کد خبر: ۱۳۳۹۱۳
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۹:۵۶

همکاری نزدیک سازمان‌های اطلاعاتی غربی با حکومت قذافی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اسناد و مدارک یافت شده در یک ساختمان دولتی در طرابلس نشان از همکاری‌های نزدیک میان حکومت سرهنگ معمر قذافی و سرویس‌های اطلاعاتی غربی دارد. 

این اسناد و مدارک به دست دیدبان حقوق بشر رسیده است. 

این سازمان حقوق بشری می‌گوید این مدارک، ارتباطات میان سازمان اطلاعات لیبی و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، سازمان اطلاعات و امنیت خارجی بریتانیا (آم آی سیکس) و دیگر سازمان‌های اطلاعاتی غربی را نشان می‌دهد. 

یک مقام رسمی دیدبان حقوق بشر که این مدارک را دیده، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را متهم کرده که چند زندانی متهم به اقدامات تروریستی را به حکومت قذافی برگردانده و نیروهایش در زمان بازجویی از این افراد حضور داشتند. 

ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا با کم اهمیت جلوه دادن این موضوع گفت که این مسأله به دولت قبلی باز می‌گردد و بریتانیا در حال جاضر توجه خود را به روی آینده این کشور متمرکز کرده است. 

سفر نماینده ویژه سازمان ملل به لیبی 

یان مارتین، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل امروز به طرابلس، پایتخت لیبی سفر کرده تا در مورد تلاش‌های جامعه جهانی برای کمک به این کشور با مقام‌های شورای ملی انتقالی دیدار کند. 

قرار است در این سفر، نحوه کمک سازمان ملل به این شورا بررسی شود. 

دبیرکل سازمان ملل گفته است اولویت این سازمان در لیبی، کمک‌های انساندوستانه است. 

مقامات جدید لیبی در تلاش برای بازگرداندن زندگی عادی به پایتخت، از مردان مسلح مخالف سرهنگ قذافی که در خیابان‌های طرابلس به گشت زنی مشغولند، خواسته‌اند به خانه‌هایشان بروند. 

روز جمعه، دوم سپتامبر (۱۱ شهریور) مصطفی عبدالجلیل، رئیس شورای ملی انتقالی لیبی بعد از ملاقات با رهبران جهان در اجلاس پاریس به بنغازی برگشت. 

نشست بین‌المللی "دوستان لیبی" برای بررسی آینده این کشور با میزبانی مشترک نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه و دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا در پاریس تشکیل شد. 

در این اجلاس، آقای عبدالجلیل در سخنانی وعده داد که طی هجده ماه آینده، با تصویب قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات آزاد با شرکت تمامی احزاب و گروه‌های سیاسی، یک دولت دموکراتیک زمام امور لیبی را در دست خواهد گرفت. 

شورای ملی انتقالی لیبی موفق به جلب حمایت جامعه بین‌المللی شده و قدرت‌های غربی موافقت کرده‌اند که چند میلیارد دلار از دارایی‌های لیبی را که در زمان حکومت سرهنگ قذافی مسدود شده بود، آزاد کنند. 

قراردادهای نفتی با روسیه 

روسیه تنها چند روز پس از آنکه مقام های جدید لیبی را به رسمیت شناخت، از تعدادی از آنها برای سفر به مسکو دعوت کرده است. 

وزارت امور خارجه روسیه گفت که دو طرف در این دیدارها در مورد وضعیت آینده قراردادهای انرژی که با سرهنگ معمر قذافی امضا شده، تصمیم گیری خواهند کرد. 

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرده است که رهبران شورای ملی انتقالی خواهان انجام این گفت‌و‌گوها شده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین