کد خبر: ۱۳۳۱۷۵
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۰ - ۲۲:۲۲

مقر سرهنگ قذافی به اشغال مخالفان درآمد

ماموران مخفی بریتانیا به دنبال یافتن قذافی
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مخالفان معمر قذافی توانسته‌اند به مجتمع باب‌العزیزیه، مقر او در طرابلس، نفوذ کنند. 

به دنبال درگیری سنگین مخالفان دولت لیبی و نیروهای وفادار به سرهنگ قذافی در طرابلس، پایتخت لیبی، صدها نفر از نیروهای مخالفان وارد مقر سرهنگ قذافی شده‌اند. 

گزارش شده است که مخالفان آقای قذافی در داخل مجتمع باب‌العزیزیه، مقر او در طرابلس، هستند و برای ابراز شادمانی دست به تیراندازی هوایی زده‌اند.
مطالب مرتبط 

تعدادی از نیروهای مخالفان سر مجسمه سرهنگ قذافی را جدا کرده‌اند و برخی از آنها در مقابل مجسمه مشت طلایی که هواپیمایی جنگی را در دست دارد، ژست گرفته‌اند. به گفته خبرنگاران، این مجسمه به نمادی از قدرت سرهنگ قذافی تبدیل شده بود. 

مشخص نیست که آیا سرهنگ قذافی یا اعضای خانواده‌اش در محل این مجتمع هستند یا نه. 

باب‌العزیزیه از معدود مناطق طرابلس بود که تحت کنترل نیروهای وفادار به سرهنگ قذافی قرار داشت. 

براساس گزارش‌ها، محوطه اطراف هتل محل استقرار خبرنگاران خارجی در طرابلس هم محل درگیری دو طرف بوده است. این هتل تحت کنترل نیروهای وفادار به سرهنگ قذافی است و براساس گزارش‌ها، صدای تیراندازی و انفجار در نزدیکی این هتل به گوش می‌رسد. 

مقامات ناتو تایید کرده‌اند که هواپیماهای این نیروها بر فراز طرابلس به پرواز درآمده‌اند، اما گزارش‌ها در باره حمله هوایی ناتو به مقر سرهنگ قذافی، تایید نشده است. 

در عین حال، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در کنفرانسی خبری گفته است که برای کمک به روند انتقال قدرت در لیبی، لازم است که کشورهای اروپایی رویکردی منسجم و هماهنگ داشته باشند. 

خانم اشتون به نقل از مصطفی عبدالجلیل، رئیس شورای ملی انتقالی لیبی که با او دیدار کرده است، گفت که مخالفان سرهنگ قذافی هم اکنون کنترل ۸۰ درصد طرابلس را در دست دارند. 

درگیری مخالفان سرهنگ قذافی و نیروهای وفادار به او در شرایطی وارد سومین روز شد که سیف‌الاسلام، یکی از پسران معمر قذافی که گفته می‌شد جانشین پدرش خواهد شد، در اولین ساعات روز سه شنبه، ۲۳ اوت، با حضور در جمع هوادارانش در طرابلس گفت که دولت لیبی "کمر مخالفان مسلح را در این شهر شکسته است." 

سیف‌الاسلام قذافی در شرایطی در جمع طرفدارانش حاضر شد که مخالفان دولت لیبی، از بازداشت او خبر داده بودند. 

گزارش شده است که محمد، یکی دیگر از پسران قذافی هم که خبر بازداشتش منتشر شده بود، از دست مخالفان گریخته است. 

نیاز فوری به خدمات پزشکی 

به دنبال چندین روز درگیری‌های مسلحانه در طرابلس، مسئولان صلیب سرخ جهانی اعلام کردند که برای ارائه خدمات در این شهر نیازی فوری به تجهیزات پزشکی و کارکنان بیشتر در بخش درمانی وجود دارد. 

یکی از مسئولان صلیب سرخ در طرابلس به بی‌بی‌سی گفت که به دلیل ادامه درگیری‌ها در شهر، بسیاری از کارکنان بخش درمانی به سختی می‌توانند خود را به بیمارستان‌ها و دیگر بخش‌های ارائه‌دهنده خدمات پزشکی برسانند. 

صلیب سرخ اعلام کرده است که هم نیروهای مسلح و هم افراد غیرنظامی از جمله مجروحان درگیری‌های طرابلس هستند. 

در عین حال، اعضای شورای ملی انتقالی لیبی که رهبری مخالفان سرهنگ قذافی را به عهده دارند، اعلام کرده‌اند که اعضای این شورا امیدوارند که بتوانند روز چهارشنبه، ۲۴ اوت، به طرابلس بروند و دولت جدیدی را تشکیل دهند. 

شورای ملی انتقالی لیبی در جریان درگیری بین مخالفان و نیروهای وفادار به سرهنگ قذافی، در شهر بنغازی مستقر بود. 

این شورا در بیانیه خود ابراز امیدواری کرده است که نیروهای مخالف حکومت بتوانند روز چهارشنبه به طور کامل در فرودگاه شهر و مناطق اطراف آن مستقر شوند و امنیت پرواز به پایتخت را فراهم کنند.

- ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، از سلاح‌هایی که در دست مخالفان و شبه نظامیان هست، ابراز نگرانی کرد. 

-سوئیس قول داده به محض این که سازمان ملل تحریم‌های دولت قذافی را بردارد، میلیون‌ها دلار از اموال این کشور که در سوئیس بوده و مسدود شده بودند را آزاد می‌کند. به گزارش رویترز، بیشتر این اموال متعلق به شرکت‌های دولتی هستند. 

-آمریکا به مخالفان که کم کم قدرت را در لیبی به دست می‌گیرند، قول داده که حدود یک و نیم میلیارد دلار از اموال مسدود شده لیبی را برای کمک به آنها آزاد کند. 

-آمریکا به مخالفان قذافی قول کمک بزرگی را داده است. 

-یک سخنگوی سازمان ملل: دبیر کل سازمان ملل در گفت‌وگو با رهبر شورای ملی انتقالی لیبی از او خواست تا "آشتی ملی" در کشور برپا کند. 

-ماموران مخفی بریتانیا به دنبال یافتن سرهنگ قذافی هستند که در مقرش نبوده و گریزان است. در زیر مقر او تونل‌هایی هست که به نقاط دیگر شهر راه دارد.

-صدای تیراندازی در اطراف هتل خبرنگاران زیاد شده. خبرنگاران خارجی به طبقات بالاتر هتل فرار کرده‌اند.

-تحلیل‌گران مسائل نظامی می‌گویند، بعد از هفته‌ها بن‌بست در عملیات مخالفان، احتمال آموزش‌های نظامی توسط نیروهای غربی و عرب به مخالفان را افزایش داده است.

-یکی از سخنگویان مخالفان به بی‌بی‌سی گفت که تصاویر ورود مخالفان به مقر معمر قذافی و بالارفتنشان از مجسمه مشت طلایی، نمادین است.

-رویترز به نقل از مخالفان مسلح قذافی گزارش داده که آنها کنترل شهر نفتی راس‌لانوف را به دست گرفته‌اند.

-رویترز گزارش داده طرفداران قذافی که در برابر نیروهای مخالفان در راس‌لانوف مقاومت می‌کردند، حالا به سمت "دره سرخ" عقب‌نشینی کرده‌اند. این دره سر راه "سرت" زادگاه آقای قذافی است.

-یک خبرنگار بی‌بی‌سی از درون مقر معمر قذافی در طرابلس، گزارش می‌دهد که اموال اقامتگاه آقای قذافی در حال غارت است.

-مخالفان می گویند که کنترل شهر نفتی راس لانوف را در دست گرفته‌اند اما تلویزیون العروبه وابسته به دولت قذافی می‌گوید که نیروهای دولتی مخالفان را عقب رانده‌اند.

-خبرنگار بی بی سی می‌گوید که مردم را دیده است که از در حال حمل تابلوهای نقاشی و وسایل تزئینی از اقامتگاه آقای قذافی بوده‌اند.

-نیروهای شورای ملی انتقالی لیبی از سوی بنغازی حرکت کرده‌اند تا به طرابلس برسند و حکمرانی اشان به کشور را آغاز کنند.

-مخالفان مسلح قذافی در راس‌لانوف اعلام کرده‌اند که به تاسیسات نفتی این شهر آسیبی وارد نشده است. اما در برگا می‌گویند که یک مخزن نفت آتش گرفته است.

-یک شرکت حقوقی که وکالت معمر قذافی را در جریان اتهام‌هایش در جنگ داخلی سیریالئون به عهده داشت، به بی‌بی‌سی گفته است که برگزاری هرگونه دادگاه جنایی برای سرهنگ قذافی کمتر از چهار یا پنج سال طول می‌کشد.

-هانی حسن سوفراکیس سخنگوی مخالفان به بی بی سی گفته است که دستگاه قضایی لیبی احتمالا ابزارهای لازم برای محاکمه سرهنگ قذافی در این مقطع را ندارد و بهتر است چنین محاکمه‌ای در لاهه برگزار شود.

-به گزارش خبرگزاری فرانسه، هوگو چاوز، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، اعلام کرده که حاکمیت مخالفان رهبر لیبی را به رسمیت نمی‌شناسد. هوگو چاوز که با معمر قذافی رابطه نزدیکی دارد، به شدت از از عملیات ناتو در لیبی انتقاد کرده است.

-گزارش‌ها حاکیست که لبنان حاکمیت مخالفان سرهنگ قذافی را به رسمیت شناخته است. به گزارش خبرگزای فرانسه، دولت لبنان در بیانیه خود، خواهان روشن شدن سرنوشت امام موسی صدر، روحانی شیعه، شده است که در سال ۱۹۷۸ در سفرش به لیبی ناپدید شد.

-گزارش‌ها حاکیست که مخالفان سرهنگ قذافی تا دو روز دیگر مقر خود را از شهر بنغازی، واقع در شرق لیبی، به طرابلس منتقل خواهند کرد.

-محمود جبریل، از رهبران مخالفان سرهنگ قذافی به خبرگزاری رویترز گفته است که روز چهارشنبه در قطر نشستی درباره لیبی برگزار خواهد شد.

-هم اکنون صدها نفر از مردم لیبی در میدان شهدا (سبز) طرابلس جمع شده و به جشن شادی پرداخته‌اند. مخالفان مسلح در این میدان به نشانه شادی اقدام به تیراندازی هوایی می‌کنند.

-محمود جبریل، مقام شماره دو در شورای مخالفان معمر قذافی، اعلام کرده که در نشست روز چهارشنبه در قطر تلاش خواهد شد که دو میلیارد و چهارصد میلیون دلار برای کمک به لیبی جمع‌آوری شود. قطر نخستین کشور عرب بود که حاکمیت مخالفان را به رسمیت شناخت.

-احمد بانی، از فرماندهان نظامی مخالفان، به تلویزیون العربیه گفته است که مخالفان هم اکنون در حال مذاکره با رهبران قبایل شهر سرت، زادگاه سرهنگ قذافی، هستند تا این شهر بدون خونریزی تسلیم شود.

-این فرمانده مخالفان از درگیری شدید نیروهایش با وفاداران به سرهنگ قذافی در شهر صبحا، واقع در جنوب لیبی، خبر داده است.

-تلویزیون العربیه گزارش می‌دهد که نیروهای وفادار به سرهنگ قذافی شهر زواره، واقع در شمال غرب لیبی، را هدف آتشبار خود قرار داده‌اند. 

-یکی از مخالفان رهبر لیبی که در مجتمع باب العزیزیه، مقر معمر قذافی، بوده با کلاهی نظامی در برابر انظار عمومی ظاهر شده است که به گفته او به سرهنگ قذافی تعلق دارد.

-خبرنگار شبکه اسکای نیوز که در طرابلس حضور دارد می‌گوید که پس از غارت روز سه شنبه صدها قبضه اسلحه نو در دست مردم دیده می‌شود. او در شبکه اجتماعی توییتر نوشته: "به نظر می‌رسد که همه می‌خواهند مبارزان آزادی‌خواه باشند."
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
0
0
دیکتاتور بعدی باید بترسه

آیا میترسه؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین