کد خبر: ۱۳۳۵۸۶
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۰ - ۲۰:۰۴

نظر مراجع تقليد درباره‌ی ميزان زكات فطريه و كفاره

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: آیات عظام صافی گلپایگانی، سبحانی، مکارم‌شیرازی و علی‌گرگانی نظر شرعی خود را درباره میزان فطریه اعلام کردند.

نظرات برخی از مراجع تقلید پیرامون پرداخت مبلغ میزان فطریه رمضان المبارک 1432 اعلام شد.

آیت‌الله علوی گرگانی:
زکات فطره 2400 تومان، کفاره 800 تومان


بر اساس اعلام دفتر این مرجع تقلید، میزان فطریه برای کسانی که قوت غالب آنها گندم است، مبلغ دو هزار و چهارصد تومان اعلام شد. همچنین افرادی که قوت غالبشان برنج است به گفته این مرجع تقلید باید مبلغ شش هزار تومان به عنوان زکات فطره بپردازند. میزان کفاره برای افرادی که نتوانسته‌اند روزه بگیرند نیز به ازای هر روز مبلغ 800 تومان است.

آیت‌الله صافی گلپایگانی:
قیمت سه کیلو گندم یا برنج را پرداخت کنید


در اطلاعیه دفتر این مرجع تقلید آمده است:« با آرزوی قبولی طاعات و عبادات روزه‌داران محترم در این ماه مبارک به اطلاع مومنین گرامی می‌رساند با توجه به اینکه قیمت گندم در شهرها متفاوت است، لذا روزه‌داران عزیز لازم است قیمت سه کیلو گندم یا برنج را طبق قیمت محل زندگی خود محاسبه و به عنوان فطریه پرداخت کنند.»

آیت‌الله سبحانی:
فطریه بر اساس گندم نفری 2000 تومان است

این مرجع تقلید در پایان جلسه تفسیر قرآن در مسجد مدرسه حجتیه قم در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره میزان فطریه امسال و اهمیت آن تصریح کرد: قرآن به دادن زکات توصیه فراوانی کرده است و زکات‌دهندگان را انسان‌های سعادت‌مند معرفی کرده است.

وی ادامه داد: اگر مومنان بخواهند گندم بدهند باید به میزان سه کیلو پرداخت کنند که دو هزار تومان می‌شود.

سبحانی افزود: اگر افراد بخواهند برنج از نوع متوسط بدهند باید به میزان سه کیلو و یا شش هزار تومان را بدهند و اگر بخواهند برنج درجه یک بدهند باید 9 هزار تومان به ازای هر نفر پرداخت کنند.

این مرجع تقلید درباره مصرف فطریه نیز اظهار کرد: موارد مصرف فطریه بسیار زیاد است و هر فردی در شهر خود می‌تواند به فقرا، همسایگان فقیر، کسانی که در اطراف شهرها و در وضعیت نامناسبی زندگی می‌کنند و وسایل اولیه زندگی ندارند و همچنین به ایتام پرداخت کند.

وی تاکید کرد: فطریه تشکر از خداوند برای انسان‌های مومنی است که موفق شده‌اند یک ماه رمضان را روزه بگیرند و خدا را عبادت کنند.

آیت‌الله سبحانی گفت: شکرگزاری نعمت‌های الهی در پایان این ماه در دو چیز است؛ یکی در اینکه نماز عید فطر را به جا آوریم و دیگر این که زکات فطره بدهیم.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی:
زکات فطره بر مبنای گندم نفری 2000 تومان است


این مرجع تقلید در این باره گفت: اگر قوت غالب برنج باشد به ازای هر نفر شش هزار تومان و اگر به قیمت برنج اعلاء محاسبه شود زکات فطریه به ازای هر نفر 9 هزار تومان خواهد بود.

وی تاکید کرد: پرداخت زکات فطره ضامن سلامتی انسان است و باید برای همه افراد زکات را پرداخت کرد، حتی باید برای بچه‌های شیرخوار زکات فطریه پرداخت شود.

آیت‌الله مکار‌م‌شیرازی با بیان اینکه تمام کسانی که زندگی آنها تامین است باید نسبت به پرداخت فطریه اقدام کنند، اظهار کرد: برای کسانی که در زندگی خود با کمبود مواجه هستند و درآمد آنها از خرج‌شان کمتر است زکات فطره واجب نیست و می‌توانند زکات دریافت کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین