کد خبر: ۱۳۳۵۴۷
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۳
نگاهی به 10 فيلم پــرفـــروش ســـــينمای جهان

«آواتار» هم «تايتانيک» را غرق كرد

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: یدک کشیدن عنوان پر فروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما، علاوه بر اینکه برای هر اثر دراماتیک و سینمایی یک مزیت و افتخار به‌شمار می‌آید، اما این دلواپسی پنهان را نیز در ذات خود نهان دارد، که هر بیننده عادی و حتی حرفه‌یی سینما مطمئنا در پی یافتن و تماشای آن خواهد بود و چه تلخ می‌شود کام مخاطب اگر این فیلم پرآوازه با معیارها و سلایق‌اش تفاوت بسیار داشته باشد.

فیلم‌های «آواتار» و «تایتانیک» هر دو به کارگردانی «جیمز کامرون» به ترتیب با 2.6 میلیارد دلار و1.8 میلیارد دلار تاکنون رتبه‌های قهرمانی و نایب قرمانی گیشه سینماهای جهان را در اختیار دارند.

6 / 2 میلیارد دلار فروش جهانی فیلم «آوتار»، کامرون همه را شگفت‌زده کرد و رکورد بی‌سابقه‌ای از خود در گیشه‌ها به ثبت رساند.

بنا بر اعلام مووی وب، این رده‌بندی بر اساس فروش کلی این فیلم‌هاست و اگر غیر از این بود و با لحاظ کردن نرخ تورم و افزایش قیمت بلیط سینما در طول صد سال تاریخ سینما محاسبه می‌شد، آثاری چون «برباد رفته» رتبه دوم این فهرست را به خود اختصاص می‌داد.

***

آواتار یک فیلم علمی ـ ‌تخیلی سه‌بعدی است. این فیلم توسط جیمز کامرون نوشته و کارگردانی شده و در دسامبر 2009 به نمایش درآمد.

آواتار محصول کمپانی آمریکایی فاکس قرن بیستم است. آهنگساز موسیقی این فیلم جیمز هورنر (تایتانیک) است. استین وینستن مسوول جلوه‌های ویژه فیلم نابودگر 2 نیز تا قبل از مرگش به جیمز کامرون در زمینه طراحی این فیلم کمک می‌کرده‌ است.

در سال 1995 کامرون نمایشنامه آواتار را یه اتمام رساند. این فیلم چندین سال در دست ساخت بوده و در لس‌آنجلس، نیوزیلند و خلیج مکزیک فیلمبرداری شده است.

«آواتار» که دو سال گذشته اسکار بهترین جلوه‌های ویژه و فیلم‌برداری را کسب کرد، با هزینه ساخت ‌500 میلیون دلار عنوان پرهزینه‌ترین تولید تاریخ سینما را یدک می‌کشد و ساخت آن یکی از مهم‌ترین رویداد‌های هنری و سینمایی سال ‌2009 بوده است. این فیلم بیش از ‌16 میلیون‌بار در اینترنت به صورت غیرقانونی از سوی کاربران دانلود شد که این بیشترین میزان تکثیر غیرمجاز فیلم بوده است.

***

تایتانیک فیلم دوم این لیست، فیلم عاشقانه به کارگردانی جیمز کامرون که در سال 1997 کمپانی‌های پارامونت پیکجرز و فاکس قرن بیستم آن را ساخته‌اند.

کشتی تایتانیک در سال ‌1912 میلادی وقتی در نخستین سفر دریایی‌اش از بندری در انگلیس عازم شهر نیویورک در آمریکا بود، با یک کوه یخی برخورد کرد و غرق شد. این حادثه مرگ ‌1522 نفر از مسافران کشتی را درپی داشت و این فیلم روابط عمیق عاشقانه دو جوان در زمانی کوتاه را به تصویر می‌کشد. جلوه‌های ویژه خوب، فیلمنامه و موسیقی این فیلم با صدای سلن دیون از عناصری هستند که باعث می‌شود یکی از فیلم‌های به یادمانی برای مخاطب باشد.

این فیلم بعد از فیلم آواتار پرهزینه‌ترین فیلم تمام دوران‌هاست. ماجرای فیلم داستان غرق شدن تایتانیک، بزرگ‌ترین کشتی زمان خود است. فیلمنامه تایتانیک آمیزه‌ای از واقعیت و افسانه است. برخی شخصیت‌های این فیلم در کشتی تایتانیک حضور نداشته‌اند. تایتانیک بعد از فیلم آواتار دومین فیلم پرفروش تاریخ سینماست.

این فیلم مانند بن هور و ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه با دریافت 11 جایزه اسکار بیشتر از دیگر فیلم‌های دهه 90 سینمای آمریکا، که بسیاری از آنها جنگی و رزمی بوده‌اند درخشیده است و در ردیف برگزیده‌ترین و بهترین آثار سینمایی به شمار می‌آید.

چند فیلم دیگر به همین نام و داستانی کم و بیش همانند، ساخته شده است. یکی از آنها شب به یاد ماندنی است که در سال 1958 و با کارگردانی روی وارد بیکر ساخته شده است.

***

آخرین قسمت از سری فیلم‌های «هری پاتر» با عنوان فرعی: هدیه‌های مرگ چندی پیش عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال ‌2011 سینمای جهان را به ‌دست آورد و در رتبه سوم 10 فیلم پر فروش سینمای جهان قرار گرفت.

«هری پاتر و هدیه‌های مرگ» محصول کمپانی برادران وارنر با پیشی گرفتن از «ارباب حلقه‌ها؛ بازگشت پادشاه» عنوان سومین فیلم پرفروش تاریخ سینما را به خود اختصاص داد.

«هدیه‌های مرگ» با رسیدن به مرز فروش ‌1/14 میلیارد دلار که ‌343 میلیون دلار آن فروش آمریکای شمالی و ‌792 میلیون دلار فروش بین‌المللی است،‌ توانست به رکورد جاودانی دست یابد.

هفتمین فیلم مجموعه فیلم‌های هری پاتر است که در تاریخ 15 جولای 2011 اکران شد. این فیلم بر اساس رمانی با همین نام نوشته جی.کی.رولینگ و به کارگردانی دیوید ییتس ساخته شده است.

این هشتمین و آخرین فیلم از مجموعه هری پاتر است که فیلم‌نامه‌اش توسط استیو کلاوز نوشته شده و تهیه‌کنندگانش دیوید هیمن، دیوید بارون و رولینگ بوده‌اند.

داستان ادامه تلاش‌های هری پاتر را برای یافتن و نابودی جان‌پیچ‌های ولدمورت به نمایش می‌گذارد. بازیگران اصلی این فیلم دانیل رادکلیف در نقش هری پاتر، روپرت گرینت در نقش رون ویزلی و اما واتسون در نقش هرمیون گرنجر هستند. جلوه‌های ویژه و همچنین علاقه خاص طرفداران هری پاتر که بیش از 500 میلیون نفر تخمین زده می‌شوند از عوامل بالابودن مخاطبان این فیلم است.

***

در مقام بعدی سومین قسمت فیلم «ارباب حلقه‌ها» به نام «بازگشت شاه» قرار دارد که حدود یک میلیارد و 120 میلیون دلار فروخته است.

مقام پنجم به دومین نسخه از فیلم «دزدان دریایی کارائیب» تعلق دارد که با بازی جانی دپ ساخته و اکران شده است. این فیلم بیش از یک میلیارد دلار در سراسر جهان فروش داشت.

در جایگاه ششم فیلم «شوالیه تاریکی» جای گرفته است. بازی هیث لجر در نقش جوکر یکی از عوامل موفقیت این فیلم بود. این قسمت جدید بتمن به کارگردانی کریستوفر نولان در سال 2008 حدود یک میلیارد دلار فروش داشت.

مقام هفتم از آن برگردان سینمایی اولین کتاب از مجموعه هری پاتر به نام «سنگ جادو» است. این فیلم با بازی دانیل رادکلیف حدود 975 میلیون دلار فروش کرد.

در جایگاه بعدی سومین قسمت از سه‌گانه‌ی «دزدان دریایی کارائیب» قرار دارد که به نام «آخر جهان» شناخته می‌شود.

در مقام نهم فیلم سینمایی «هری پاتر و محفل ققنوس» جای گرفته که این فیلم از سری هری پاتر بیش از 938 میلیون دلار فروش داشت.

دهمین فیلم پرفروش تاریخ سینما باز هم از سری هری پاتر با نام «هری پاتر و شاهزاده دورگه» است که ششمین بخش از داستان‌های او به شمار می رود. این فیلم اندکی بیش از 934 میلیون دلار فروش داشت. فیلم‌های هری پاتر روی هم بیش از پنج میلیارد دلار فروش کرده‌اند.

یازدهمین رتبه پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما در اختیار، دومین قسمت از فیلم سینمایی «ارباب حلقه‌ها» به نام «دو برج» قرار گرفته است. هرچند این فیلم را منتقدان سینمایی اثری کم‌مایه دانستند، اما در گیشه موفق شد بیش از 925 میلیون دلار فروش کند.

تا پیش از آواتار و آخرین بخش هری پاتر فیلم سینمایی «تهدید شبح» اولین بخش از سری فیلم‌های «جنگ ستارگان» در مقام دهم قرار داشت، اما با پیروزی بی‌نظیر آواتار فیلم جورج لوکاس به مقام دوازدهم سقوط کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین