کد خبر: ۱۳۴۱۱۲
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۹:۵۷

بلاژویچ: دو ایرانی عامل اخراجم بودند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پیرمرد واقعاً پیر شده است. او نام ستاره‌های تیمش در مقدماتی جام جهانی 2002 را فراموش کرده. حتی نام جواد نکونام را که به او میدان داد تا ستاره شود. البته «میرو» همیشه کنارش است و اگر جایی حافظه 76 ساله «چیرو» قد نداد، زود به پدرش کمک می‌کند. البته فراموش کردن اسم‌ها دلیل نمی‌شود که مرد کروات را ناکارآمد تلقی کرد. کوله باری از تجربه به همراه این مرد به کرمان آمده است و البته انگیزه زیاد و روحیه همیشگی پیروزی. 

صحبت از میروسلاو بلاژویچ است. مردی که ایران را به جام جهانی نبرد، اما دستیارش کارش را تکمیل کرد. "چیرو" در گفت‌وگویی تفصیلی با ایسنا درباره موضوع‌های مختلفی حرف زد، از بازگشتش به ایران تا حضور کارلوس کی‌روش در تیم ملی. 

از مس شروع کنیم. از بازی تیم تان مقابل یک تیم دسته اولی مثل مس رفسنجان راضی بودید؟ 

نه. اصلاً از بازی تیم راضی نبودم. البته امیدوارم که این وضع بهتر شود، اما متاسفانه فکر نمی‌کردم پس از گذشت پنج هفته از لیگ بازیکنان مس آنقدر ناهماهنگ باشند، تصور من این بود که تیم هماهنگ است. 

دلیل این موضوع چه چیزی است؟ عملکرد ضعیف مربی قبل؟ 

نه. من هیچ موقع نمی‌توانم بگویم که یک نفر بد کار کرده است. اما هرگز فکر نمی‌کردم وضعیت این‌گونه باشد، فکر می‌کردم خوب کار کرده‌اند و تمرین‌های خوبی داشته‌اند. البته این تیم در بازی امروز به لحاظ فیزیکی و بدنی در وضعیت خوبی قرار داشت. فکر می‌کنم مربی قبلی واقعاً بدشانس بود و در پنج بازی تنها یک امتیاز گرفت. 

صمد مرفاوی را می‌شناختید؟ 

(کمی فکر می‌کند) نه. متاسفانه او را نمی‌شناسم. 

با توجه به شرایط فعلی مس که از 15 امتیاز ممکن تنها یک امتیاز گرفته، چقدر امید دارید که تیم تان را از ته جدول جدا کنید؟ 

بازی‌های لیگ تازه شروع شده و تنها پنج هفته از آن گذشته است. همه چیز می‌تواند تغییر کند. به هر حال اتفاقی است که افتاده و من کاری نمی‌توانم بکنم. اما احساس می‌کنم در هفته‌های آینده لیگ شانس خوبی برای جدا شدن از قعر جدول داشته باشیم و به تدریج خودمان را به رتبه‌های بالایی نزدیک کنیم. من برای آمدن به مس خیلی تحقیق کردم و به آینده این تیم امیدوارم. فکر می‌کنم در هفته‌های گذشته تیم تمرکز کافی را نداشته و ما در این روزها سعی می‌کنیم که بیشتر بر روی فکر بازیکنان کار کنیم. امیدوارم روز به روز شرایطمان بهتر شود. ما پس از بازی با داماش یک اردوی چهار روزه در کردان کرج خواهیم داشت و پس از آن اردو می‌توانیم شاهد هماهنگی بیشتر تیم باشیم. 

در بازی با مس رفسنجان برخورد قاطعانه‌ای با میلاد فخرالدینی بازیکن مس داشتید و به او گفتید از زمین بازی بیرون بیاید، آیا می‌خواهید با این برخوردها از بازیکنان زهر چشم بگیرید؟ 

من همیشه طور قاطع و محکم بوده‌ام و نمی‌خواهم چیزی را نشان دهم. اصلا دوست ندارم بازیکنم یک کار غیرورزشی انجام دهد. 

مس در پنج هفته پیش‌رو پنج دیدار سخت با داماش، سایپا، سپاهان، تراکتورسازی و پرسپولیس دارد. چه برنامه‌ای برای این بازی‌ها دارید؟ 

بله. خودم می‌دانم که چه بازی‌های سختی داریم و خیلی ناراحتم که چرا وضعیت تیم در هفته پنجم این‌گونه است. از چهار بازی آینده ما سه بازی خارج از خانه است و این واقعاً کار ما را دشوار می‌کند. برنامه من در این چند هفته این است که نخست به تیم نظم بدهم و بازیکنان را در شرایط مطلوب قرار دهیم و سپس به ترکیب اصلی تیم برسم. 
امیدوارم به ترکیبی برسم که بهتر از ترکیب قبلی تیم باشد و نتیجه‌ بخش باشد، در جلسه‌ای که با کادر فنی‌ام داشتم وضعیت تیم را بررسی کردیم. به آن‌ها گفتم که ما واقعا در شرایط حساسی هستیم. ما همه یک تیم هستیم و باید خود را متعهد بدانیم که هر چه زودتر از این وضعیت بدی که در آن هستیم بیرون بیاییم. 

فکر می‌کردید پس از تقریبا 10 سال به عنوان یک مربی باشگاهی به ایران بازگردید؟ 

من مطمئن بودم که به ایران بر می‌گردم. برای این که خودم ایران را دوست داشتم و می‌خواستم به این کشور برگردم. من در ایران خیلی راحتم و هیچ مشکلی ندارم. حتی در کرواسی من را «ایرانی» صدا می‌زنند. 

در این مدتی که نبودید فوتبال ایران را هم دنبال می‌کردید؟ 

بله. از طریق دوستان و همکارانم و به ویژه‌ «برانکو» درباره فوتبال ایران سوال می‌کردم و پیگیر آخرین اتفاقات لیگ‌تان بودم. البته زمانی که سرمربی بوسنی و هرزگوین بودم یک بار با تیم ملی ایران مسابقه دادیم. دیداری که فکر کنم آن بازی را سه بر دو به ایران باختیم. 

بله، سرمربی ایران در آن بازی افشین قطبی بود. 

این را یادم نیست، اما یادم می‌آید که کاپیتان ایران در آن بازی (بلاژویچ اسم نکونام را به خاطر نمی‌آورد، پسرش به او کمک می‌کند) دو گل با سر به ثمر رساند و بعد از بازی ما همدیگر را در آغوش گرفتیم و او کلی گریه کرد. 

در مقدماتی جام جهانی 2002 شما به بازیکنان جوانی مثل جواد نکونام و ابراهیم میرزاپور میدان دادید و آن‌ها بعدها بازیکنان بزرگی برای تیم ملی ایران شدند. حالا که در مس هستید، امیدوارید باز هم چند پدیده به فوتبال ایران معرفی کنید؟ 

(بلاژویچ با شنیدن نام نکونام و میرزاپور آن روزها را به‌خاطر می‌آورد) شما جوان هستید، اما حافظه بسیار خوبی دارید. یکی از اهداف اصلی من در مس همین است. خیلی دوست دارم که بازیکنان جوان و آینده‌دار را کشف و به تیم ملی معرفی کنم. یادم می‌آید که علی کریمی در آن زمان چهره واقعی تیم من بود و واقعاً خیلی خوب بازی می‌کرد. کریمی بعضی مواقع هرکار می‌خواست در زمین انجام می‌‌داد. او حتی در بازی ایران مقابل اندونزی هم نمایش بسیار خوبی داشت. 

ایران با کارلوس کی‌روش به جام جهانی می‌رود؟ 

تیم ملی الان یک مربی خیلی خوبی دارد. همه باید از او پشتیبانی کنیم تا در کارش موفق باشد. او مربی بزرگی است. من مطمئنم ایران به جام جهانی صعود می‌کند. 

البته ما هنوز پس از ژاپن، کره جنوبی و استرالیا تیم چهارم آسیا هستیم. 

فوتبال ایران در این 10 سال خیلی پیشرفت کرده است. شما دیدید مس رفسنجان چقدر با کیفیت بازی می‌کرد و بازیکنانش چقدر حرفه‌ای بودند. مطمئن باشید ما بهتر از همه هستیم. 

پیش از این که به مس بیایید، در تیم ملی امید چین بودید، چرا در آنجا موفق نشدید؟ 

به خاطر دو ایرانی! آن‌ها یک پیرمرد را ناراحت کردند. چرا؟ ما در بازی برگشت با عمان نیاز داشتیم که دو بر صفر این تیم را ببریم تا به مرحله بعد صعود کنیم. تا دقیقه 75 بازی ما یک بر صفر جلو بودیم. در دقایق پایانی بازی ما یک گل 100 درصد سالم به عمان زدیم. (فریاد می‌زند) آن گل 100 درصد سالم بود. نمی‌دانم چرا آن دو داور ایرانی گل را قبول نکردند. (از جایش بلند می‌شود و با هیجان خاصی اتفاقات آن بازی را توضیح می‌دهد) ما از روی ضربه آزاد به گل رسیدیم، داور هم گل ما را قبول کرد، اما ناگهان از تصمیم خود برگشت. آن‌ها ایرانی بودند، اما فقط تظاهر می‌کردند که دوست ما هستند. در تمام طول بازی داور به ضرر ما سوت زد و همه خطاها را به نفع حریف گرفت. الان نام آن دو داور را به یاد ندارم، اما در پاکتی اسم آن دو نفر را نوشته‌ام که بعد از مصاحبه به شما خواهم داد. من واقعا از کار این داوران شوکه شده بودم. 

یعنی اشتباهات داوری تنها عامل حذف چین بود؟ 

ببینید، من در تیم ملی کرواسی بودم، بعد سرمربی ایران شدم. بعد به بوسنی رفتم و بعد از آن هم چین. آنقدر که در چین خوب کار کردم در هیچ کدام از این تیم‌ها خوب نبودم. اما خیلی متاسفم. به خاطر آن دو داور ایرانی حذف شدیم. با این حال می‌دانستم که فقط ایران می‌تواند پاسخگوی اشتیاق من باشد. من واقعاً از ایرانی‌ها تشکر می‌کنم که دوباره به من اعتماد کردند. من می خواستم هر چه سریع‌تر یک تیم پیدا کنم و خوشحالم که دوباره به ایران برگشته‌ام. من دوستان زیادی در ایران دارم و همین طور مردم ایران را خیلی دوست دارم. اما از آن دو دوست ایرانی هنوز خاطره بدی دارم که وقتی به آن فکر می‌کنم ناراحت می شوم. 

از سال 2006 به بعد مربیان کروات دیگر کمتر در فوتبال ایران حضور یافتند. اما در فصل جدید سرمربیان کروات یعنی شما در مس، بوناچیچ در سپاهان و یشیچ در شهرداری تبریز حضور دارند. کروات‌ها می‌توانند به فوتبال ایران کمک کنند؟ 

بله. آن‌ها می‌توانند. تاریخ‌شناسان می‌گویند اصلیت کروات‌ها ایرانی است و فکر آن‌ها خیلی به هم نزدیک است. این طبیعی است که مربیان کروات زیادی در ایران حضور داشته باشند. اصلا رگ و ریشه‌ ما ایرانی است، من دوباره به اصل خود بازگشته‌ام. 

بهترین مربی کروات تاریخ فوتبال ایران چه کسی بوده است؟ 

(با خنده) من بوده‌ام. چرا که دستیار من شما را به جام جهانی برد و ایران را به رتبه بیستم رنکینگ فیفا رساند. البته خیلی از مربیان بزرگ کروات از ایران گذر کردند. مثل ایویچ، استانکو، برانکو ایوانکوویچ، لوکا بوناچیچ، وینگو بگوویچ و ژلکو میاچ. 

البته ایویچ که فوت کرد. 

بله. ایویچ دیگر در میان ما نیست. من در مراسم تشییع جنازه او هم حاضر بودم. او مربی بزرگی بود و ما دوست‌های بسیار خوبی برای هم بودیم. 

می‌دانید الان برخی از بازیکنان تیم ملی در دوره شما مثل علیرضا نیکبخت و رحمان رضایی کجا هستند؟ 

نه. اطلاعی ندارم. 

پسر بلاژویچ پس از پایان مصاحبه نام آن دو داور ایرانی را به خبرنگار ایسنا می‌دهد. محسن ترکی و مرتضی کریمی دو تن از داوران بازی تیم‌های امید چین و عمان بودند. صحبت کردن با «چیرو» به کمک مترجم فرانسوی کمی دشوار بود. خود میروسلا بلاژویچ می‌گوید، قرار است باشگاه با پرسپولیس مذاکره کند تا «رضا» در کنارش باشد. پسر چیرو می‌گوید: اگر او باشد کار پدرم هم خیلی راحت‌تر خواهد شد. واقعاً جای چلنگر خالی بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین