کد خبر: ۱۳۴۲۰۶
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۱

قذافی فرار به نیجر را تکذیب کرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معمر قذافی، رهبر برکنار شده لیبی در پیامی تلفنی فرار به نیجر را رد کرد و از ادامه حضور خود در کشورش خبر داده است. 

قذافی در این پیام صوتی که از شبکه تلویزیونی الرای، مستقر در دمشق پخش شد، انتشار خبر فرار خود به نیجر را "جنگ روانی و دروغ" خواند. 

سرهنگ قذافی گفت: "آنها به جز توسل به جنگ روانی و دروغ‌کاری دیگری نمی‌توانند بکنند. آنها گفته‌اند که قذافی در کاروانی دیده شده که راهی نیجر بوده است." 

سرهنگ قذافی به هوادارانش قول داد که ناتو و شورای ملی انتقالی را شکست دهد. 

در روزهای گذشته تعدادی از هواداران آقای قذافی و مقام‌های حکومت او به نیجر گریخته‌اند و شایعاتی درباره احتمال پیوستن رهبر سابق لیبی به آنها منتشر شده بود. 

پیش‌تر، محمد بازوم، وزیر امورخارجه نیجر گفته بود دولت این کشور هنوز در حال تصمیم‌گیری درباره چگونگی برخورد با معمر قذافی، رهبر سابق لیبی در صورت درخواست پناهندگی است. 

به گفته آقای بازوم، نیجر بعداً درباره پناه دادن به سرهنگ قذافی یا تحویل او به دیوان بین‌المللی جنایی تصمیم‌گیری خواهد کرد. 

شورای ملی انتقالی لیبی از دولت نیجر خواسته است به آقای قذافی پناه ندهد. 

دادگاه بین‌المللی کیفری حکم بازداشت سرهنگ قذافی، فرزند او سیف الاسلام و همچنین عبدالله سنوسی، رئیس سابق سرویس اطلاعاتی لیبی را صادر کرده است. 

محمد بازوم گفت کشورش قادر نیست برای جلوگیری از فرار معمر قذافی به سمت جنوب، مرز خود با لیبی را ببندد. 

بازوم در عین حال به بی بی سی گفت که رهبر فراری لیبی از مرز دو کشور عبور نکرده و درخواستی هم در این زمینه نداده است. 

او افزود آن دسته از طرفداران سرهنگ قذافی که وارد نیامی، پایتخت نیجر شد‌ه‌اند می‌توانند در آنجا بمانند و یا اگر تمایل دارند می‌توانند به محلی دیگر بروند.

بازوم گفت که حداقل ۳ کاروان از طرفداران سرهنگ قذافی از لیبی وارد نیجر شده است، اما هیچ‌یک از فرزندان او در این کاروان‌ها نبوده‌اند
مقام‌های شورای انتقالی ملی لیبی گفته‌اند برای جلوگیری از فرار سرهنگ قذافی در صدد جلب حمایت نیجر هستند. 

فتحی بعجه، رئیس امور سیاسی در شورای انتقالی ملی لیبی گفت که این شورا هیئتی را به نیجر اعزام کرده تا با مقامات آن کشور در مورد کنترل مرز و جلوگیری از نفوذ نیروهای طرفدار سرهنگ قذافی و فرار اعضای خانواده او گفت‌وگو کنند. 

بازوم در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است نیجر مرز خود را ببندد، گفت: "ما وسیله و توان بستن مرز را نداریم... چون این مرز طولانی و ابزار ما محدود است". 

بازوم گفت که حداقل ۳ کاروان از طرفداران سرهنگ قذافی از لیبی وارد نیجر شده است اما افزود که هیچ یک از فرزندان آقای قذافی در این کاروان‌ها نبوده‌اند. 

مقامات نیجر تایید کرده‌اند که منصور ضو، رئیس سابق دستگاه امنیتی سرهنگ قذافی همراه کاروان‌هایی بوده است که روز یکشنبه وارد نیجر شده است. 

همسر سرهنگ قذافی، دو پسر او و همچنین دخترش هفته پیش به الجزایر گریختند. 

محل اختفای خود سرهنگ قذافی مشخص نیست و در مورد آن حدس و گمان‌های مختلفی زده می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین