آفتابنیوز : آفتاب: سرانجام پس از مدتها کشمکش بین مسئولان موسسه استاندارد، مجلس، دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت و شرکت ایران خودرو دیزل با پلیس راهور در خصوص شمارهگذاری کشنده فراز، احمدینژاد راساً وارد عمل شد.
در شرایطی که حدود یک سال از عملکرد پلیس در توقف شمارهگذاری کشنده فراز میگذرد، هفته پیش دبیر سابق انجمن خودروسازان از تعدی پلیس از وظایف قانونیاش در عدم شمارهگذاری این کشنده خبر داده بود.
به گفته داوود میرخانی رشتی، "پلیس راهور بدون هیچ دلیل قانعکنندهای شمارهگذاری کشنده فراز را متوقف کرده، در حالیکه طبق قانون پلیس مجری قانون بوده و نمیتواند به دلایل غیرمنطقی اجرای هیچ بخشی از قانون را متوقف کند".
پیش از این نیز رییس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران از نامه روسای کمیسیونهای صنایع و معادن، اقتصاد و انرژی مجلس شورای اسلامی به پلیس راهور برای آغاز شمارهگذاری کشنده فراز خبر داده و خواستار آغاز شمارهگذاری این خودرو توسط پلیس شده بودند.
نظامالدین برزگری - رئیس موسسه استاندارد، تاکید کرده بود که "طبق بررسیهای موسسه استاندارد به عنوان تنها مرجع رسمی بررسی استانداردهای خودرویی، کشنده فراز تمام استانداردهای لازم را پاس کرده و پلیس باید شمارهگذاری آن را آغاز کند".
اما درست در شرایطی که از موسسه استاندارد گرفته تا نمایندگان مجلس نسبت به رفتار پلیس در خصوص شمارهگذاری کشنده فراز معترض شده بودند، سرانجام رییس جمهور راسا وارد عمل شده و دستور خود را در این خصوص صادر کرد.
به گفته مدیرکل صنایع ماشینسازی و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت، "بنابر دستور ریاست جمهوری مقرر شد طی نشستی با حضور سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران و پلیس راهور ناجا آخرین وضعیت استانداردهای مربوطه در زمینه ایمنی و کیفیت کامیون فراز مورد بررسی قرار گرفته و نتایج مذکور ملاک عمل برای شمارهگذاری خودرو فراز قرار گیرد".
دستور احمدینژاد درخصوص نشست مشترک سه مرجع رسمی در این زمینه در حالی است که دو مرجع از سه مرجع مورد نظر احمدینژاد؛ یعنی سازمان استاندارد و دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت پیش از این نظر خود را در خصوص کشنده فراز اعلام کرده بودند.
پیش از این محمدرضا شجاعیفرد - رییس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت، به طور رسمی اعلام کرده بود که " در اختلاف بین پلیس و موسسه استاندارد در خصوص کشنده فراز، حق با موسسه استاندارد است".
وی تاکید کرده بود که "برخلاف نظر پلیس، این دانشکده کشنده فراز را استاندارد میداند".
البته روشن است که سختگیریهای پلیس درخصوص کشنده فراز به سابقه کشنده هوو و سوانحی که برای این خودرو در کشور بهوجود آمده بود باز میگردد و نگرانیهای پلیس در این خصوص نیز کاملا قابل درک است، ولی طبق اعلام مراجع رسمی از جمله موسسه استاندارد، دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت، آزمایشگاههای استاندارد داخلی و خارجی و امثال آنها کشنده فراز از لحاظ فنی متفاوت از هوو بوده و فراز از استاندارد به روزتر و بالاتری برخوردار است.
بنابراین با توجه به دستور احمدینژاد مبنی بر حل و فصل موضوع شمارهگذاری کشنده فراز، براساس نشست سه جانبه موسسه استاندارد، دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران و پلیس راهور ناجا، به نظر میرسد زودی باید شاهد آغاز شمارهگذاری این کشنده که خط تولید آن از مهرماه سال 1389 راهاندازی شده، ولی به دلایل فوق تولید در آن انجام نمیشود، باشیم.