کد خبر: ۱۳۳۵۹۷
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۰ - ۲۱:۴۱

تکرار حکایت تلخ خرمای فهرج؛ 60 درصد محصول خسارت‌دیده است

هزینه تولید 800 تومان؛ نرخ فروش 500 تومان
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: خرماکاران فهرجی درحالی شاهد خشکیدگی خوشه‌های خرما هستند که همزمان با فصل برداشت محصول گرمای شدید هوا، خشکسالی و طوفان شن در کنار افت شدید قیمت‌ها موجب خسارت به کشاورزان شده است. 

فصل برداشت خرما در فهرج درحالی آغاز شده که بار دیگر محصول این منطقه به دلیل پدیده خشکیدگی خوشه‌های خرما دچار خسارت شدید شد.
این درحالی است که کشاورزی به خصوص کشت خرما مهمترین شغل مردم شرق کرمان به خصوص فهرج محسوب می‌شود و طی سال‌های گذشته نیز به صورت متوالی شاهد خسارت شدید به این محصول و همچنین افت شدید قیمت و عدم فروش رفتن محصول بوده‌ایم بطوریکه حجم قابل توجه از این خرما که از سال گذشته به جا مانده بود امسال و در ماه مبارک رمضان فروش رفت و بخشی نیز هنوز در سردخانه‌ها مانده است.

گرمای هوا 40 درصد خرمای فهرج را خشکاند

در سال جاری نیز کشاورزان با توجه به دمای 45 تا 50 درجه ای هوا در فهرج در آستانه فصل برداشت شاهد خشک شدن 40 درصد از محصول بر روی نخلها بودند و این درحالی است که نخل‌داری پایه اقتصاد تک قطبی شهرستانی است که در نزدیکی مرزهای افغانستان و مشکلات اجتماعی متعدد است.

از سوی دیگر بروز طوفان شن طی روز گذشته و وزش بادهای گرم با سرعت 70 کیلومتر در ساعت موجب شد بخش قابل توجهی از نخلها در فصل برداشت دچار شن گرفتگی شوند و همچنین درست در چین دوم برداشت محصول خرما باد موجب ریزش محصول شود.

خسارات ناشی از طوفان روز گذشته به نخلداران نیز 20 درصد برآورد شده است.

هزینه تولید 800 تومان؛ نرخ فروش 500 تومان

عوامل طبیعی درحالی اقتصاد متزلزل کشاورزان فهرجی را ضعیفتر کرده است که متاسفانه در زمان برداشت محصول شاهد افت شدید قیمت خرما در فهرج هستیم بطوریکه قیمت هر کیلو خرمای برداشت شده 400 تا 500 تومان است و این درحالی است که قیمت تمام شده تولید هر کیلو خرما 700 تا 800 تومان برآورد می شود و در واقع کشاورزان با وجود خسارات شدید در حال ورشکستگی به دلیل وضعیت بازار نیز هستند.

دلالان به دنبال دسترنج کشاورزان

قصه تلخ کشاورزان فهرجی از سال‌های گذشته آغاز شده است و همچنان در حالی ادامه دارد که دلالان نیز سایه خود را بر محصول منطقه انداخته اند و به دنبال سود سرشار خود هستند.

از سوی دیگر سیر صعودی نرخ نهاده های کشاورزی از جمله کود و سم و در نهایت وام‌های کشاورزی و سر رسید اقساط بر مشکلات کشاورزان افزوده است.

لزوم تغییر الگوی کشت

فرماندار فهرج درخصوص آخرین وضعیت کشاورزان فهرجی گفت: با توجه به وضعیت اقلیمی منطقه لزوم تغییر الگوی کشت در شهرستان فهرج احساس می شود و در این خصوص نیز اقداماتی صورت گرفته است اما نیاز به زمان بیشتر دارد. 

حسین زین الصالحین گفت: سعی کرده‌ایم کشت محصولات زود بازده را جایگزین کنیم و به همین دلیل کشت هندوانه را در برخی مناطق احیا کردیم اما این حقیقت است که اقتصاد فهرج بر پایه خرما بنا شده است و اکثر کشاورزان نیز در این زمینه فعالیت می‌کنند.

دمای هوای فهرج به 50 درجه رسید

وی ادامه داد: متاسفانه گرمای شدید هوا در کشاورزی منطقه درحالی تاثیر گذار است که در برخی روزها دمای هوا به 50 درجه نیز می‌رشد و درنهایت منجر به پدیده خشکیدگی خوشه‌های خرما می‌شود.

اکثر نخلستان‌ها بیمه نیستند

وی با اشاره به اینکه اکثر کشاورزان تحت پوشش بیمه نیستند گفت: در این بخش 40 درصد محصول سال جاری دچار خسارت عمده شده است و 100 درصد از بین رفته است.

زین الصالحین با اشاره به طوفان روز گذشته نیز گفت: در این طوفان که در هنگام برداشت محصول روی داد نیز 20 درصد محصول دچار ریزش شد و قابل استفاده نیست.

عمق دسترسی به آب از 12 متر به 40 متر رسیده است

وی با اشاره به خشکسالی گفت: درحالی که در گذشته با حفر 12 متر به آب می رسیدیم هم اکنون برای رسیدن به آب در زمین‌های کشاورزی در بهترین حالت باید حداقل 40 متر حفر شود که نشان از کاهش دید عمق آب‌های زیر زمینی در منطقه است.

زین الصالحین ادامه داد: هم اکنون شن‌های روان نیز بخش عمده‌ای باغ‌ها و نخلستان‌ها را در محاصره قرار داده است و به دلیل آسیب‌پذیری محصول طوفان توانسته است میزان خسارات را افزایش دهد.

هیچ صادراتی به چین نداشته‌ایم

وی در خصوص خرمای موجود در سردخانه‌ها نیز گفت: همچنان بخشی از خرما در سردخانه‌ها موجود است اما قسمت عمده خرمایی که از سال گذشته مانده بود در ماه مبارک رمضان در بازار داخلی فروخته شد.

فرماندار فهرج ادامه داد: هیچ گونه صادرات محصول به چین صورت نگرفته است و در این خصوص شاهد فعالیتی نبوده‌ایم.

کاهش قیمت خرما و افزایش نرخ نهاده‌های تولید

وی با اشاره به مشکل نقدینگی کشاورزان گفت: در حالی کشاورزان با افت شدید قیمت و حضور دلالان در بازار مواجه هستند که نرخ تولید از نرخ فروش کنونی محصول در بازار بیشتر است و عملا کشاورزان با وجود خسارات حوادث طبیعی شاهد خسارت در این بخش نیز هستند.

25 هزار تن محصول خرمای سال گذشته در انبارها نگهداری می‌شود

مدیرجهاد کشاورزی فهرج نیز از بروز مشکلات برای کشاورزان در فصل برداشت محصول خبر داد.

علی دریجانی ادامه داد: چهار هزار و 500 هکتار نخل بارور در فهرج وجود دارد و به همین میزان نیز درختان غیر بارور در شهرستان در سال‌های آینده شاهد تولید خرما خواهند بود.

وی گفت: تغییر شرایط اقلیمی و گرم شدن هوا در سال‌های اخیر موجب شده است 70 درصد از محصول منطقه دچار ضایعات شود و عملا کشاورزان در این بخش تنها شاهد خسارت هستند.

این مسئول گفت: این میزان ضایعات بیش از 32 هزار تن محصول است و این درحالی است که بالغ بر 25 هزار تن محصول سال گذشته نیز در سردخانه‌ها انبار شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین