کد خبر: ۱۳۳۶۷۳
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۰ - ۰۲:۱۰

دعای آیت‌الله جوادی‌آملی برای رهایی همه محبوسان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آیت الله جوادی آملی به مناسبت فرا رسیدن عید سعید فطر پیامی صادر كردند. 

به گزارش آفتاب به نقا از پایگاه اطلاع‌رسانی اسراء، متن پیام به شرح زیر می‌باشد: 

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم و ایاه نستعین 

با تحیت و دعا فرا رسیدن عید بزرگ جهان اسلام، فطررا به ملت مسلمان تهنیت و قبول عبادت‌های ماه مبارک رمضان و استجابت دعاهای شهر الله به ویژه نیایش‌های لیالی قدر را از خداوند مسئلت داریم. تحلیل معنای عید، اجلال برنامه‌های رسمی و وظیفه امت اسلامی در ساحت آن در ضمن چند نكته تقدیم می‌شود:

یكم: خداوند انسان را به وصف كرامت و بزرگواری ستود: (لقد كرّمنا بنی آدم...) و تكریم وی را مرهون حضور او در مدرس خدای اكرم كه عهده دار تدریس درس كرامت است دانست: (اقرء و ربّك الاكرم * الذی علّم بالقلم)؛ ثمره تعلیم خُلق كرامت خلافتِ متعلّم كریم از معلّم اكرم است: انّی جاعل فی الارض خلیفة. عنصر محوری خلافت رجوع خلیفه به حكم مستخلف عنه و عود وی به دستور اوست‌. همین بازگشت به منبع جمال و مبدء جلال كه ناله سحرگاه و لابه پگاه این ماه بود تار و پود جامه عید را بافت و بر اندام رسای جامعه اسلامی پوشاند و همین معیار برای ضیوف الرحمان بعد از انجام مناسک و ضراعت در حریم حرم و حول بیت عتیق زمینه ورود به صحنه عید اضحی را فراهم می‌كند. در این دو عید بزرگ مهمانان به حضور میزبان مشرف می شوند و ره توشه آن سیراب شدن از كوثر توحید و برائت از سراب شرک و عصیان و ستم است، البته در اسلام اعیاد بزرگ دیگری است كه طرح آن خارج از قلمرو این پیام است.

دوم: پیام عید بزرگ فطر احیای تفكّر الهی و اماته تخیّل الحادی از یک سو، فراز توحید و فرود شرک از سوی دیگر و رویش حق و ریزش باطل و سرانجام حیات عدل و آزادی و ممات ظلم و برده گی از سوی سوم است. الحاد و شرک و ظلم و برده‌گی نه با نظام هستی هماهنگ است و نه با هویّت انسانی هم‌آوا، سالیان متمادی است كه سران استكبار به نام حقوق بشر مسلمانان بسیاری از كشورها را از سرشت و سرنوشت اصیل خود دور نگه داشتند.
 
اكنون كه امّت آگاه مصر، تونس، لیبی، یمن و بحرین در پرتو اسلام پرچم توحید و حق و عدل را به اهتزاز در آوردند و فرعون‌ها و نمرود‌ها را از تخت عزّت دروغین به تخته ذلّت راستین فرود آوردند یا در آستانه به زیر كشیدن‌اند همگان باید در حمایت آنان بكوشند و گذشته از دعای خیر دقیقا رخدادهای تلخ استكبار و صهیونیست را بنگرند و عمیقاً دستی به تبر ببرند و همانند پدر بزرگوار ملت مسلمان به ویژه عرب یعنی حضرت ابراهیم خلیل(علیه السلام) بت‌های استعمار‌، استثمار، استعباد و استحمار را در هم بكوبند تا مصداق اولی الایدی و الابصار شوند. 

آنكه ستم انباشته حاكمان سابق مصر و تونس و لیبی را نبیند و انبوه جنایت حاكمان در حال زوال یمن و بحرین را مشاهده نكند نابیناست و آنكه آنها را می‌بیند ولی دستی از آستین مساعدت بیرون نمی‌آورد بی‌دست است خداوند جامعه‌ای را یاری می‌كند كه به حضرت ابراهیم (علیه السلام) تأسی كند و صاحب دست و چشم باشد.

سوم: پیام عید بزرگ فطر صیانت از وحدت امت اسلامی است كه در مدار دین واحد، قرآن و سنّت معصومانه واحد، قبله و مطافِ واحد حجّتِ ناهض خود را بر حجّت داحض استكبار و مزدوران آن حاكم می‌كند مبادا بیگانه چیزی بر جمهوری اسلامی آنان بیفزاید یا از آن بكاهد و هدف نهضت را از اسلام خواهی دور كند. مبادا بهانه فرقه‌ای، دسیسه قبیله‌ای‌، وصمه قومی و وسمه حزبی سبب آسیب دیدن بنیانِ مرصوصِ وحدتِ اسلامی گردد. 

حاكمان بحرین كوشش مذبوحانه دارند تا بیابانگردان را بومی كنند و بر یاران اجیر شده خود بیافزایند و صاحبان اصلی بحرین را از حق تشكیل حكومت حق مدار محروم نمایند. در حالی كه محور اصلی قیام آنان را لزوم همه‌جانبه اسلام در سرزمین موروثی خود تأمین می‌كند. 

دشواری وظیفه مسلمانان وقتی روشن می‌شود كه سانحه سنگین ستم زدایی با حادثه سهمگین قحطی و خشک سالی سومالی همراه شد. در وضع پیچیده كنونی خرد مداری‌، پرهیز از اختلاف و نبرد داخلی و تعامل و برادری مهم ترین راه حل سختی است. تضرّع و نیایش مضطرّانه به درگاه پروردگار، هم آثار فراوانی در نزول بركات آسمانی و رویش نعمت‌های زمینی دارد و هم در ایجاد الفت دل‌ها تأثیر به سزایی خواهد داشت. مساعدت امّت اسلامی در مصرف زكات فطر به ویژه از سهمِ فی سبیل الله و نیز ثلث سهم مبارک امام علیه السلام می‌تواند مقداری از حوادث غمبار آن كشور قحطی زده را كم كند. البته خداوند به دولت و ملّت خدمتگزار صلاح و فلاح و حسن عاقبت خواهد داد. 

در پایان ضمن تبریک مجدّد عید سعید فطر، مجد و شكوه اسلام، استقلال و آزادی امت مسلمان و رهایی همه محبوسان دربند مخصوصاً جناب امام موسی صدر حفظه الله را از پروردگار جهان مسئلت داریم. 

والسلام علیكم ورحمة الله و بركاته
پایان ماه مبارک رمضان 1432 - شهریور 1390 - جوادی آملی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین