کد خبر: ۱۳۵۰۳۷
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۶

اقدام عجیب حاجی‌بابایی در جلسه هیئت امنا

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ادغام پژوهشگاه مطالعات آموزش‌و‌پرورش در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی این وزارت‌خانه، با دخالت مستقیم وزیر وارد فاز جدیدی شده است. پژوهشگاه مطالعات از معدود زیرمجموعه‌های این وزارت‌خانه است که با توجه به استقلال ردیف بودجه‌اش از وزارت‌خانه، تحقیقات و گزارش‌هایش از اعتبار خاصی برخوردار بوده و بیش از 50درصد اعضاء هیئت علمی آموزش‌وپرورش در آن فعالیت دارند. 

آغاز روند این ادغام از مصوبه معاونت نیروی انسانی و شورای عالی اداری دولت، در اسفندماه گذشته شروع شد که مقرر گردیده بود پژوهشگاه مطالعات با سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت آموزش‌وپرورش ادغام شود. اما با دخالت کمیسیون آموزش مجلس جلوی این امر گرفته شد تا این‌که در آخرین جلسه هیئت امناء پژوهشگاه اتفاقات جدیدی رخ داد که در نوع خود بی‌سابقه است.

دکتر مهر‌محمدی عضو هیئت امناء پژوهشگاه در گفت‌وگو با قانون می‌گوید: «در آخرین جلسه‌ای که هیئت امناء پژوهشگاه مطالعات داشت هیچ‌گونه بحثی در خصوص ادغام انجام نشد، ضرورتی هم برای این کار وجود نداشت. اگرچه زمزمه‌هایی در خصوص پیگیری وزیر برای تحقق این امر از راه‌های دیگری، شنیده‌ بودیم اما در نهایت هیچ‌گونه صحبتی در جلسه نشد. اما وقتی صورت‌جلسه را برای امضاء آوردند در کمال حیرت دیدم که بندی را به مصوبات اضافه کرده‌اند که در خصوص ضرورت ادغام با سازمان پژوهش بود.» 

دکتر مهر‌محمدی این اقدام وزیر آموزش‌وپرورش را امری غیراخلاقی می‌داند که تمام اعضاء هیئت امناء را به سخره گرفته است. «من مات و مبهوت ماندم که وزیر بر اساس چه اصل اخلاقی این کار را کرده است. از یک مقام اجرایی در چنین سطحی رفتاری زننده و غیراخلاقی است که بخواهد به یک چنین مصوبه سستی متوسل شود.» 

مهرمحمدی اعتقاد دارد که هیئت امناء حتی اگر بخواهد هم نمی‌تواند در بحث ادغام تصمیمی بگیرد چرا که اصلاً در اساس‌نامه پژوهشگاه چنین اختیاری به هیئت امناء داده نشده است.

علی عباس‌پور رییس کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با قانون در این ارتباط می‌گوید: «وقتی در زمستان پارسال عنوان شد که چنین ادغامی بر اساس مصوبه معاونت نیروی انسانی دولت انجام خواهد شد، در نامه‌ای به این معاونت اعلام کردیم که این مصوبه غیرقانونی است. چرا که هرگونه اصلاح ساختار این پژوهشگاه باید به تصویب هیئت امناء آن برسد و ضمناً سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی هم با توجه به اینکه اعتبار هیئت امناء آن تا پایان برنامه چهارم توسعه بوده است از نظر ساختاری دارای مشکل است که باید با ارائه لایحه‌ای به مجلس از طرف دولت، هیئت امناء خود را تمدید کند.» 

عباس‌پور می‌گوید برای وزارت‌خانه‌ای که 40درصد بدنه دولت را تشکیل می‌دهد به مصلحت نیست که فاقد یک مرکز تحقیقاتی مستقل باشد. «ادغام پژوهشگاه بر استقلال و کیفیت کار آن تأثیر خواهد گذاشت. اگر هدفِ وزیر، کوچک‌سازی وزارت‌خانه و بهینه‌سازی نیروی انسانی باشد باید دقت شود که هیچ سازمانی فدا نشود. علاوه بر این اقدامات غیرقانونی در ادغام سازمان‌ها با هر هدفی درست نیست. ما پیگیر این قضیه هستیم و با وزارت‌خانه هم مذاکره خواهیم کرد تا وزیر از این اقدام صرف‌نظر کند.»

مهر‌محمدی هم معتقد است که توجیه وزیر برای این کار جلوگیری از انتقال این پژوهشگاه به شهرستان در راستای طرح انتقال کارکنان دولت است. اما او می‌گوید: «حتی اگر هدفشان این باشد که با آوردن پژوهشگاه به زیر چتر سازمان پژوهش مانع انتقال آن به شهرستان شوند، باز این کار به پژوهشگاه ضربه خواهند زد. من معتقدم حتی اگر این پژوهشگاه به خارج از تهران منتقل شود بهتر از این است که در سازمانی ادغام شود که وظایف متفاوتی از آن دارد.» 

این عضو هیئت امناء پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش با بیان اینکه در وزارت‌خانه‌ای که دچار روزمرگی است، پژوهشگاه 20 سال زحمت کشیده تا جایگاه پژوهش را ارتقاء دهد می‌گوید: « کار نوعی عقب‌گرد است که موجب تضعیف پژوهش در آموزش‌وپرورش خواهد شد.» 

برخی کارشناسان عقیده دارند یکی از دلایل اصرار وزارت آموزش‌وپوروش بر ادغام پژوهشگاه، استقلال آن می‌باشد که باعث شده در بسیاری از تحقیقات و پژوهش‌هایش، نتایجی را ارائه دهد که چندان مطلوب مدیران آموزش‌وپرورش نیست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین