کد خبر: ۱۳۳۷۹۴
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۰ - ۲۳:۵۲

آغاز نشست بین‌المللی 'دوستان لیبی' در پاریس

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد به همراه نمایندگان حدود ۶۰ کشور در نشست "دوستان لیبی" در پاریس شرکت کرده‌اند. 

نشست بین‌المللی "دوستان لیبی" برای بررسی آینده این کشور با میزبانی مشترک نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه و دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا در پاریس آغاز شده است. 

بر اساس گزارش‌ها از پاریس شرکت‌کنندگان این نشست از آنچه که شهامت مردم لیبی خوانده‌اند تجلیل کرده‌اند. 

گزارش‌‌ها حاکیست که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا در این نشست در سخنانی خواهان آن شده است که کرسی لیبی در سازمان ملل متحد به شورای انتقالی لیبی داده شود. 

نمایندگان چین و روسیه از دیگر شرکت‌کنندگان در این نشست هستند.
دولت روسیه روز پنج‌شنبه شورای ملی انتقالی لیبی را، که رهبری مخالفان معمر قذافی را برعهده دارد، به عنوان نماینده مشروع مردم لیبی به رسمیت شناخت. 

شورای انتقالی لیبی در کنفرانس بین‌المللی پاریس، برنامه‌های خود را برای آینده این کشور اعلام می‌کند. گزارش‌ها می‌گویند که شورای انتقالی از کشورهای شرکت‌کننده خواهد خواست تا در زمینه تامین امنیت، بازسازی و آماده‌سازی لیبی برای انتقال دموکراتیک قدرت این کشور را یاری کنند. 

در آستانه شروع این نشست، فرانسه اعلام کرد که موافقت سازمان ملل متحد را برای آزاد کردن بیش از دو میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود‌شده لیبی کسب کرده است. اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های این اتحادیه علیه ۲۸ شرکت لیبیایی را لغو کرده است. 

این نشست درست همزمان با چهل و دومین سالگرد به قدرت رسیدن سرهنگ قذافی در پی کودتای نظامی علیه سلطان ادریس برگزار می‌شود.

نیروهای وابسته به شورای ملی انتقالی با وجود در اختیار گرفتن کنترل طرابلس، پایتخت لیبی، هنوز موفق به دستگیری معمر قذافی نشده‌اند. 

معمر قذافی در پیامی صوتی که امروز پنج شنبه (۱ سپتامبر) از دو شبکه تلویزیونی پخش شد، گفت که به هیچ‌وجه تسلیم نخواهد شد و از مردم لیبی خواست تا برای کسب آزادی با "استعمارگران و خائنان وابسته به آنها" وارد جنگ شوند. 

آقای قذافی گفت که جنگی طولانی در پیش است و پیش‌بینی کرد نیروهای ناتو و "خائنان" در این جنگ شکست خواهند خورد. 

او از مردم لیبی خواست تا "روستا‌به‌روستا و کوه‌به‌‌کوه با دشمنان بجنگند" و با تفنگ و گلوله به آنها حمله کنند. 

سرهنگ قذافی که هنوز محل اختفایش مشخص نیست، مخالفان خود را "گروه‌های تبهکار خواند" و وعده پیروزی علیه آنها را به مخاطبانش داد. 

او گفت دشمنان از وسایل ارتباط جمعی پیشرفته برای "برنامه‌های تبلیغاتی خود" استفاده می‌کنند و نقشه آنها بهره‌برداری از منابع لیبی است. 

چهارشنبه شب، سیف الاسلام، پسر آقای قذافی نیز در پیامی قول نبرد و مقاومت بیشتر در برابر مخالفان پدرش را داد. 

در تحولی دیگر یکی از اعضای ارشد شورای ملی انتقالی لیبی به بی‌بی‌سی گفت که به رهبران قبایل در شهر سرت یک هفته دیگر مهلت داده خواهد شد که این شهر را به صورت مسالمت‌آمیز تحویل شورا دهند. 

شهر سرت آخرین پایگاه عمده نیروهای وفادار به معمر قذافی است.
مخالفان آقای قذافی پیش تر تا روز شنبه به این نیروها مهلت داده بودند که خود را تسلیم کنند. 

اما عضو ارشد شورای ملی انتقالی گفت که رهبران قبایل سرت، با وجود اینکه متوجه شده‌اند که مقاومت امکان پذیر نیست، هنوز نتوانسته‌اند نظامیان وفادار به قذافی را متقاعد کنند.

شورای ملی انتقالی لیبی برنامه‌های خود برای آینده این کشور را در کنفرانس پاریس اعلام خواهد کرد 

مهم‌ترین نیازهای لیبی در حال حاضر تامین سوخت، برق و آب در شهرهای بزرگ و همین‌طور رفع کمبود مواد غذایی و فراهم کردن حقوق کارمندان است. 

دولت آمریکا اعلام کرده است که اعتبار شورای ملی انتقالی لیبی پیش از هر چیز به رسیدگی به چنین نیازهایی بستگی دارد. 

روز چهارشنبه، دولت بریتانیا ۲۸۰ میلیون دینار لیبی (معادل ۲۳۰ میلیون دلار) را که به صورت اسکناس در بریتانیا چاپ شده بود، به لیبی فرستاد. 

دولت چین که سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در زمان حکومت معمر در لیبی انجام داده و از منتقدان حملات هوایی ناتو علیه حکومت قذافی است، گفته که یکی از معاونان وزرایش را به اجلاس پاریس خواهد فرستاد. 

چین هنوز شورای ملی انتقالی لیبی را به رسمیت نشناخته، اما سخنگوی وزیر خارجه چین در سخنانی "جایگاه و نقش اساسی" این شورا را پذیرفته است. 

الجزایر که به دلیل پناه دادن به همسر و سه فرزند سرهنگ قذافی مورد انتقاد شدید شورای ملی انتقالی قرار گرفته، روز پنج‌شنبه اعلام آمادگی کرده تا در صورت تشکیل دولت توسط این شورا، آن را به رسمیت بشناسد. الجزایر همچنین گفته است که موضوع پناه دادن به سرهنگ قذافی تا کنون برای این کشور مطرح نبوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین