کد خبر: ۱۳۴۰۹۳
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۵
ضمن دفاع از شکایت از روسیه در ارتباط با عدم تحویل موشک‌های اس ۳۰۰

انتقاد وزیر دفاع از استقرار سپر دفاع موشکی ناتو در ترکیه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر دفاع ایران ضمن انتقاد از استقرار سیستم دفاع ضدموشکی در ترکیه، از شکایت از روسیه در ارتباط با عدم تحویل موشک‌های اس ۳۰۰ دفاع کرده است. 

به گزارش آفتاب، احمد وحیدی، وزیر دفاع در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، استقرار سامانه دفاع ضدموشکی پیمان آتلانتیک شمالی - ناتو - در خاک ترکیه را مورد انتقاد قرار داده است. 

وحیدی سپر دفاع ضدموشکی ناتو در ترکیه را عامل ناامنی دانسته و گفت: "ما حضور آمریکایی‌ها و غربی‌ها در کشورهای اسلامی را همواره یک عنصر مزاحم، مخل امنیت و آسیب‌زا در کشورهای اسلامی می‌دانیم." 

وزیر دفاع با بیان اینکه امروز خون ملت عراق و افغانستان و همچنین فلسطین و حتی مردم لیبی از چنگال و دست‌های کشورهای غربی می‌ریزد، افزود: "ما حضور غربی‌ها را در هیچ کشوری به‌خصوص کشورهای اسلامی، به نفع این کشورها نمی‌دانیم." 

روز جمعه گذشته، وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که مذاکره این کشور با ناتو بر سر ایجاد یک سیستم رادار مربوط به دفاع ضدموشکی در ترکیه، که از کشورهای عضو این سازمان است، به مراحل نهایی رسیده است. 

این سیستم راداری امکان آن را می‌دهد تا موشک‌هایی که به سوی هدف‌های مورد حفاظت ناتو پرتاب شده باشد ردگیری و قبل از اصابت به هدف، منهدم شود. 

وزیر دفاع همچنین در پاسخ به سئوالی در مورد اظهارات اخیر نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهوری فرانسه، در مورد برنامه‌های اتمی و موشکی ایران گفت: "این سخنان یک گزافه‌گویی است که از طرف کسی اعلام شده است که حرف‌هایش تاکنون همه نقش بر آب شده است."

وحیدی هدف رئیس‌جمهوری فرانسه از ابراز نگرانی در مورد برنامه‌های نظامی جمهوری اسلامی را تلاش برای انحراف افکار عمومی جهان "از جنایاتی که غربی‌ها در جهان و اکنون در لیبی انجام می‌دهند" دانسته و سخنان آقای سارکوزی را "سبک و غیرقابل قبول" توصیف کرده است. 

وزیر دفاع همچنین در مصاحبه‌ای با خبرگزاری مهر، به موضوع طرح شکایت حقوقی ایران از روسیه به‌خاطر خودداری از تحویل موشک‌های ضدهوایی اس ۳۰۰ نیز پرداخته است. 

وحیدی در مورد شکایت از روسیه گفت: "شکایت از روسیه براساس مفاد قرارداد تحویل سیستم‌های پدافند موشکی اس ۳۰۰ صورت می‌گیرد و جزء مفاد قرارداد امضا شده بین ایران و روسیه بوده است و اتفاق عجیبی در این خصوص نیافتاده است."

وی اظهار کرد: در قرارداد بین دو طرف آمده است که در صورت بروز ابهام در مورد اجرای این قرارداد، موضوع باید به داوری احاله شود و افزود که "یکی از مقامات روسیه که در این رابطه به ایران سفر داشت، گفته است که اگر دیوان کیفری بین‌المللی تشخیص داد که تحویل اس ۳۰۰ به ایران مغایر قطعنامه نیست، روسیه این سامانه را به ایران تحویل خواهد داد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین