کد خبر: ۱۳۴۰۸۷
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۱

علت طولانی شدن اعطای مجوز، ممیزی کتاب و داستان خسرو و شیرین

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: تاکید همیشگی ما این است که اعمال سلیقه صورت نگیرد...خی با اساس ممیزی مخالفند اما اگر مطلبی با اعتقادات اسلامی مغایرت داشته باشد باید اصلاح شود...در مسیر ممیزی بنا داریم از افراد خبره استفاده کنیم. 

سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه گذشته در برنامه تهران 20 شبکه 5 سیما در مورد موضوعات مختلف فرهنگی از جمله کتاب و نشریات سخن گفت.

 گزیده‌ای از این سخنان را در ادامه می‌خوانید:

* مجوز برخی همانند کتاب‌های آموزشی برای چاپ یکروزه صادر می‌شود.

* تاکید ما این است که زمان ارائه مجوز کوتاه باشد، این مدت البته متفاوت است چرا که گاهی مجوز اثری در یک هفته و برای کتابی دیگر یک ماه به طول انجامد؛ این امر هم به دلیل حجم و یا مجلدات زیاد کتاب است زیرا کتاب‌های مفصل و چند جلدی دوره اخذ مجوز متفاوتی دارند.

* گاهی طولانی شدن زمان ارائه مجوز به دلیل اصلاحات موجود در کتاب است که به ناشر و نویسنده اعلام می‌شود و در برخی موارد عدم مراجعه آنها سبب روند طولانی می‌شود.

* گاهی برخی نویسندگاه شأن خود را اجل می‌دانند در اینکه برخی نقاط کتاب را تغییر داده یا به ارشاد مراجعه کنند و اصلاحاتی در اثر خود انجام دهند؛ این عدم مراجعه ناشر یا نویسنده سبب به طول انجامیدن ارائه مجوز می‌شود.

* سالانه بیش از 60 هزار عنوان کتاب در کشور منتشر می‌شود؛ نکته اینجاست که اگر مراقبت از آثار نکرده و به هر اثری مجوز اعطا کنیم باید در قبال مردم مسئولین و نمایندگان پاسخگو باشیم چرا که پس از انتشار عنوان می‌شود که چرا در یک کتاب این عکس و یا چنین مطلبی گنجانده و اجازه انتشار داده شده است، بر این اساس باید همواره راه اعتدال را در پیش گیریم.

* تاکید همیشگی ما این است که اعمال سلیقه صورت نگیرد، اما در ارشاد بر اساس ضوابط شورای عالی انقلاب فرهنگی در مسائل اعتقادی، سیاسی و عقیدتی برخورد می‌شود تا به اصل نظام ضربه وارد نشود، اما باید دانست که برخی با اساس ممیزی موافق نیستند ولی اصل ممیزی قابل انکار نیست.

* روز گذشته نشریه‌ای در یکی از استان‌ها که به مسائل قومیتی دامن می‌زد، توقیف شد، لذا نشریات باید حدودی را رعایت کنند که البته این حدود مشخص است.

* در باره کتاب خسرو و شیرین هم اخبار نادرست بود، در تفسیر موضوعات مختلف فرهنگی جانب انصاف رعایت شود، چرا که یک کتاب دیگری بر اساس این منظومه به صورت روان‌نویسی با قلم نویسنده نوشته شده است، همانند اینکه کتاب گلستان سعدی به زبان امروزی برای نوجوانان منتشر شود، این موضوع با اصل کلاسیک کتاب متفاوت است و باید گفت اصل کتاب ده‌ها بار منتشر شده و مشکلی هم نداشته است.

* برخی با اساس ممیزی مخالفند اما اگر مطلبی با اعتقادات اسلامی مغایرت داشته باشد باید اصلاح شود چرا که ممیزی در تمام امور همانند فیلم، تئاتر و ... وجود دارد اما در این مسیر بنا داریم از افراد خبره استفاده کنیم.

* مثلاً کتابی منتشر شده که به اختلافات مذهبی شیعه و سنی دامن می‌زند و در متن کتاب عده‌ای مورد لعن و نفرین قرار گرفته‌اند، بر این اساس ما نمی‌توانیم به این اثر مجوز دهیم، زیرا باید موجبات وحدت و همبستگی را در کشور ایجاد کنیم و این مسئولیت بر عهده ماست و اگر در این راستا تعلل کنیم، باید پاسخگو باشیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین