کد خبر: ۱۳۳۶۲۱
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۴

دو زن 25 ساله در رابر بر اثر سیلاب جان باختند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در حالی کرمان با کم آبی دست و پنجه نرم می کند که بارندگی ناگهانی در شهرستان‌های مختلف کرمان موجب خسارت شدید به بخش کشاورزی، زیربنایی، ویرانی خانه‌های مسکونی و کشته شدن دو زن در رابر شد. 

استان کرمان که به گفته کارشناسان جزو چهار استان کشور است که بیشترین خسارات را از خشکسالی‌های 15 سال اخیر دیده است و هرساله شاهد دو روی سکه خشکسالی و سیل است و این بار در اوج تابستان و کم‌آبی در شهرستان‌های مختلف عصر دوشنبه بارندگی ناگهانی و بروز سیلاب، خسارات زیادی را در شهرستان‌های مختلف کرمان از جمله رابر، بافت، کرمان، جیرفت، کهنوج، عنبرآباد، بخش راین، سیرجان و برخی از شهرستانهای جنوبی در برداشته است.

سیلاب در اوج خشکسالی

در حالی که تا چند هفته پیش کویر خشک کرمان با کم‌آبی شدید مواجه بود بارن‌های ناگهانی روزهای اخیر نوید بخش پایان خشکسالی در سال جاری آن هم در اوج بی‌آبی بود اما متاسفانه به دلیل عدم برنامه‌ریزی در راستای استحصال آب‌های روان بار دیگر کرمان شاهد خسارات بسیار شدید بر اثر سیلاب شد.

سیلاب روز گذشته کرمان ده‌ها روستا را در شهرستان‌های کرمان در محاصره سیل قرار داده است و صدها هکتار زمین کشاورزی و باغات نیز دچار سیل گرفتگی شده‌‌اند.

تلاش برای امدادرسانی به سیل‌زدگان ادامه دارد

راه‌های ارتباطی برخی روستاها قطع شد و تلاش برای کمک‌رسانی به سیل‌زدگان ادامه دارد.

بخش‌های زیربنایی برخی از روستاها آسیب دیده است و خانه‌های مسکونی دچار آسیب‌دیدگی و خسارت ناشی از سیل شده‌اند که درحال حاضر بررسی در راستای تعیین میزان خسارات ادامه دارد هم اکنون نیروی‌های امدادی در مناطق سیل زده حضور دارند و کمک‌رسانی به سیل زدگان کرمان آغاز شده است.

دو زن 25 ساله در رابر بر اثر سیلاب جان باختند

اما نکته غم‌انگیز سیل روز گذشته کرمان مرگ دو زنان جوان روستایی در روستای "کنگر" شهرستان رابر در غرب استان کرمان است.

سیل موجب سیل‌گرفتگی 10 روستا در رابر شده است و به گفته فرماندار این شهرستان تلاش برای برقراری ارتباط با این روستاها ادامه دارد.

علیرضا مرادی افزود: متاسفانه دو زن روستایی که عصر دوشنبه درحال بازگشت به روستا پس از چرای دام بوده‌اند در راه با سیلاب مواجه می‌شوند که به دلیل شرایط خاص منطقه گرفتار می‌شوند و جان می‌سپارند.

تلاش برای یافتن جسد مفقود شده ادامه دارد
خسارت به منازل مسکونی روستاهای رابر

وی گفت: جسد یکی از این افراد که دو زن 25 ساله بوده اند پیدا شده است و جسد فرد دیگر مفقود شده که در حال بررسی منطقه برای کشف جسد دوم هستیم.

وی ادامه داد: 10 روستا نیز در زمینه‌های مختلف از جمله کشاورزی، راه و خانه‌های روستائیان دچار مشکل شده‌اند و تعدادی از منازل مسکونی خسارت جدیدی دیده است.

18 روستای بافت در محاصره سیل
 آبگرفتگی مزارع


همچنین در شهرستان بافت در غرب استان کرمان نیز که روز شنبه نیز شاهد بروز سیلاب بود دوشنبه نیز به دلیل وقوع سیلاب شدید ناشی از رگبار و باران تعدادی از روستاها در محاصره سیلاب قرار گرفته‌اند.

در شهرستان بافت طبق آخرین آمار 18 روستا هم اکنون در محاصره سیل هستند و تلاش برای امدادرسانی به سیل‌زدگان ادامه دارد.

15 روستا نیز در بخش دشت آب این شهرستان دچار آب‌گرفتگی شده‌اند و به مزارع و باغات و همچنین تاسیسات در بخش‌های مختلف خسارت وارد شده است.

ده‌ها روستای کهنوج در محاصره سیلاب

در شهرستان کهنوج در جنوب کرمان نیز سیل خسارات زیادی را به روستاها وارد کرده است و 40 روستا در محاصره سیل قرار گرفته‌اند.

در این شهرستان نیز تعدادی از منازل مسکونی روستائیان دچار خسارت عمده شده است و زمین‌های کشاورزی و راه‌های روستایی نیز خسارت دیده‌اند.

50 تا 80 درصد مزارع کشاورزی مناطق سیل‌زده جیرفت خسارت دید

در شهرستان جیرفت در جنوب استان کرمان نیز خسارت به بخش کشاورزی منطقه 17 هزار میلیون تومان برآورد شده است و همچنان بارندگی در این شهرستان نیز ادامه دارد.

مدیرجهاد کشاورزی این شهرستان هر از خسارات سنگین به بخش کشاورزی در دهستان اسفندقه خبر داد.

محمد کردستانی افزود: در بیش از 400 هکتار از مزارع منطقه شاهد آب گرفتگی و خسارت هستیم بطوریکه در این زمین‌های کشاورزی کشاورزان 50 تا 80 درصد خسارت دیده‌اند.

به گفته این مسئول میزان خسارات به صورت تخمینی است و میزان دقیق خسارت در روزهای آینده اعلام می‌شود.

آبگرفتگی مزارع کشاورزی و پسته در سیرجان

در شهرستان سیرجان نیز بخش کشاورزی دچار خسارت سنگین شده است بطوریکه احمد مسعودی، مدیرجهاد کشاورزی سیرجان از خسارت 30 درصدی به باغهای پسته در فصل برداشت محصول خبر داد.

وی تصریح کرد: میزان خسارات در این منطقه بیش از 40 میلیارد ریال براورده است که شامل آبگرفتگی دو هزار و 250 مزرعه می‌شود.

مسعودی همچنین از آب‌گرفتگی قنوات و چاه‌های آب در این بخش و خسارات شدید به محصولات باغی خبر داد و به کشاورزان هشدار داد با توجه به ادامه بارندگی تدابیر لازم را برای جلوگیری از سیل‌گرفتگی مزارع انجام دهند.

تخریب چهار قنات در راین
شش روستای راین در محاصره سیل


در بخش راین از توابع شهرستان کرمان نیز چهار رشته قنات که از مهمترین منابع آبی منطقه بودند دچار سیل‌گرفتگی شدند.

رمضان عطایی، مسئول جهاد کشاورزی راین گفت: طب روزهای اخیر شاهد بارش شدید باران در راین بودیم اما بارندگی عصر دوشنبه موجب تخریب چهار رشته قنات اصلی راین شده است.

وی گفت: این قنوات به کلی تخریب شده‌اند و متاسفانه برخی کانال‌های انتقال آب و چاه‌های کشاورزی نیز دچار خسارت عمده شده‌اند.

عطایی ادامه داد: شش روستای راین دچار سیل‌گرفتگی شده‌اند و بیشترین خسارات در بخش کشاورزی نیز در همین روستاها روی داده است که در حال بررسی و براورد خسارات ناشی از سیل هستیم.

وی گفت: تاکنون خسارات به 60 هکتار زمین کشاورزی تائید شده است.

وی در ادامه از خسارت به راه‌های روستایی و تاسیسات خبر داد و خواستار رسیدگی سریع مسئولان به وضعیت سیل‌زدگان شد.

سیل محصول خرمای شش روستا در عنبرآباد را به کلی از بین برد
خسارت به منازل مسکونی


سیل در شهرستان عنبرآباد در جنوب استان کرمان نیز خسارات زیادی برجای گذاشته است.

فرماندار عنبرآباد در خصوص این خسارات از سیل‌گرفتگی شش روستا و خسارات به برخی خانه‌های مسکونی خبر داد.

ابراهیم مشایخی افزود: باران و تگرگ ناگهانی موجب سیل‌گرفتگی مزارع و نخلستان‌ها شده است و تنها در شش روستا تمامی محصول خرما از بین رفته است.

وی ادامه داد: خسارات اولیه حکایت از بروز 70 میلیون ریال خسارت دارد اما اکیپهای امدادی در حال بررسی اوضاع هستند.

وی گفت: منازل مسکونی در این شش روستا دچار خسارت جدی شده‌اند و نیاز به امداد‌رسانی دارند و در همین راستا گروه‌های امدادی در منطقه حضور یافته‌اند و در حال کمک‌رسانی هستند.

وی همچنین از خسارت شدید به چهار روستای بخش مرکزی عنبرآباد خبر داد.

فرماندار عنبرآباد از هلال احمر خواسته است و میزان کمک‌رسانی به سیل‌زدگان در این ده روستای سیل زده عنبرآباد را افزایش دهد.

گروه‌های امدادی در روستاهای سیل‌زده بافت مستقر شدند
 ده‌ها روستا دچار آبگرفتگی شده‌اند


فرماندار بافت در غرب استان کرمان نیز از محاصره تعدادی از روستای این شهرستان توسط سیل خبر داد و گفت: از ساعات اولیه عصر دوشنبه امداد رسانی به این روستاها آغاز شده است.

محمد علی بهروز افزود: در روزهای ابتدایی هفته جاری نیز سیلاب منجر به خسارت شدید به روستاهای پیر و کوسک شد و محصول کشاورزی در این روستاها از 30 تا 70 درصد خسارت دید.

وی گفت: تخریب قنوات، کانال‌های آبرسانی، راه‌های روستایی از دیگر خسارات سیل در شهرستان بافت است.

بهروز گفت: هم اکنون تلاش برای بازگشایی راه روستاهای سیل زده در بافت ادامه دارد.

وی خواستار امدادرسانی دستگاه‌های مرتبط به روستاهای سیل‌زده شهرستان بافت شد.

استان کرمان با وجود خشکسالی‌های متوالی در سال‌های اخیر پس از بروز بارندگی دچار خسارات سنگین بر اثر سیل‌زدگی می‌شود و این درحالی است که برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرسطحی منجر به صدمه به بسیاری از منابع آبی استان کرمان و کاهش سطح آب‌های زیر زمینی و فرونشست دشت‌ها می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین