کد خبر: ۱۳۳۵۵۶
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۲

آی‌بی‌ام، پرظرفیت‌ترین هارددیسک دنیا را تولید کرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- محمود حاج‌زمان: محققان آی‌بی‌ام در آزمایشگاه تحقیقاتی این شرکت در آلمیدن کالیفرنیا، چیزی ساخته‌اند که بزرگ‌ترین آرایه ذخیره‌سازی داده دنیا خواهد بود: یک انبار غول‌پیکر از 200 هزار هارددیسک مجزا که با یکدیگر آمیخته شده‌اند. تمام این هارددیسک‌ها در کنار یکدیگر ظرفیتی معادل 120 پتابایت خواهند داشت، ظرفیتی معادل 120 میلیون گیگابایت.

به گزارش پاپ‌ساینس، چالش‌های ذاتی بسیاری در ساخت این نوع از آرایه‌های مدرن وجود دارد که به گفته مسولان آی‌بی‌ام، «برای یک مشتری ناشناس ساخته شده است که نیاز به یک ابررایانه جدید دارد تا بتواند پدیده‌های دنیای واقعی را با جزئیات فراوان شبیه‌سازی‌های کند.»

به یک دلیل، محققان آی‌بی‌ام مجبور بودند به جای فن‌های سنتی، از واحدهای خنک‌کننده آبی برای این سیستم استفاده کنند: این تعداد زیاد هارددیسک چنان گرمایی تولید می‌کنند که نمی‌توان با روش‌های متداول آن را کنترل کرد. همچنین یک سیستم پشتیبان پیشرفته وجود دارد که با تشخیص تعداد هارددیسک‌هایی که خراب می‌شوند، سرعت بازسازی داده‌ها رامتناسب با تخریب بیشتر تنظیم می‌کند تا بازسازی آنها سریع‌تر انجام شود. به گفته مسولان آی‌بی‌ام، این ویژگی به سیستم اجازه می‌دهد تا با حداقل نرخ از دست دادن اطلاعات کار کند.

آی‌بی‌ام همچمنین از یک سیستم فایل‌نویسی داخلی جدید استفاده کرده که فایل‌های مجزا را در چندین دیسک مختلف می‌نویسد تا بتوان خواندن و نوشتن بخش‌های مختلف فایل را به صورت هم‌زمان انجام داد.

نقطه ضعف اصلی این نوع آرایه سرعت هارد‌دیسک‌ها است؛ به همین دلیل مسئولان آی‌بی‌ام‌ مجبور بودند از بهبودهای نرم‌افزاری مانند روش بازیابی و فایل نویسی مذکور استفاده کنند تا سرعت سیستم را افزایش دهند و امکان استفاده هم‌زمان از هارد‌دیسک‌های مختلف را فراهم کنند.

آرایه‌ای مانند این را می‌توان برای انواع مختلف کارهای فوق حجیم، خصوصا خدماتی با داده‌های سنگین مانند هواشناسی و نظارت لرزه‌نگاری استفاده کرد؛ اگرچه هنوز همه مشتاق هستند بداند که این آرایه مخصوص قرار است دقیقاً برای چه کاری استفاده شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین