بر افزایش تحریم‌ها علیه نظام سوریه از بشار اسد خواستند تا از قدرت کناره‌گیری کند. 

همچنین کاترین آشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای با تاکید بر ضرورت کناره‌گیری بشار اسد از قدرت مدعی شد که رئیس‌جمهوری سوریه به شکل کامل مشروعیت خود را نزد ملت سوریه از دست داده است. 

همچنین باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا با اعلام تحریم‌های سخت‌گیرانه علیه سوریه اظهار داشت که بشار اسد باید از قدرت کناره‌گیری کند. 

اوباما طی بیانیه‌ای گفت: آینده سوریه باید توسط مردمش تعیین شود، اما بشار اسد در راه آنها ایستاده است. پیشنهادهای وی برای گفت‌وگو و اعمال اصلاحات در حالی که همزمان مردمش را زندانی و شکنجه می‌کند و به قتل می‌رساند، به پیشنهادهایی توخالی می‌‌ماند. 

وی افزود: ما پیوسته گفته‌ایم که بشار اسد یا باید روندی برای‌گذار به دموکراسی را رهبری کند و یا از سر راه (مردم) کنار برود. حال که چنین گذاری را رهبری نکرده، به‌خاطر منافع مردم سوریه، وقت آن رسیده که کناره‌گیری کند. 

اوباما همچنین "تحریم‌های بی‌سابقه‌ای را برای تشدید انزوای مالی حکومت اسد و تضعیف توانایی مالیش برای تامین مخارج اعمال خشونت علیه مردم سوریه" اعلام کرد. 

آمریکا اعلام کرد که در پی اعمال تحریم‌های بیشتر علیه سوریه تمام دارائی‌های این کشور بلوکه شده و هر نوع واردات مواد نفتی سوریه به آمریکا ممنوع است. 

همچنین هر نوع سرمایه‌گذاری در زمینه گاز و نفت سوریه و تجارت در این زمینه شامل تحریم‌های جدید آمریکا می‌شود. 

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در سخنانی گفت: مرحله گذار به دموکراسی در سوریه آغاز شده است و اکنون دیگر وقت آن رسیده است که بشار اسد قدرت را ترک کند. 

از سوی دیگر سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل در تماس تلفنی با بشار اسد با ابراز نگرانی شدید از خبرهای منتشر شده درباره نقض حقوق بشر در سوریه خواستار توقف فوری عملیات‌ نظامی و دستگیری مخالفان در سوریه شد. 

بشار اسد نیز در این تماس تلفنی اعلام کرد که عملیات ارتش و پلیس سوریه متوقف شده است. 

از سوی دیگر تونس و سوئیس سفرای خود را از دمشق فراخواندند. 

دولت سوییس اعلام کرد که به دنبال ناآرامی‌های اخیر در سوریه، سفیرش را برای مذاکره و مشاوره درخصوص اوضاع این کشور از دمشق فراخوانده است. 

به گزارش خبرگزاری آلمان، دپارتمان مسائل خارجی سوییس درخصوص فراخواندن سفیر خود از دمشق اعلام کرد: این فراخوانی ضروری بود، چرا که سوییس نمی‌تواند تخطی از حقوق بشر را که به شکلی سیستماتیک و برنامه‌‌ریزی شده از سوی نیروهای امنیتی سوریه صورت می‌گیرد، تحمل کند. 

این دپارتمان اعلام کرد: فراخواندن سفیر ما به معنای قطع روابط دیپلماتیک دو‌طرفه نیست. 

این دپارتمان اعلام کرد که سفارت سوییس در دمشق همچنان باز است. 

یک مقام مسئول در وزارت امور خارجه تونس نیز با محکوم کردن خشونت و تعامل نادرست با تظاهرات‌کنندگان اعلام کرد که تونس سفیر خود را از سوریه برای مشورت فراخوانده است. 

وی همچنین هرگونه تلاش برای سوء‌استفاده از اوضاع سوریه را محکوم کرد و طرف‌های سوری را به مذاکره فرا خواند. 

وزارت خارجه سوئیس نیز در بیانیه‌ای با محکوم کردن خشونت‌ها در سوریه اقدامات نیروهای امنیتی سوری را عامل فراخواندن سفیر سوئیس از دمشق دانست. 

از سوی دیگر سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که شورای حقوق بشر این سازمان روز دوشنبه آینده جلسه‌ای را برای بررسی وضعیت حقوق بشر در سوریه برگزار می‌کند. 

براساس این بیانیه علاوه بر کشورهای اردن، کویت، قطر و عربستان چندین کشور دیگر خواستار برگزاری نشست شورای حقوق بشر شده‌اند. 

سازمان ملل اعلام کرده است که گروهی از مقام‌های امور بشردوستانه این سازمان به سوریه می‌روند تا اوضاع این کشور را از نزدیک بررسی کنند. 

والری آموس، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه، می گوید دولت سوریه به وی وعده داده است که نمایندگان این سازمان اجازه سفر به هر بخشی از سوریه را که بخواهند، داشته باشند. 

آموس گفت: این یک ماموریت مقدماتی است و ما امیدواریم که برای بررسی دقیق تر به سوریه بازگردیم. 

انتظار می رود که این هیأت روز شنبه وارد سوریه شود و حداقل سه روز در این کشور باقی بماند. 

مقام‌های سازمان ملل مدعی هستند که تعداد کسانی که در درگیری‌های اخیر سوریه کشته شده‌اند از مرز دو هزار تن گذشته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین