کد خبر: ۱۳۳۲۹۸
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۰ - ۲۲:۴۷

عملیات گسترده در لیبی برای یافتن قذافی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: درگیری‌های پراکنده‌ خیابانی در طرابلس هم‌زمان با عملیات جستجو برای یافتن معمر قذافی با کمک ناتو ادامه دارند. 

اتحادیه عرب از شورای ملی انتقالی لیبی دعوت کرد به عنوان نماینده مردم لیبی در نشست این ‌اتحادیه حضور یابد.

هر چند که دیکتاتور لیبی هنوز دست از نبرد نکشیده، ولی فصل تاز‌ه‌ای در تاریخ این کشور آغاز شده است. اتحادیه عرب با به رسمیت شناختن شورای ملی انتقالی لیبی، بار دیگر پذیرای این کشور در جمع خود شده است. 

اتحادیه عرب اعلام کرد، شورای ملی انتقالی لیبی را نماینده مردم این کشور می‌داند و از این شورا دعوت کرد در جلسات اتحادیه عرب شرکت کند. صندلی لیبی در این اتحادیه از ماه‌ها پیش خالی بوده است.

در پی اعتراضات مردمی در لیبی و سرکوب مخالفان توسط حکومت معمر قذافی، اتحادیه عرب همراه کشورهای غربی خواستار پایان خشونت‌علیه معترضان شده بود.

حمایت اتحادیه عرب از تصمیم شورای امنیت سازمان ملل، زمینه تصویب قطعنامه ۱۹۷۳ و آغاز عملیات ناتو در لیبی را فراهم آورد.

همکاری ناتو با مخالفان قذافی در عملیات جستجوی وی

وزیر دفاع بریتانیا روز پنج‌‌شنبه (۳ شهریور/ ۲۵ اوت) اعلام کرد ناتو به مخالفان قذافی در عملیات جستجو برای یافتن او کمک می‌کند. به گفته لیام فاکس، ناتو اطلاعات محرمانه‌‌ در اختیار مخالفان قرار داده است.

وزیر فاع بریتانیا اما از موضع‌گیری در مورد گزارش رسانه‌های بریتانیا، مبنی بر حضور کماندوهای بریتانیایی در لیبی خودداری کرد.

به نقل از روزنامه‌های بریتانیایی، ۳۰ تن از کماندوی یگان ویژه ارتش بریتانیا به مخالفان در عملیات جستجوی قذافی کمک می‌کنند.

"دیلی‌تلگراف" و "تایمز" چاپ لندن، به نقل از یک منبع در وزارت دفاع بریتانیا نوشتند که ‌کماندوهای یگان ویژه ارتش بریتانیا از هفته‌ها پیش به لیبی اعزام شده‌اند.

کماندوهای بریتانیایی که لباس عربی می‌پوشند و از سلا‌ح‌هایی مشابه سلاح‌های مخالفان معمر قذافی استفاده می‌کنند‌، اکنون به مخالفان قذافی در عملیات جستجوی او کمک می‌کنند. احتمال داده می‌شود که قذافی به زادگاه خود، شهر سرت فرار کرده باشد.

خلیفه محمد علی، مرد شماره ۲ سازمان اطلاعات مخفی لیبی چهارشنبه (۲ شهریور/۲۴ اوت) به جمع مخالفان پیوست. وی در یک مصاحبه تلویزیونی که از شبکه "العربیه" پخش شد از سایر هواداران قذافی خواست مانند او به مخالفان بپیوندند.

خلیفه محمد علی در عین‌حال به مخالفان هشدار داد که هوشیار باشند، زیرا ‌‌رژیم قذافی هنوز«ترفندهای بسیار دارد‌.»

پایتخت لیبی همچنان شاهد درگیری‌‌های پراکنده میان مخالفان و هواداران قذافی است. هنوز مشخص نیست معمر قذافی کجا پنهان شده است.

عارف الناید، سفیر لیبی در امارات متحده عربی روز پنجشنبه (۲۵ اوت/۳ شهریور) اعلام کرد شورای ملی انتقالی لیبی انتظار دارد، سازمان ملل برای بازسازی ساختار ارتش و پلیس به این کشور کمک کند.

سفیر لیبی در امارات متحده عربی ضمن اعلام این تمایل کشورش افزود که شورای انتقالی تقاضای حضور نیروهای خارجی برای حفظ امنیت در لیبی را نخواهد کرد.

عارف الناید این سخنان را در اجلاس گروه تماس لیبی در استانبول بیان داشت. در این اجلاس دیپلمات‌های ارشد بین‌المللی شرکت داشتند تا درباره‌ی گام‌های بعدی در لیبی مشورت کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین