کد خبر: ۱۳۳۶۹۶
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۱
چهارمین جشن مستقل انجمن فیلم کوتاه برگزار شد

تقدیر از رخشان بنی‌اعتماد، شهاب حسینی و نگار جواهریان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سمیه علیپور: جشن انجمن فیلم کوتاه به عنوان نخستین مراسم مستقل پانزدهمین جشن سینمای ایران سه‌شنبه شب هشتم شهریورماه با حضور جمعی از اهالی سینمای ایران و فعالان حوزه فیلم کوتاه برپا شد و جوایز رشته‌های مختلف در دستان برگزیدگان قرار گرفت.

در این مراسم رخشان بنی‌اعتماد، شهاب حسینی و نگار جواهریان نیز تقدیر شدند.

پوراحمد: عسگرپور نماد حفظ استقلال خانه سینماست 

مراسم با اجرای امیرشهاب رضویان از اعضای باسابقه انجمن فیلم کوتاه آغاز شد و کیومرث پوراحمد دبیر پانزدهمین جشن سینمای ایران به عنوان نخستین سخنران روی صحنه رفت.

او گفت: «سپاس ویژه‌ای از آقای شمسیان و شرکت نوین‌عرفا دارم که به خانه سینما کمک کرد. سپاس دیگرم به آقای عسگرپور بازمی‌گردد که نماد حفظ استقلال خانه سینما شده است.»

او با قدردانی از زحمات مازیار میری و شورای سیاست‌گذاری جشن اظهار داشت: «در مورد داوری‌های جشن باید این مسئله را در نظر داشته باشیم که همه چیز با این جوایز و داوری تمام نمی‌شود و هیچ فیلم خوبی برای همیشه مهجور نمی‌ماند و فیلمی که به ناحق جایزه بگیرد دوام زیادی نخواهد داشت.»

پوراحمد در ادامه سخنانش فیلم کوتاه را با داستان‌های کوتاه و رباعی در شعر مقایسه کرد و تاکید کرد جایگاه این سینما در حدی است که نباید فیلم‌ کوتاه‌سازی پله‌ای برای ورود به سینمای حرفه‌ای قلمداد نشود.

برزگر: همه فیلمسازان متفاوت فیلم کوتاهی‌اند 

مجید برزگر دبیر آکادمی فیلم کوتاه و مدیر هماهنگی جشن سخنان خود را با ارائه آماری در مورد آثار رسیده به این دوره از جشن آغاز کرد و گفت: «349 فیلم به دفتر آکادمی رسید که 14 نفر از فیلمسازان در دو هفته آثار را دیدند و 51 اثر را به بخش مسابقه معرفی کردند. در این مرحله 61 داور عضو آکادمی آثار را مورد داوری قرار دادند.»

او ادامه داد: «ما اهالی فیلم کوتاه معتقد هستیم اهمیت دادن به فیلم کوتاه و تجربه‌های این عرصه اهمیت دادن به فیلم متفاوت است. نگاه به موج جدید فیلم‌های اول نشان می‌دهد چه نسلی از فیلمسازان در راه است. این سینما نیاز به مراقبت و رصدکردن دارد.»

برزگر گفت: «تشکر ویژه‌ای از فرهاد توحیدی، امیرعلی علائی دارم که زحمت زیادی برای راه‌اندازی آکادمی فیلم کوتاه کشیدند. همچنین از هئیت مدیره خانه سینما و داوران آکادمی ممنونم. سپاس ویژه هم از مازیار میری و کیومرث پوراحمد که هرچه لازم بود در اختیارمان گذاشتند. ما همه سینماگران متفاوت سینمای ایران را فیلم کوتاهی می‌بینیم؛‌ جسور، بازیگوش و نگران سینمای ایران.»

جوایز بازیگری و طراحی 

امیر اثباتی و مریلا زارعی برای اعطای جوایز دو بخش بازیگری و طراحی صحنه روی سن حاضر شدند. مریلا زارعی از مجید بهرامی برای بازی در «کمتر از چند دقیقه» به عنوان بهترین بازیگر نام برد که به دلیل حضور بهرامی در آلمان برای طی مراحل درمان بیماری سرطان، جایزه او را یکی از همکارانش دریافت کرد.

او نامه‌ای از قول بهرامی خواند: «در کمتر از چند دقیقه همه چیز اتفاق می‌افتد، زلزله، سونامی،‌ سرطان... و تنها عشق و زندگی پادزهری می‌شوند برای تلخی‌ها. به زودی برخواهم گشت و از یک کلاس بازیگری؛‌ کلاس بازیگری که سرطان برای من به وجود آورد. سرطان به من بازیگری آموخت.»

اثباتی جایزه بهترین طراحی صحنه و لباس را به رضا قادری‌فر برای فیلم «زمان» اعطا کرد. در پایان این بخش مریلا زارعی تولد اثباتی را تبریک گفت.

تقدیر از دو بازیگر 

امیرشهاب رضویان با زنده کردن یاد پیمان ابدی از بیژن میرباقری و برزگر دعوت کرد برای بخش تقدیرها روی صحنه بیایند و در ادامه از نگار جواهریان به عنوان بازیگری نام برده شد که مورد تقدیر قرار می‌گیرد.

جواهریان بعد از دریافت لوح خود اظهار داشت: «خیلی خوشحالم که در جمع شما هستم، چون فکر می‌کنم جریان فیلم کوتاه مستقل و زنده است و به این می‌بالم روی صحنه‌ای ایستادم که دقایقی بعد خانم بنی‌اعتماد می‌خواهند روی آن حاضر شوند.»

شهاب حسینی دیگر بازیگری بود که مورد تقدیر قرار گرفت. حسینی گفت: «وقتی «یک ساعت پیش» را بازی می‌کردم نکته خاص این بود که اول خود کارگردان را باور کردم و بعد تفکرش را. اگر باز هم باور تفکر کسی را باور کنم مخلص فیلم کوتاه‌سازان عزیز هم هستم و هرکاری از دستم بربیاید انجام می‌دهد.»

عسگرپور: مهمترین وظیفه ما حفظ خودمان و همکارانمان است 

مدیرعامل خانه سینمای ایران سخنان خود را در چهارمین جشن مستقل انجمن فیلم کوتاه چنین آغاز کرد: «از طرف شما و بقیه خانواده سینما که امشب اینجا نیستند به شما عزیزان ایستادگی یکسال قبل را تبریک می‌گویم. دوره خیلی سختی را پشت سرگذاشتیم. این اشتباه محاسباتی که در مورد توان و قدرت خانه سینما شده بود در عین حال که سختی‌هایی ایجاد کرد باعث شد به توان‌هایمان پی ببریم.»

محمدمهدی عسگرپور ادامه داد: «به همین دلیل همه باید خدا را شکر کنیم و تشکر کنیم از کسانی که بدخواهی کردند و باعث شدند به توان خودمان پی ببریم. مهمترین وظیفه ما حفظ خودمان و همکارانمان و دوستانی است که دچار امواج سخت و سهمگین نشوند.»

او گفت: «ما در این مدت ریزش و رویش زیادی داشتیم. مهم این است که چه دسته‌ای دچار ریزش و چه دسته‌ای دچار رویش شدند. کیفیت این‌ها مهم است. در یکسال گذشته بعضی به صورت جدی درگیر مسائل خانه سینما بودند و بعضی پشتیبانی جانانه‌ای از آن کردند که بعد از انقلاب مشابه آن را نداشتیم. به دوستانی که در این مدت علیه خانه سینما عمل کردند بارها گفته‌ام تا حدی پیش بروید که بتوانید فردا در روی اهالی سینما نگاه کنید.»

اهدای چهار جایزه 

مراسم با اعطای جایزه بخش‌های مختلف جشن ادامه پیدا کرد، برای اهدای دو جایزه صدا و موسیقی کریستف ضاعی و مسعود بهنام روی صحنه آمدند. دیپلم افتخار بهترین موسیقی فیلم به میلاد موحدی برای «زندگی نسبتاً معمولی آقای مطفری» اهدا شد و بامداد افشار برای صدای فیلم «نیوزیف» دیپلک افتخار دریافت کرد.

عباس گنجوی و محمدرضا موئینی جایزه بهترین تدوین را به مجتبی اسماعیل‌زاده برای فیلم «نیوزیف» اهدا کردند. اسماعیل‌زاده بعد از دریافت جایزه از اصغر شاهوردی صدابردار سینما که چند سالی در بستر بیماری است، یاد کرد.

گنجوی در سخنان کوتاهی گفت: «همه چیز این سرزمین شگفت‌انگیز است به خصوص جوانان، اما ما اهالی سینما مدام باید مراقب زیر پایمان باشیم که مبادا کسی آن را خالی کند. اتفاقی افتاد و کارنامه به دستمان دادند و وقتی به دور و بر نگاه کردم اوضاع را غم‌انگیز دیدم. اینکه رخشان بنی‌اعتماد نمی‌تواند فیلم بسازد در حالی که «نرگس» او هنوز مثل باران با طراوت است. جای کسان دیگری خالی است، خانم معتمدآریا، گلاب آدینه و عزت‌الله انتظامی.»

سیف‌الله صمدیان و امید روحانی نیز تندیس بهترین تصویربرداری را به اشکان اشکانی رای «دوست داشتم کسی جایی منتظرم باشد» اعطا کرد.

بنی‌اعتماد: خوشحالم که به عضویت انجمن فیلم کوتاه در آمدم 

ناصر تقوایی و جعفر پناهی به دعوت امیرشهاب رضویان مجری مراسم برای اعطای نشان ایسفا به رخشان بنی‌اعتماد روی صحنه آمدند.

بنی‌اعتماد در سخنانی گفت: «باید از انجمن فیلم کوتاه تشکر کنم که تقاضای عضویت من را پذیرفتند و من صاحب کارت عضویت شدم. ممنونم از زحمتی که کشیدید و من را شایسته دریافت این نشان دانستید. خوشحالم که در خدمت ناصر تقوایی و جعفر پناهی عزیز هستم و خوشحال‌تر می‌شدم اگر جعفر پناهی فیلم می‌ساخت.»

او ادامه داد: «همچنین خوشحا‌ل‌تر می‌شدم اگر مدیریت سینما به جای تنظیم آئین‌نامه‌های جدید برای محدودیت پخش و تولید به این فکر می‌کردند که یگانه ناصر تقوایی چند سال است که فیلم نمی‌سازد.»

پناهی در یک جمله بیان کرد در مقابل دو بزرگ سینما نمی‌تواند صحبت کند و تقوایی در مورد بنی‌اعتماد گفت: «زمانی که ما جوان بودیم و فیلم می‌ساختیم خیلی دوست داشتیم یک فیلمساز خانم نیز در کنار ما بود. به فروغ فرخزاد امید داشتیم با آن فیلم خوب «خانه سیاه است» که خواسته‌مان محقق نشد، اما نسل بعد از ما رخشان بنی‌اعتماد را دارد؛ بانوی فیلمساز درجه اول.»

درخواست بازسازی خانه دایی‌جان ناپلئون و اعطای سایر جوایز 

رضویان از شهرداری تهران درخواست کرد برای بازسازی خانه دایی‌جان ناپلئون که تقوایی مجموعه ماندگارش را در آن ساخته و همچنین خانه پروین اعتصامی اقدام کند.

فرهاد توحیدی و فرشته طائرپور جایزه بهترین فیلمنامه را به آناهیتا قزوین‌زاده برای فیلمنامه «رها» اهدا کردند. کمال تبریزی و هوشنگ گلمکانی تندیس شایستگی و دیپلم افتخار بهترین فیلم تجربی را به محمد اسماعیلی برای «نیوزیف» اعطا کردند.

تبریزی در سخنانی گفت: «عنوان جشن مستقل یکی از ویژگی‌های سینمای کوتاه است و این استقلال به معنی مستقل بودن از همه چیز است. خیلی از قوانینی که بعدها در سینمای حرفه‌ای با آن مواجه می‌شویم ابتدا در سینمای کوتاه تعیین شده است. امیدوارم روزی این عنوان را به خانه سینما هم اضافه کنیم و بشود خانه سینمای مستقل ایران.»

گلمکانی از اسماعیلی به عنوان هنرمندی با توان نام برد که در سال‌های بعد می‌تواند یکی از فیلمسازان مهم سینمای ایران شود.

کیومرث پوراحمد و همایون اسعدیان جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی را به ناصر ضمیری برای «شیر تلخ» اعطا کردند و تندیس بهترین فیلم چهارمین جشن مستقل فیلم کوتاه به آناهیتا قزوینی‌زاه برای «بچه وقتی بچه بود» تعلق گرفت. عسگرپور و غلامرضا موسوی این جایزه را اهدا کردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین