کد خبر: ۱۳۴۳۲۶
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۷

دریا و میرعلی قربانیان تازه کودک‌آزاری

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: چهره کبود دو کودک در برابر هر نگاه بغض‌آلود پدر رنگ می‌بازد، نگاه دلهره‌انگیزی که حتی فضای بیمارستان را هم برای این کودکان ناامن ساخته است.

ترس، توان نفس کشیدن را از آنها گرفته، دریا دخترک 10 ساله‌ای که خون‌مردگی دور چشمانش بیش از کبودی چهره‌اش جلب توجه می‌کند. جای مشت و لگد، صورت کوچکش را پوشانده، می‌توان ترسی که گاه به گاه جسم ضعیف دریا و برادر کوچکش را به لزره می‌اندازد را خوب احساس کرد و دردی که حتی از پارگی زخم و کبودی مشت و لگدهای به جا مانده را برایشان دردناکتر می‌کند.

"ببخشید بابا ببخشید بابا" جملاتی ملتمسانه که با بغض به جا مانده در گلویشان، پس از سوال پزشک معالج، در اتاق طنین‌انداز می‌شود و نشان از ترس کودکان در دوباره تنبیه شدن می‌دهد. ترسی که باید کابوس آن را هر لحظه از سوی پدرشان احساس کنند.

دریا و میرعلی قربانیان تازه کودک‌آزاری، ساعت پنج صبح شانزدهمین روز مرداد ماه توسط پدرشان به بیمارستان کودکان برده می‌شوند و پدر که وحشت از آن داشت که فرزندانش را به دلیل ضرب و شتم بگیرند، تصادف را عامل کبودی‌های روی اندام آنها عنوان می‌کند.

دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در مورد وضعیت کودکان اعلام کرد: پس از مراجعه کودکان و مشخص نبودن اینکه آیا کودکان دچار خون‌ریزی داخلی شده‌اند به بیمارستان شهید محمدی اعزام می‌شوند و در آنجا مسئولان بیمارستان با مرکز اورژانس بهزیستی تماس می‌گیرند تا مراحل قانونی برای حفظ سلامت کودکان انجام شود.

پس از تشکیل پرونده و ارجاع به دستگاه قضا کودکان از پدر گرفته و به مرکز نگهداری کودکان بهزیستی جهت مراقبت منتقل می‌شوند و پدر هم طی حکم موقت راهی زندان می‌شود، اینها گفته توسط مسئولان بهزیستی است.

علی علیا رئیس دادگستری استان هرمزگان همچنین در مورد آخرین وضعیت پرونده کودک‌آزاری اخیر در بندرعباس عنوان کرد: پس از تشکیل این پرونده در دادسرای بندرعباس به لحاظ اهمیت موضوع، به دستور دادستان استان پرونده سریعاً در جریان رسیدگی قرار گرفت.

وی در تشریح این پرونده بیان کرد: متاسفانه والدین دو کودک معتاد بوده‌اند و مادر خانواده 38 روز گذشته به دلیل اختلاف با شوهر خود خانه را ترک کرده بود و دو کودک در اختیار پدر قرار داشتند.

وی افزود: پدر در ابتدا دختربچه 10 ساله خود (دریا) را مورد ضرب و شتم قرار داده و به دلیل وضع وخیم کودک او را به بیمارستان منتقل می‌کند و در پاسخ پزشکان تصادف را بهانه قرار می‌دهد و به دلیل تناقض‌گویی‌ها پزشکان مشکوک و بهزیستی را از این حادثه باخبر می‌کنند.

علیا اظهارداشت: این پرونده سیر قانونی خود را طی می‌کند و پدر دریا و میرعلی در زندان بندرعباس به سر می‌برد و کودکان پس از احراز هویت و صلاحیت نگهداری مادر کودکان و مادر بزرگ، دریا و میرعلی به مادر آنها به عنوان قیم موقت داده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه قضایی مصر به برخورد با اینگونه موارد است، بیان داشت: دستگاه قضا برای حفظ کودکان در چارچوب قوانین تصمیمات محکمی را اتخاذ خواهد کرد.

وی بیان داشت: بر اساس شواهد و نظریه‌های پزشکی و روان‌شناختی بهزیستی و آثار ضرب و شتم بر روی اندام دو کودک و قانون 614 مجازات‌های اسلامی حکم دیه و مجازات صادر خواهد شد.

در سوی دگیر فیضی معاون امور اجتماعی بهزیستی هرمزگان در خصوص پرونده‌های کودک‌آزاری افزود: کودک‌آزاری از جمله آسیب‌های اجتماعی است که به دلیل گستردگی عوامل موثر، تاثیرات عمیق بر رشد و شخصیت کودک و خانواده وی دارد و حد آن از محروم ساختن کودک از غذا و لباس، سرپناه و محبت پدر و مادر تا مواردی که در آن کودکان از نظر جسمی، جنسی که توسط یک فرد دیگر مورد آزار قرار گیرند، گسترده است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی هرمزگان گفت: براساس آمار سه ماهه بهزیستی هرمزگان از تعداد کل تماس‌های خط تلفن اورژانس اجتماعی123تعداد 8.2 درصد تماس‌ها از نوع کودک‌آزاری گزارش شده که از این تعداد 5.4 درصد کودکان دختر زیر 18سال هستند.

معاون امور اجتماعی با بیان به اینکه اعتیاد والدین یکی از موارد موثر در ایجاد پدیده کودک‌آزاری است، درخصوص کودک‌آزاری اخیر در بندرعباس گفت: پدر دو کودک به دلیل اعتیاد به مصرف شیشه و کراک تعادل روانی نداشته و مادر با وجود مشکلات موجود در خانواده متارکه و به استان محل تولد آذربایجان شرقی عزیمت کرده بود و فرزندان نزد پدر زندگی می‌کردند.

وی عنوان کرد: پدر برای دریافت شماره تماس جدید مادر کودکان را مورد آزار قرار داده و با انواع وسایل از جمله جاروبرقی کودکان را مورد ضرب و شتم قرار داده و پدر به دلیل شکستگی و کبودی صورت و چشم و سایر قسمت‌های بدن کودکان آنها را به بیمارستان می‌برد.

علی علیا رئیس کل دادگستری هرمزگان راه حل موثر برای کاهش اینگونه پدیده‌ها را حضور تمامی مجریان قانونی در کشور اعم از قوه مجریه و قوه قضائیه بیان کرد و اظهارداشت: مجریان قانون در کشور باید تمامی پیش زمینه‌ها و عواملی که موجب اینگونه حوادث می‌‌شود را حل کنند.

وی با بیان اینکه اگر این پدر معتاد نبود قطعاً این کودکان مورد آزار قرار نمی‌گرفتند، بیان داشت: دستگاه قضایی به عنوان یکی از متولیان اجرای قانون در کشور طی سال‌های اخیر با صدور احکام سنگین برای قاچاقچیان مواد مخدر سعی در کاهش ورود و مصرف آن در کشور داشته است.

ثبت شش هزار گزارش کودک‌آزاری در اورژانس کشور

عضو گروه حقوقی هیئت علمی دانشگاه مفید قم گفت: سال گذشته 144هزار تماس با مرکز فوریت‌های پزشکی گرفته شده که از این تعداد شش هزار مورد گزارش کودک آزاری بود، آمار رسمی این کودک‌آزاری‌ها کمتر اعلام می‌شود اما در آخرین آماری که در این زمینه منتشر شده آمده است که 66 درصد کودک‌آزاری‌ها از سوی مردان اعمال می‌شود و دختران بیش از پسران در معرض کودک آزاری قرار می‌گیرند. همچنین 25 درصد کودک آزاریها در خانواده های طلاق اتفاق می‌افتد.

در آخرین مطالعه وزارت بهداشت ایران درخصوص کودک‌آزاری که با حمایت یونیسف انجام گرفته نشان می‌دهد که 31 درصد کودکان یک تا پنج سال، 20 درصد افراد شش تا 11سال و 9 درصد افراد 12تا 18 سال مورد آزار جسمی قرار گرفته‌اند.

نباید فراموش کرد فریادهای ملتمسانه کودکانی مانند هانیه، نیما، باربد، حدیثه، دریا و میرعلی که قربانی بی‌توجهی و خشم والدین خود شده‌اند، زنگ خطری برای مسئولان کشور است تا با این پدیده به شکل مناسبی برخورد کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین