آفتابنیوز : آفتاب: با اعلام نتایج کنکور سراسری و صدور کارنامه داوطلبان، بحث در مورد راههای کسب موفقیت در این رقابت عظیم، بار دیگر فضای مدارس و خانوادهها را متاثر کرده است.
استفاده از کلاسهای تقویتی کنکور که معمولا هزینههای گزافی به خانوادهها تحمیل میکند، یکی از معمولترین روشهای موجود برای حضور مقتدرانه در این مسابقات نفسگیر است اما، آیا این کلاسها و موسسات با همه هزینههای موجود، واقعاً در سرنوشت دانشآموزان موثر است؟!
یک دارنده رتبه دو رقمی کنکور سراسری در ساوه در این رابطه میگوید: با توکل به خدا و با داشتن یک برنامه ریزی خوب و مناسب و بهره برداری از آزمونهای استاندارد توانستم با انگیزه لازم و بدون شرکت در هیچ کلاس تقویتی کنکور رتبه 68 رشته علوم انسانی را در کنکور 90 کسب کنم.
فاطمه جعفری با اشاره به اینکه 90 درصد موفقیت در این آزمون بزرگ علمی به همت خود دانش آموز بستگی دارد، اظهار کرد: من از جمله دانشآموزان درسخوان بودم و در ماههای پایانی به ویژه خرداد ماه در طول روز 16 ساعت درس میخواندم و معدل نهایی سوم دبیرستانم73/18و دورههای قبلی نیز بین 19 تا 20 بود.
وی تصریح کرد: وجه مشترک تمام کنکوریهای موفق، برنامهریزی، استفاده و مطالعه صحیح کتب درسی، دقت نمودن به گفتههای دبیران در کلاسها و حمایت روحی و روانی خانوادههاست.
وی با اشاره به استعدادهای نهفته در بین دانش آموزان ساوجی بیان کرد: مسئولان لازم است با ساخت محیطهای علمی و فضاهایی از جمله کتابخانههای عمومی که مجهز به کتابهای مرجع در زمینههای درسی باشند بستری فراهم کنند که دانشآموزان بتوانند خود را برای کنکور آماده کنند.
ساناز عبدالهیان خامنه دیگر دارنده رتبه ممتاز کنکور میگوید: شرکت در کلاسهای تقویتی کنکور باعث از بین رفتن وقت و انرژی میگردد و من بدلیل عدم تلف کردن وقت و زمان در هیچ یک از این کلاسها شرکت نکردم.
وی افزود: دانش آموزان با شرکت در کلاسهای کنکور با انبوهی از مطالب و نکتهها مواجه میشوند که با دروسی که در کلاسهای درسی معلمین تدریس میکنند دوگانگی ایجاد میکند و از طرفی یک اعتماد به نفس کاذب به دانشآموزان میدهد و لذا کلاسهای کنکور هیچ فایدهای ندارد و باید بچهها خودشان درس بخوانند.
وی با اشاره به اینکه من روزی 12 ساعت درس میخواندم و از تستهای سالهای قبل سازمان سنجش استفاده میکردم، اظهار کرد: معدل مقاطع تحصیلی من بالای 19 بود و معتقدم اگر درس خواندن هدفمند باشد و دانشآموزان بر این باور باشند که هیچ چیز نشدنی نیست حتما موفق میشوندو من نیز با همین پشتکار توانستم رتبه 214 علوم انسانی و 500 زبان را کسب کنم.
عبداللهیان با بیان اینکه موسسات و کلاسهای کنکور با جذب تعداد زیادی از متقاضیان کنکور فقط بدنبال تامین منافع اقتصادی خود هستند، افزود: من اصلاً به کلاس کنکور نرفتم و معتقدم هرگونه پیشرفت تحصیلی به همت و پشتکار فرد بر میگردد و اگر کلاسهای کنکور نقش تعیین کننده در قبولی دارند پس چرا همه شرکتکنندگان در این کلاسها قبول نمیشوند؟ محمدرضا احمدی دارنده رتبه 619 رشته ریاضی نیز گفت: دانش آموزان از روی چشم و هم چشمی در موسسات و کلاسهای تقویتی کنکور شرکت نکنند بلکه باید خود را از نظر علمی بسنجند و بعد در کلاسهای ثبت نام کنند.
وی افزود: دبیران در کلاسهای درسی بسیار خوب تدریس می کنند و تمام جزئیات را در کلاس درس بیان میکنند و با سعه صدر تمام وقت خود را معطوف دانش آموزان میکنند و باید دانش آموزان از این فرصتهای استثنایی کمال استفاده را برده و در راستای موفقیت خود تلاش کنند که اگر این چنین شود، دیگر نیازی به شرکت در کلاسهای موسسات دیگر نیست.
یک معلم نمونه کشوری نیز تبلیغات شدید برای جذب داوطلبان کنکور در کلاسهای تقویتی را نوعی کاسبی آشکار و ماهی گرفتن از فضای گلآلود جامعه توصیف کرده، از خانوادهها خواست راههای تقویت اعتماد به نفش و کسب مهارتهای زندگی را به فرزندان خود بیاموزند.
محمد رضا فتحی افزود: درگیر شدن روح و روان بچهها با تبلیغات سنگین آموزشگاههای کنکور، میتواند موجب ناامیدی و افسردگی در آنان شده و در مواردی، حتی ممکن است به نتایج خطرناکی چون خودکشی و روان پریشی منجر شود زیرا جوان فکر میکند همه هستی و نیستی خود را باخته است اگر نتواند در کنکور و رقابت با دیگران موفق شود. دبیر مدارس ساوه همچنین خواستار اجرای محدودیت در تبلیغات خیابانی و رسانهای برای این قبیل موسسات شد و آن را برای آرامش جامعه ضروری دانست.
فتحی با اشاره به ضرب المثل ایرانی"نابرده رنج، گنج میسر نمیشود" دانشآموزان را به تلاش و نحمل سختیهای زودگذر برای موفقیت فراخواند. در همین ارتباط یک پزشک متخصص و موفق شهرستان ساوه نیز به خبرنگار ایسنا گفت: بنده در طی مقاطع مختلفی که باید در کنکور شرکت میکردم در هیچ یک از کلاسهای تقویتی ثبتنام نکرده شخصاً با تلاش خود ارتقای تحصیلی یافتهام.
دکتر محمد رضا لبانی مطلق، فوق تخصص بیماریهای گوارشی و کبدی افزود: موفقیت در کنکور، به خود دانشآموز بر میگردد که بتواند با اراده و مطالعه مناسب و بهرهبرداری از منابع موجود درسی به هدف خود برسد.
وی با اشاره به اینکه در شروع هر کاری باید هدف مشخص شود، به دانش آموزان توصیه کرد: هیچکدام از این کلاسهای موسسات موجب پیشرفت و موفقیت نمیشود و دانشآموز باید کتابهای موجود درسی خود را با دقت بخواند تا نتیجه بگیرد و اگر هم نتیجه نگرفتند اولاً اصلا ناامید نشوند و ثانیا عواملی که باعث عدم موفقیت آنها میشود را تجزیه و تحلیل کند.