کد خبر: ۱۳۴۵۹
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۸۴ - ۱۱:۰۹
شارون :

آسیاب به نوبت

آفتاب‌‌نیوز :  آريل شارون نخست وزير اسراييل، در اولين سخنراني‌اش در سازمان ملل اعلام كرد، پس از تكميل عقب نشيني از غزه در روز دوشنبه‌ي گذشته و اتمام 38 سال اشغال آن اسراييل هيچ مسووليت بيشتري در قبال غزه ندارد.

شارون اظهار داشت: فلسطينيان هميشه همسايگان ما خواهند بود. ما به آنها احترام مي‌گذاريم و تمايلي براي حكومت بر آنها نداريم. آنها مستحق آزادي و يك موجوديت ملي مستقل در كشور خودشان هستند.

اما وي افزود: هم اكنون نوبت فلسطينيان است تا تمايلشان را به برقراري صلح ثابت كنند.

شارون ادامه داد، اين عقب نشيني باب فرصتي را براي حركت به سوي طرح نقشه‌ي راه كه تشكيل يك كشور فلسطيني به همراه اسراييل را در بر دارد، گشود.

اما وي هم چنين گفت: تشكيلات خودگردان با بزرگترين آزمايش روبروست و بايد بر اساس طرح نقشه‌ي راه در ابتدا به ترور و زير ساختهايش پايان دهد. هرج و مرج گروههاي مسلح و تحريك عليه اسراييل و يهوديان را متوقف كند.

رهبران فلسطيني نيز در پاسخ اظهار داشتند، تنها راه‌حل، عقب نشيني كامل اسراييل از تمام اراضي اشغال شده نظير كرانه‌ي باختري و شرق بيت‌المقدس است كه اسراييل در جنگ خاورميانه در سال 1967 آنها را به اشغال خود در آورده است.

عريقات اظهار داشت: اين مشكل تنها زماني حل مي‌شود كه اشغالگري كه از سال 1967 آغاز شده بود، پايان يابد.

عريقات همچنين از اسراييل خواست تا مذاكرات در خصوص تشكيل كشور فلسطين را ازسر گيرد؛ اقدامي كه اسراييل آنرا تا خلع سلاح تمام مبارزان فلسطيني رد كرده است.

شارون در سخنراني‌اش در سازمان ملل متعهد شد تا ساخت ديوار حايل را كه اسراييل مدعي است از حملات فلسطينيان مي‌كاهد، ادامه دهد.

شارون افزود: اين حصار زندگي‌ها را نجات مي‌بخشد.

نخست وزير اسراييل واژگان سختي نيز در خصوص سازمان ملل و ايران و برنامه‌ي هسته‌يي‌اش به كار برد؛ اگر چه وي مستقيما هيچ اشاره‌اي به نام جمهوري اسلامي نكرد.

شارون با متهم كردن سازمان ملل به صدور دهها قطعنامه‌ي غيرمنصفانه‌ عليه اسراييل در طول چندين سال، گفت: حتي امروز هيات‌هايي از يك كشور كه رهبران آن تخريب اسراييل را خواستارند، در اين مجمع نشسته‌اند و هيچ كس اعتراض ندارد.

وي افزود: تلاش اين كشور براي مسلح ساختن خودش به تسليحات هسته‌يي باعث مي‌شود هر كسي كه در خاورميانه و سراسر جهان به دنبال صلح و ثبات است، به خواب نرود.

ايران اعلام كرده است كه برنامه‌هاي هسته‌يي‌اش تنها براي مقاصد صلح آميز است.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین