کد خبر: ۱۳۳۰۵۲
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۰:۱۲
نزدیک بودن سقوط دیکتاتور

مخالفان قذافی وارد طرابلس شدند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بر اساس گزارش‌های رسیده از لیبی، در طرابلس پایتخت این کشور، درگیری‌های مسلحانه بین مخالفان دولت و نیروهای وفادار به معمر قذافی در جریان است. 

در تازه‌ترین خبر، صدها نفر از شورشیان موفق شده‌اند خود را به حومه غربی شهر طرابلس برسانند. 

این دسته از مخالفان حکومت معمر قذافی، در گروهی متشکل از صد خودرو در حال پیشروی به داخل پایتخت هستند. 

یکی از خبرنگاران خبرگزاری فرانسه می‌گوید عده‌ای از کسانی‌که شاهد این صحنه بوده‌اند به نشانه شادمانی گلوله هوایی شلیک کرده‌اند. 

در همین حال یکی از خبرنگاران بی بی سی که اکنون در طرابلس به‌سر می‌برد، از شنیده شدن صدای شلیک گلوله در مناطق شرقی، غربی و جنوبی مرکز این شهر خبر داده است. 

در گزارشی دیگر اعلام شده است که شورشیان با تصرف یک پایگاه نظامی در ۲۷ کیلومتری غرب پایتخت، مقادیری سلاح و مهمات جنگی را در اختیار گرفته‌اند. 

شورشیان در مناطقی در حومه شرقی طرابلس، ایست‌های بازرسی بر‌پا کرده‌اند. 

مخالفان حکومت معمر قذافی، رهبر لیبی امروز پیشروی به سمت پایتخت را از چندین جهت مختلف آغاز کردند و تصرف طرابلس را به عنوان اولویت اصلی خود اعلام کردند. 

شمارش معکوس برای حکومت قذافی

در واکنش به پیشروی نیروهای مخالف به سمت پایتخت، معمر قذافی در یک فایل صوتی که ساعاتی پیش از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، از عزم خود برای ماندن در طرابلس خبر داد و بار دیگر تکرار کرد که خود را پیروز این نبرد می‌داند. 

نیروهای وفادار به رهبر لیبی می‌گویند ده‌ها هزار نفر از حامیان او آماده‌اند تا برای دفاع از قذافی وارد میدان شوند. 

پیشروی نیروهای مخالف قذافی به سمت پایتخت، با حمایت جنگنده‌های ناتو صورت گرفته که با هدف دفاع از غیرنظامیان از سوی سازمان ملل برای این عملیات دستور گرفته‌اند. 

منتقدان عملیات ناتو در لیبی، این نیروها را به حمایت از شورشیان در پیشروی علیه مواضع قذافی متهم کرده‌اند. اما ناتو همواره چنین ادعاهایی را رد کرده است. 

پیش از این موسی ابراهیم، سخنگوی دولت لیبی خواهان آتش‌بس فوری شده و از جامعه جهانی خواسته تا حذف سرهنگ قذافی از قدرت را، در اولویت طرح صلح قرار ندهند. 

او گفت اگر شورشیان به طرابلس برسند، هیچ برنامه سیاسی ندارند. او گفت شورشیان خواهان دموکراسی و حقوق بشر نیستند و تنها در پی خون‌ریزی و انتقام‌گیری هستند. 

واکنش‌های بین‌المللی در ارتباط با پیشروی امروز شورشیان مخالف قذافی به داخل طرابلس ادامه دارد. 

مقامات کاخ سفید از نزدیک بودن سقوط معمر قذافی سخن گفته‌اند، و نیکولا سارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه گفته است که لیبی به لحظه‌ای سرنوشت‌ساز نزدیک شده است. 

آقای سارکوزی به شورشیان اطمینان داد که از حمایت کامل فرانسه برخوردارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین