کد خبر: ۱۳۳۸۶۴
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۰ - ۰۲:۲۸

آمادگی ترکیه برای همکاری در سپر دفاع موشکی ناتو

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ترکیه از اعلام آمادگی برای استقرار بخشی از سپر دفاع موشکی ناتو در مناطق جنوب شرقی خود خبر داده است. 

وزارت خارجه ترکیه از آمادگی برای توافق جهت استقرار تأسیسات راداری هشداردهنده‌ی ناتو در خاک این کشور خبر داده است. این تأسیسات بخشی از سپر دفاع موشکی ناتو به شمار می‌رود. بنا به اطلاعیه وزارتخانه یادشده، بحث‌ها در این زمینه در مراحل پایانی هستند. از نگاه دولت ترکیه تأسیسات یادشده توان دفاعی این کشور و همچنین کل ناتو را افزایش می‌دهند.

رهبران کشورهای عضو ناتو در اجلاس خود در نوامبر سال گذشته میلادی در لیسبون، پایتخت پرتغال، در مورد استقرار سامانه‌ی هشداردهنده‌ی یادشده در خاک ترکیه توافق کردند.

سامانه هشداردهنده ناتو پس از استقرار قادر خواهد بود هرگونه موشکی که از کشورهای همسایه ترکیه به سوی اروپا و آمریکا پرتاب می‌شوند را به مجرد پرتاب شناسایی کرده و از بین ببرد.

این سامانه را دولت جرج دبلیو بوش قصد داشت بدون همکاری همه کشورهای اروپایی و صرفاً‌با مشارکت لهستان و جمهوری چک بنا کند، ولی دولت اوباما آن را به پروژه‌ای با مشارکت همه ۲۸ عضو ناتو بدل کرد و از روسیه نیز دعوت نمود که در این ایجاد آن مشارکت کند. 

دیمتری مدودف، رئیس‌جمهور روسیه نیز که در اجلاس سران ناتو در لیسبون به عنوان مهمان حضور داشت از این پیشنهاد استقبال کرد.

دسترسی ارتش ترکیه به یافته‌های راداری تاسیسات شرط دولت آنکارا بود.
 
آمریکا اما نگران آن بود که عدم اشاره مشخص به تهدیدات موشکی می‌تواند از سوی روسیه این‌گونه تلقی شود که ایجاد سپر دفاعی متوجه مهار موشکی این کشور است. سرانجام قرار شد که در اسناد این‌گونه ذکر شود که سپر دفاعی برای حفاظت از کل قلمرو کشورهای عضو ناتو و ۱۰۰ کیلومتر فراتر از مرزهای بیرونی این کشورهاست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین