کد خبر: ۱۳۴۴۳۶
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۰ - ۲۲:۵۷

برگزاری مراسم دهمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: هم‌زمان با دهمین سالگرد حمله‌های ۱۱ سپتامبر در آمریکا، مراسم یادبود کشته‌شدگان این حملات در شهرهای مختلف این کشور در حال برگزاری است.

در حملات۱۱سپتامبر سال۲۰۰۱ برخورد چهار هواپیمای ربوده‌شده به برج‌های تجارت جهانی در نیوریورک، ساختمان پنتاگون در واشنگتن و مزرعه‌ای در پنسیلوانیا، باعث کشته شدن حدود سه‌هزار نفر شد. 

مراسم دهمین سالگرد این حملات در محل برج‌های تجارت جهانی نیویورک و با حضور باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا آغاز شد. 

اوباما که در شروع این مراسم بخش‌هایی از انجیل را قرائت کرد، در ساعات پایانی روز قرار است درباره پیامدهای حملات ۱۱ سپتامبر سخنرانی کند. 

مایکل بلومبرگ، شهردار نیویورک نیز در سخنرانی خود به عنوان میزبان این مراسم گفت که در روز ۱۱ سپتامبر، "آسمان صاف لاجوردی" به "شبی تیره و تار" مبدل شد. 

در این مراسم که در میان تدابیر شدید امنیتی برگزار می‌شود، هم‌چون سال‌های گذشته اسامی تمام قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر در میان اشک و اندوه خانواده‌ها و نزدیکان آنها خوانده می‌شود. 

مراسم یادبود دیگری در پنتاگون، ساختمان وزارت دفاع آمریکا و یکی دیگر از اهداف حملات۱۱سپتامبر با حضور جو بایدن، معاون ریاست‌جمهوری آمریکا در حال برگزاری است. 

حاضران در مراسم بزرگداشت کشته‌شدگان این حوادث در زمان دقیق انجام این حمله‌ها لحظاتی سکوت کردند. 

پرده‌برداری از بنای یادبود ملی ۱۱ سپتامبر در نیویورک، شامل دو آب‌نمای بزرگ در محل واقع شدن برج‌های دوقلو بخشی از مراسم روز یکشنبه است. 

اسامی کشته‌شدگان حمله‌های یازده سپتامبر و نیز شش نفری که در بمب‌گذاری سال ۱۹۹۳ میلادی در مرکز تجارت جهانی کشته شدند، در کناره‌های این آب‌نماها حک شده است. 

روز شنبه (۱۰ سپتامبر) باراک اوباما گفت که آمریکا از ده سال پیش که این حمله‌ها انجام شد تاکنون، قوی‌تر شده است.

او گفت: "از اقدامات خستگی‌ناپذیر نیروهای نظامی و اطلاعاتی‌مان و نیز ماموران و متخصصان امنیتی و قانونی آمریکا تشکر می‌کنم. امروز، بدون هیچ شکی، آمریکا قوی‌تر شده و القاعده رو به شکست است." 

آماده‌باش در شهرهای بزرگ 

هم‌زمان با فرارسیدن دهمین سالگرد حمله‌های یازده سپتامبر در آمریکا، تمهیدات امنیتی شدیدی در شهرهای نیویورک و واشنگتن در پیش گرفته شده است. 

بر اساس گزارش‌ها، پیش از این هشدار داده شده بود که احتمالاً القاعده مهاجمانی را که ممکن است بعضی از آنها شهروند آمریکا باشند، فرستاده است تا در یکی از این شهرها بمبگذاری کنند. 

گزارش شده است که این هشدار در هفته گذشته و از یکی از عوامل نفوذی سیا دریافت شده است. مقامات رسمی آمریکا این عامل نفوذی را "معتبر، ولی غیرقابل تایید" خوانده‌اند. 

همچنین، روز یکشنبه، یازدهم سپتامبر، آتش‌نشانان از سراسر دنیا در مراسم یادبودی در کلیسای جامع سنت پاتریک در نیویورک شرکت می‌کنند. 

این مراسم برای بزرگداشت یاد ۳۴۳ آتش‌نشانی برگزار می‌شود که در تلاش برای نجات قربانیان حمله‌های یازده سپتامبر به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی جان خود را از دست دادند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین