کد خبر: ۱۳۳۴۳۵
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۰ - ۲۲:۰۳

واکنش دولت فلسطین به سخنان احمدی‌نژاد‌: این حرف‌ها کمک به اسرائیل است!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: با تحریف اظهارات احمدی‌نژاد در روز قدس درباره تشکیل دولت مستقل فلسطین، تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در این باره به موضع‌گیری عجولانه‌ای پرداخت. 

شماری از رسانه‌های غربی، به نقل از احمدی‌نژاد گزارش دادند که وی گفته است به رسمیت شناخته شدن دولت مستقل فلسطینی، نخستین گام در مسیر محو موجودیت اسرائیل است. 

با انتشار گسترده این خبر، تشکیلات خودگردان فلسطین به شدت از اظهارات احمدی‌نژاد انتقاد کرد.

خبرگزاری رسمی دولت خودگران فلسطین(وفا) خبر داد که این تشکیلات در واکنش به اظهارات اخیر احمدی‌نژاد درباره اینکه برپایی دولت مستقل فلسطین در مسیر محو اسرائیل است اعلام کرد: این اظهارات به اهداف راستگرایان اسرائیل کمک می‌کند!

قرار است سازمان ملل متحد در سپتامبر امسال درخواست به رسمیت شناختن دولت مستقل فلسطینی در مرزهای 1967 را بررسی و به رای بگذارد. براساس این درخواست، دولت مستقل فلسطینی در محدوده کرانه باختری رود اردن، قدس شرقی و نوار غزه به رسمیت شناخته می‌شود.

هم اکنون فلسطین از نظر سازمان ملل متحد یک کشور مستقل و یک عضو کامل نیست. 

در واکنش به سخنان احمدی‌نژاد‌، سخنگوی تشکیلات خودگردان گفت: ما در تشکیلات خودگردان فلسطین این اظهارات را رد می‌کنیم. ما به این اظهارات با سوء‌ظن نگاه می‌کنیم چرا که این حرف‌ها به اهداف راست‌گرایان اسرائیلی کمک می‌کند. راستگرایان اسرائیل مخالف مراجعه به سازمان ملل متحد برای به رسمیت شناختن دولت مستقل فلسطین هستند و در نیت و مقاصد فلسطین و صدق تعهدات ما درباره راه‌حل برپایی دو دولت (فلسطین و اسرائیل) در مرز 1967 ابراز تردید و تشکیک می‌کنند.

وی مدعی شد: اظهارات احمدی‌نژاد با طرح عربی صلح که در نشست تهران وزیران امور خارجه کشورهای اسلامی نیز تایید شد در تناقض است. در طرح عربی صلح بر گسترش صلح میان مردم عرب ومسلمان از یک سو و اسرائیل از سوی دیگر تاکید شده و قطعنامه‌های شورای امنیت به ویژه قطعنامه شماره 1515 نیز براین موضوع اتفاق نظر دارند.

وی ادامه داد: این موضع رئیس‌جمهور ایران به جناح راست اسرائیل کمک می‌کند زیرا چیزی در اختیار جناح راست اسرائیل قرار می‌گذارد تا این جناح بتواند در راستی مقاصد تشکیلات خودگردان فلسطین تشکیک کند و در تبلیغ و گسترش ادعاهایی برای مخالفت با مراجعه به سازمان ملل متحد از آن استفاده کند. اظهارات احمدی‌نژاد آنقدر که به جناح راست اسرائیل کمک می‌کند به مسیر صلح در منطقه کمکی نمی‌کند.

آمریکا و اسرائیل مخالف مراجعه به سازمان ملل متحد برای به رسمیت شناختن دولت مستقل فلسطینی است و جالب اینجاست که تشکیلات خودگران چنین موضع تندی علیه آمریکا نگرفته است!

آمریکا تهدید کرده است رسمیت یافتن دولت مستقل فلسطینی را در شورای امنیت وتو خواهد کرد.

تنها شورای امنیت سازمان ملل متحد اختیار و صلاحیت تایید ورود عضو جدیدی به جمع اعضای سازمان ملل متحد را دارد به شرط اینکه حداقل 9 عضو از 15 عضو شورای امنیت به این موضوع رای مثبت بدهند و هیچ یک از اعضای دائم نیز، رای منفی ندهد و اصطلاحاً وتو نکند.

شورای امنیت از 10 عضو غیردائم و انتخابی و 5 عضو دائم یعنی فرانسه، آمریکا، روسیه، چین و انگلیس تشکیل شده است.

برخی از رسانه‌های خارجی به نقل از احمدی‌نژاد مدعی شده‌اند که تشکیل دولت مستقل فلسطین نخستین گام در مسیر محو اسرائیل است. 

این در حالی است که براساس متن منتشر شده در سایت ریاست‌جمهوری، احمدی‌نژاد گفته است: "‌به رسمیت شناختن دولت مستقل فلسطین نقطه نهایی و هدف نیست، بلکه گام اول و سکوی رو به جلو در جهت آزاد‌سازی همه سرزمین فلسطین است. "

البته رویترز که خبر احمدی‌نژاد را با تیتر محو اسرائیل منتشر کرده است در متن خبر، عبارت صحیح را نیز آورده است اما آنچه که از سوی رسانه‌های خارجی منعکس شده همان موضوع محو اسرائیل است.

پیش از شمار زیادی از مقامات ارشد در کابینه منتخب مردم فلسطین در غزه، ضمن قدردانی از مواضع و حمایت‌های ایران، خواستار ادامه این روند شده بودند. 

در همین راستا، اسماعیل هنیه نخست‌وزیر دولت مردمی فلسطین در پیامی به ملت ایران با تاکید بر اینکه امام راحل ارزش جهاد برای قدس و فلسطین را اعتلا بخشیدند، تاکید کرده بود: با وجود محاصره، ملت فلسطین همچنان صبور و بردبار و همیشه در صحنه است و از قدس شریف دست نخواهد کشید.

در بخشی از پیام آمده است: هنوز دعای خمینی کبیر که از خداوند منان مسألت می‌نمودند توفیق سفر به قدس شریف و اقامه نماز در آن را پیدا کنند، در گوشمان طنین انداز است، فرصت را مغتنم شمرده و از خدای بزرگ می‌خواهیم که با فراهم آوردن این فرصت برای رهبر معظم انقلاب اسلامی، رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و دیگر مسئولان جمهوری اسلامی ایران برای اقامه نماز در قدس آزاد شده و رها از لوث دشمن اسرائیلی، این آرزوی قلبی حضرت امام‌(ره) را تحقق ببخشد.

تشکیلات خودگران در کرانه باختری رود اردن مستقر و ریاست آن با محمود عباس است. این تشکیلات با عربستان سعودی روابط حسنه دارد.
در مقابل‌، دولت حماس به رهبری اسماعیل هنیه در غزه مستقر و به ایران نزدیک است. 

گفتنی است احمدی‌نژاد در سخنان خود اظهارکرده بود: آنها می‌خواهند با به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین در یک محدوده ناچیز، موقعیت خود را تثبیت کنند و با بیان اینکه فلسطینی‌ها اکنون، تنها در 11 درصد سرزمین فلسطین به صورت ناپیوسته، ناهمگون و قطعه قطعه مستقر هستند، تصریح کرد: جالب این است که اربابان رژیم صهیونیستی می‌گویند فلسطینی‌ها در این 11 درصد زمین، کشور فلسطین را تشکیل دهند ولی صهیونیست‌ها مخالف آن هستند و این 11 درصد را هم برای فلسطینی‌ها زیاد می‌دانند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین