کد خبر: ۱۳۴۵۳۲
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۴
در نشست خبری مشترک با رحیمی

نخست‌وزیر پاکستان: ایران خانه دوم من است؛ اجدادم گیلانی‌اند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یوسف رضا گیلانی ایران را خانه دوم خود دانست و درباره دلیل آن گفت که‌ آباء و اجدادم اهل گیلان هستند. 

در ادامه نشست مطبوعاتی محمدرضا رحیمی و نخست‌وزیر پاکستان، سید‌یوسف‌رضا گیلانی نخست‌وزیر پاکستان نیز طی سخنانی ضمن تشکر از مقام معظم رهبری، دولت، مردم و مقامات ایران به دلیل مهمان‌نوازی گرم‌شان اظهار داشت: افتخار بسیار بزرگی برای من و همراهانم است که به کشور زیبای ایران سفر کردیم؛ ایران خانه دوم من است چرا‌که‌ آباء و اجدادم اهل گیلان هستند.

نخست‌وزیر پاکستان تصریح کرد:‌ ایران برای پاکستان از اهمیت بسیاری برخوردار است. چرا که مردم دو کشور مشترکات سیاسی، جغرافیایی و فرهنگی بسیاری دارند و اکنون زمان آن رسیده است که سطح روابط دوجانبه افزایش پیدا کند.

وی با تأکید براینکه مذاکرات مبسوطی با احمدی‌نژاد، رحیمی معاون اول رئیس‌جمهوری و لاریجانی رئیس مجلس جمهوری اسلامی ایران داشته است، گفت: درخصوص مسائل زیادی با مقامات ایرانی بحث و گفت‌وگو داشتیم که مهم‌ترین آنها ارتقای روابط اقتصادی بود؛ اولویت‌های کاری فراوانی را بین خودمان تعریف کردیم که از جمله آنها می‌توان به شبکه راه‌آهن، جاده، انرژی و همکاری‌های اقتصادی اشاره داشت و معتقدیم که این موارد منجر به صلح و ثبات در منطقه می‌شود.

گیلانی اضافه کرد: ما توافق کردیم که پروژه‌های حاضر دو کشور به ویژه خط گاز ایران، پاکستان و هند و همچنین پروژه‌ 1000 مگاواتی برق از ایران به پاکستان را شدت ببخشیم؛ قرار شد ارزش روابط اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و پاکستان نیز به 10 میلیارد دلار برسد تا همکاری‌های منطقه‌ای تجاری و اقتصادی خود را ارتقاء ببخشیم.

نخست‌وزیر پاکستان در ادامه اظهارداشت: جدای از همکاری‌های مشترک اقتصادی چالش‌های امنیتی دو کشور در خصوص مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی، قاچاق مواد مخدر و کالا را نیز بررسی کردیم و با مقامات ایرانی به این نتیجه رسیدیم که برقراری ثبات و سازش در افغانستان را اعلام کنیم.

وی تصریح کرد: در جلساتی که بین مقامات دو کشور برگزار شد، این تصمیم گرفته شد که تبادلات اقتصادی را در راستای ارتقای توسعه بین دو کشور مدنظر قرار دهیم چرا که به صلح و همگرایی در منطقه می‌انجامد و در زمینه مبارزه با تروریسم، جرایم سازمان یافته و قاچاق کالا و انسان نیز تعهد خود را یادآور شدیم.

گیلانی تأکید کرد: دولت پاکستان اولویت خاصی را در جهت ارتقای روابط برادرانه با جمهوری اسلامی ایران قائل است و برای ارتقای روابط از احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور و رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور دعوت کردیم تا از کشور پاکستان دیدن کند.

نخست‌وزیر پاکستان در ادامه سخنان خود اظهار داشت: ایران و پاکستان روابطی در سطح عالی دارند و کاملاً‌ در خصوص مسائل ملی و بین‌المللی اتفاق نظر داشته و با یکدیگر همکاری می‌کنند.

وی تأکید کرد:‌ کشور پاکستان اهمیت همکاری با ایران را در منطقه احساس می‌کند چرا که جمهوری اسلامی ایران یک کشور مهم و همسایه پاکستان است.

گیلانی به مکانیسم سه‌جانبه بین ایران، افغانستان و پاکستان اشاره و تصریح کرد: ما می‌توانیم این کمیته را تقویت کنیم از این‌رو تصمیم گرفتیم که کمیته امنیتی بین سه کشور را برقرار کنیم تا امنیت توسط خود این کشورها برقرار شود.

نخست‌وزیر پاکستان به گروه کاری مشترک بین این سه کشور اشاره و آن را مکانیسم دوم دانست و گفت:‌ معتقدیم این کمیته بسیار مهم است که باید بین وزرای دو کشور برقرار شود.

وی یادآور شد: کشور پاکستان از جمهوری اسلامی ایران خواسته است تا کنسولگری پاکستان را در بندرعباس راه اندازی کند چرا که این اقدام باعث برداشته شدن شکاف بین مردم دو کشور می‌شود؛ همچنین کشور پاکستان درصدد تأسیس یک مرکز فرهنگی در تهران است که موجب نزدیکی دو ملت به یکدیگر خواهد شد.

گیلانی تأکید کرد: اهمیت منطقه را باید مورد توجه قرار داد و برای تبادلات سیاسی باید در سطح منطقه برنامه‌ریزی کنیم و براین اساس کمیته سه نفره بین ایران، افغانستان و پاکستان را در اسلام‌آباد برگزار خواهیم کرد که مکان بسیار مناسبی برای بررسی بیداری اسلامی در منطقه خواهد بود.

سید یوسف‌رضا گیلانی نخست‌وزیر پاکستان فردا به گیلان سفر می‌کند و از آنجا برای زیارت امام رضا (ع) به مشهد مقدس خواهد رفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین