کد خبر: ۱۳۴۵۷۵
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۰ - ۲۱:۴۲

رئیس کل گمرک: هم فساد داریم، هم اسکله غیرمجاز

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس کل گمرک با بیان اینکه قبول داریم که در گمرک فساد وجود دارد، گفت: براساس گفته محمود احمدی‌نژاد، اسکله غیرمجاز داریم. 

عباس معمارنژاد امروز در نشست خبری خود با بیان اینکه قبول داریم که در گمرک فساد وجود دارد یکی از برنامه‌های طرح تحول را بحث ارتقای سلامت اداری و کاهش فساد در گمرک اعلام کرد و گفت: البته نباید تصور شود که حجم فساد در گمرک بالاست.

معاون وزیر اقتصاد از راه اندازی طرح ارزیابی غیابی در یکی از گمرکات تهران در مهرماه امسال خبر داد و در مورد وجود اسکله‌های غیرمجاز در کشور، گفت: گمرک بر اساس قانون در مرزهای رسمی کشور مستقر است. در مرزهای آبی اسکله و در مرز خاکی پایانه داریم که گمرک در آنها مستقر می‌شود بنابراین در اسکله‌های مجاز که مرز مجاز و رسمی است مستقر هستیم.

وی با اشاره به گفته احمدی‌‌نژاد مبنی بر اینکه اسکله غیر‌مجاز داریم گفت: بر این اساس قطعا اسکله غیر‌مجاز وجود دارد، همچنین خورهایی داریم که گمرک در آنها مستقر نیست ولی کالا از آنها وارد کشور می‌شود که ساماندهی خواهند شد.

رئیس کل گمرک گفت: دو برنامه مبارزه با قاچاق و تخلفات گمرکی و مدیریت مرزی به برنامه‌های طرح تحول گمرکی اضافه شده است همچنین ایجاد درب‌های مرزی با گمرکات کشورهای همسایه در دستور کار قرار گرفته که از جمله آنها ایجاد دو درب مرزی با ترکیه و انعقاد قرارداد در این زمینه بوده است.

وی با بیان اینکه قانون امور گمرکی هم اکنون در شورای نگهبان است، گفت: گمرکات تخصصی برای ۲۰ قلم کالای وارداتی و ۱۸ قلم کالای صادراتی تعیین شده است‌، سیستم وب بنیاد ارزش در ۳۰ گمرک کشور راه‌اندازی شده است.

معمارنژاد امروز از ارائه آمار مربوط به تجارت نفت از سال آینده توسط گمرک خبر داد و گفت: در ۵ ماهه اول امسال حجم صادرات غیر‌نفتی کشور با احتساب میعانات گازی حدود ۱۶٫۹ میلیارد دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

رئیس کل گمرک ایران تصریح کرد: از صادرات ۱۶٫۹ میلیارد دلار حدود ۴ میلیارد دلار مربوط به صادرات میعانات گازی‌، ۶ میلیارد دلار مربوط به محصولات پتروشیمی و ۶٫۹ میلیارد دلار مربوط به صادرات سایر کالاها بوده است.

معمارنژاد حجم ترانزیت صورت گرفته در ۵ ماهه نخست امسال را جمعا ۹۹۰ هزار تن با رشد ۳٫۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ذکر کرد و افزود: مهمترین کشورهای مبدا ترانزیت از کشورمان، عراق، چین، ترکمنستان، آذربایجان و امارات بوده‌اند. ۹۰ کشور ایران را به عنوان مسیر ترانزیت کالاهای خود انتخاب کرد‌ه‌اند و این امر نشان دهنده فراهم بودن زیرساخت‌های لازم و با ثبات بودن اقتصاد کشورمان است.

وی از تشکیل ۱۲ هزار و ۳۰۰ پرونده قاچاق در ۵ ماهه ابتدای امسال به ارزش ۱۸۰۰ میلیارد ریال با رشد ۱۴ درصدی از نظر تعداد و ۱۳ درصدی از نظر ارزش خبر داد و گفت: در همین مدت ۱۳ میلیون مسافر از گمرکات کشور تردد داشتند که رشد ۱۴ درصدی را نشان می‌دهد.

معاون وزیر اقتصاد از ابلاغ دو بسته سیاستی در گمرک طی ۵ ماهه ابتدای امسال برای کمک به شفافیت امور گمرکی خبر داد و گفت: در سال جهاد اقتصادی دو هدف کاهش زمان انجام تشریفات گمرکی و کاهش هزینه‌های تشریفات گمرکی در دستور کار قرار دارد.

معاون وزیر اقتصاد از اختصاص واحدهای ویژه برای ارزیابی کالا در محل برای صادرکنندگان خبر داد و با تاکید بر اینکه هیچ صادرکننده‌ای برای اظهار کالا در گمرک الزام ندارد، تصریح کرد: طرح جدیدی به نام ارزیابی سیار در تهران به اجرا درآمده است که بر اساس آن ۴ تیم ویژه در ۴ نقطه تهران مستقر و به محض تماس صادرکنندگان کلیه فرآیند صادرات را در محل انجام می‌‌دهند.

معمارنژاد بسته دیگر را بسته سیاستی پیشگیری و مبارزه با قاچاق و تخلفات گمرکی ذکر کرد و گفت: باید در گمرک بین افراد خوشنام و افراد متخلف تفاوت قائل شویم بر این اساس از اول مهرماه امسال دیگر تسهیلاتی که به مراجعه کنندگان به گمرک تعلق می‌‌گیرد را به متخلفین گمرکی نمی‌دهیم که از جمله آنها ضمانت‌نامه‌های بانکی است.

وی با اشاره به ۳ مصوبه در راستای مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: این مصوبات دارای دو هدف ساماندهی مبادلات مرزی و ساماندهی مدیریت واردات و صادرات کالا و خدمات در راستای کاهش زمان و انجام تشریفات گمرکی بوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین