کد خبر: ۱۳۳۵۳
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۸۴ - ۱۰:۴۰
عنان :

اختلافات را کنار بگذاریم

آفتاب‌‌نیوز : وی به اجلاس سران در سازمان ملل متحد گفت توافق حاصله ميان اعضا پيرامون مجموعه اصلاحات سازمان ملل شروعی خوب است، اما وجود اختلافات مانع پيشرفت در اين زمينه شده است.

رئيس جمهور آمريکا نيز سازمان ملل را ترغيب کرد با پيگيری اصلاحات موثر و نتيجه بخش، امکانات لازم برای روبرو شدن با چالش های نوين را فراهم آورد. وی گفت آمريکا برای کمک به غلبه بر فقر متعهد است. 

بوش افزود :کمک های بشردوستانه به اندازه ای نيست که به فقر پايان دهد. او گفت موانع تجاری و سوبسيدها، کشورهای در حال توسعه را از پيشرفت بازمی دارد و بايد کاهش يابد. به نظر او اين اقدام می تواند صدها ميليون نفر را از فقر رهايی بخشد.

اجلاس رهبران تقريبا 150 کشور جهان يک روز پس از آن گشايش يافت که نمايندگان کشورها پيرامون مجموعه اصلاحات به معامله ای کم جان تر از حد انتظار دست پيدا کرده بودند.

اين نشست سه روزه به مناسبت شصتمين سالگرد تاسيس اين سازمان برگزار می شود.

روز چهارشنبه شورای امنيت سازمان ملل قطعنامه ای را برای جلوگيری از تحريک و ترويج تروريسم و همچنين قطعنامه ديگری را برای جلوگيری از مناقشه به ويژه در آفريقا تصويب کرد.

تونی بلر گفت: "تروريسم تا زمانی که عزم ما به اندازه آنها (تروريست ها) جزم نشده است شکست نخواهد خورد."

رئيس جمهور آمريکا نيز در اين زمينه گفت که تروريسم از خشم و سرخوردگی تغذيه می شود و به آسانی در سراسر جهان گسترش می يابد. او از کشورهای جهان خواست تا در مقابله با تروريسم متحد و هماهنگ عمل کنند.



عنان گفت :زندگی ميليون ها نفر به تعهدات رهبران جهان برای نبرد با فقر، بيماری و نابرابری بستگی دارد و ميلياردها انسان ديگر نيز به اين تعهدات چشم اميد دوخته اند.

وی گفت اعضا از دست يافتن به اصلاحات بنيادی که اين نهاد بين المللی به آنها نيازمند است بازمانده اند.

کوفی عنان در ادامه افزود :ما هنوز به اصلاحات بنيادی و فراگيری که من و خيلی های ديگر به لزوم آنها اعتقاد داريم دست نيافته ايم.
دبير کل سازمان ملل افزود بزرگترين ناکامی به مسائل عدم گسترش سلاح های هسته ای و خلع سلاح مربوط می شود.

وی همچنين نسبت به فقدان اتفاق نظر پيرامون اصلاح شورای امنيت ابراز نگرانی کرد.

وی اظهار داشت: "از شما می خواهم پشتکار و بصيرتی را که برای ايجاد اجماعی واقعی لازم است، به خرج دهيد." 

ديپلماتها تنها 24 ساعت قبل از آغاز نشست جهانی موفق شدند در مورد متن اين اصلاحات به توافق برسند.

از مواردی که محل اختلاف بوده ايجاد تشکيلات تازه ای برای حقوق بشر بوده است که اکنون در متن تهيه شده از سوی رئيس مجمع به اين اکتفا شده است که شورای تازه ای تشکيل خواهد شد اما جزئيات بيشتری مطرح نشده است. مواردی که در گزارش رئيس مجمع آمده و محل اختلاف بوده يا بر سر آن توافق شده است از اين قرار است:

- هيچ تعريف بين المللی تروريسم به دست داده نشد هر چند اين اميد هنوز هست که در طی اجلاس تعريفی در اين باره داده شود.

- بررسی طرح های مربوط به نهاد حقوق بشر سازمان ملل که بسيار مورد انتقاد قرار داشته به مجمع عمومی واگذار شده است.

- تعهدات مربوط به کاهش جدی موانع تجاری تضعيف شده است.

- ايجاد يک کميسيون تامين صلح تصويب شده است که کارش کمک به ملت هايی است که جنگی را پشت سر گذاشته اند. همچنين توافق شده است که هرگاه مردمی با مساله نسل کشی و جنايات جنگی روبرو باشند سازمان ملل حق مداخله خواهد داشت.

- بخش مربوط به توسعه از اهداف توسعه هزاره سازمان ملل حمايت کرده است که استراتژی بلند مدت اين سازمان برای حذف فقر جهانی است.

بعضی از مسائل ديگر مانند خلع سلاح و عدم تکثير سلاحهای اتمی به دليل اختلاف شديد به طور کلی کنار گذاشته شده است.

در باره مديريت به سبک جديد در سازمان هم شماری از کشورها مقاومت کرده اند زيرا بيم آن داشته اند که در چنين مديريتی از قدرت مجمع عمومی کاسته شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین