کد خبر: ۱۳۳۱۵۷
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۲

در پنج ماه گذشته، تهران یک روز هم هوای پاک نداشت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: با گذشت ۵ ماه از سال ۹۰، تهران یک روز هم هوای پاک نداشته و در نیمه دوم سال به خاطر پایداری و وارونگی هوا، آلودگی هوا و انباشت آلودگی بیشتر خواهد شد.

یوسف رشیدی، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، با اعلام این مطلب افزود: «بنزین ترکیبات سرطان‌زا دارد و اگر نسوخته وارد هوا شود، سرطان‌زاست و خودروهایی که در کشور تولید می‌شوند عموماً تکنولوژی پایینی دارند و حتی الزام معاینه فنی خودروها در کشورمان رعایت نمی‌شود.»

وی ایست قلبی و تنگی نفس را از جمله آثار و عوارض آلودگی هوا دانست و با تأکید بر این که خودروهای استاندارد خارجی به درجه‌ای از تکنولوژی رسیده‌اند که خروجی اگزوز برخی از آن‌ها از هوای تهران تمیزتر است، اظهار کرد: «این در حالی است که خودروهای ما به زور استاندارد یورو ۲ می‌گیرند.»

رشیدی با اشاره به این که با استانداردهای اعمال شده مونو اکسید کربن تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرده، تصریح کرد: «این در حالی است که هنوز با هیدروکربن‌های سرطان‌زا و ذرات آزبست درگیر هستیم.»

کوه‌های شمال تهران به خوبی دیده نمی‌شود

وی با بیان این که در دنیا میدان دید یک عامل اصلی برای پاکی هوا شناخته می‌شود، اضافه کرد: «الآن وقتی از پنجره به بیرون نگاه می‌کنیم، کوه‌های شمال تهران را نمی‌توانیم به خوبی ببینیم.»

رشیدی با تأکید بر این که امسال در ایام عید که شهر خلوت بود نیز تهران یک روز هم هوای پاک نداشت، گفت: «ما باید بتوانیم مقدار تولید آلودگی هوا را به توان تحمل اتمسفر رسانده و میزان آلودگی هوا را به یک چهارم وضعیت کنونی کاهش دهیم.»

وی با اشاره به این که اگر نتوانیم این کار را انجام دهیم با مشکلات جدی روبه‌رو شویم، اظهار کرد: «با گسترش حمل و نقل عمومی باید به نقطه‌ای برسیم که شهروندان استفاده از وسایل نقلیه عمومی را به وسیله نقلیه شخصی خود ترجیح دهند.»

تا وقتی موتور پیکان را روی پژو بگذارند وضعیت از این بهتر نمی‌شود

رشیدی گفت:« ۱۰ سال پیش که برای نخستین بار بحث آلودگی هوا راه افتاد گفتیم اگر کاری نکنیم وضعیت بدتر می‌شود، حالا هم می‌گویم اگر کار جدی نکنیم ۱۰ سال بعد اوضاع خیلی بدتر می‌شود.»

وی تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی به عنوان مهم‌ترین راه حل آلودگی هوا را مورد تأکید قرار داد و اضافه کرد: «بحث آلودگی هوا شاید مهم‌تر از بحث یارانه‌هاست، چون به صورت مستقیم با سلامتی شهروندان سر و کار دارد.»

رشیدی با تأکید بر این که خودروسازان باید به سمت تولید خودروهای با کیفیت و در عین حال کم مصرف بروند، گفت:« تا وقتی خودروسازان به جای استفاده از تکنولوژی مدرن، موتور پیکان را روی پژو بگذارند وضعیت از این بهتر نمی‌شود.»

از موتورسیکلت‌های ما در هیچ نقطه‌ای از دنیا استفاده نمی‌شود

وی استفاده از کاتالیست در خودرو و تعویض دوره‌ای کاتالیست‌ها را از جمله راهکارهای کاهش آلودگی هوا بر شمرد و افزود:«علاوه بر این باید استفاده از آزبست به صورت کامل حذف شده و جایگاه‌های بنزین به سیستم جذب بخارهای بنزین مجهز شوند.»

رشیدی با تأکید بر این که ما در کشورمان از موتورسیکلت‌هایی استفاده می‌کنیم که دیگر در هیچ نقطه‌ای از دنیا از آن‌‌ها استفاده نمی‌شود، اعلام کرد: «۷۵ تا ۸۵ درصد آلودگی هوا ناشی از وسایل نقلیه و باقی‌مانده آن ناشی از کارخانه‌ها و منازل است.»

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پایان با تشبیه وضعیت آلودگی هوای امروز تهران به ۱۰ سال پیش پایتخت مکزیک، خاطرنشان کرد: «از نظر ذرات معلق هم شبیه عراق هستیم و در مجموع از نظر کیفیت هوا وضعیت خوبی در دنیا نداریم.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین