کد خبر: ۱۳۵۰۸۴
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۷
جدول بدهی ایرلاین‌ها منتشر شد

اولتیماتوم توقف فروش سوخت به ایرلاین‌های بدهکار

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: با وجود افزایش مجدد قیمت بلیط شرکت‌های هواپیمایی، هنوز بدهی 250 میلیارد تومانی این شرکت‌ها بابت خرید سوخت به وزارت نفت پرداخت نشده که بی‌تفاوتی برخی از شرکتهای هواپیمایی نسبت به پرداخت این بدهی منجر به اتخاذ تصمیمات جدیدی در سطح دولت شده است.

بر این اساس، اخیرا در نشست مشترکی با حضورمسئولان وزارت راه و شهرسازی، نفت، اقتصاد واعضای ستاد هدفمندی یارانه‌ها، مصوبه ای به منظور توقف فروش سوخت به برخی از شرکت‌های هواپیمایی صادر شده است.

مسئولان وزارت راه و شهرسازی هم با توقف فروش سوخت به برخی از ایر لاین‌های بدهکار موافقت کرده اند و برخی از مسئولان این وزارتخانه با اشاره به افزایش چند باره قیمت بلیت هواپیما خواستار برخوردهای قانونی برای وصول این بدهی شده اند.

با این تصمیم، اختیاری به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی واگذار شده است که از فروش سوخت به برخی از شرکت‌های هواپیمایی بدهکار در فرودگاه‌های داخلی جلوگیری کند.

یک مقام مسئول در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه سعی می‌شود با وجود مجوز قطع سهمیه فروش سوخت به شرکتهای هواپیمایی مذاکراتی برای وصول مطالبات معوق انجام شود، گفت: مجموعه وزارت نفت خواستار فروش سوخت به شرکت‌های هواپیمایی بوده اما ایر لاین‌ها هم باید به تعهدات مالی خود عمل کنند.

درحال حاضر دربین شرکت‌های هواپیمایی بدهکار شرکت هواپیمایی "ایران ایر" و "ایران ایرتور" بیشترین میزان بدهی در بین تمامی شرکتهای هواپیمایی کشور دارند و کمترین میزان بدهی مربوط به شرکت هواپیمایی نفت است.

براساس مصوبات ستاد هدفمندی یارانه‌ها، از ابتدای سال‌جاری فروش بنزین به هواپیماهای ایرانی 400 تومان به ازای هر لیتر محاسبه می‌شود اما برخی از ایرلاین‌ها به پرداخت قیمت سابق 100 تومانی اقدام می‌کنند، این در حالی است که مطابق با بازار فوب خلیج فارس بهای هر لیتر بنزین هواپیما حدود 950 تا 1000 تومان است.

هم اکنون 13 شرکت هواپیمایی بابت خرید سوخت به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران بدهی دارند که قرار است با ادامه مذاکرات، این بدهی‌ها مطابق با یک جدول زمان‌بندی وصول شود.
جزئیات بدهی هفت شرکت هواپیمایی - نام ایر لاین میزان بدهی
ایران ایر                                               126 میلیارد تومان
ایران ایرتور                                             24 میلیارد تومان
آسمان                                                 72 میلیارد تومان
ماهان                                                    10 میلیارد تومان
کیش ایر                                               3.7 میلیارد تومان
آتا                                                         10 میلیارد تومان
هواپیمایی نفت                                        670 میلیون تومان

علیرضا ضیغمی معاون وزیر نفت پیشتر با تاکید بر اینکه کمر پالایشگاه‌ها به دلیل فروش سوخت نسیه به هواپیماها خم شده است گفته بود: هم اکنون شرکت ملی پالایش و پخش نفتی به نیابت از پالایشگاه‌ها مسئول وصول بدهی‌های نفتی ایرلاین‌ها را بر عهده دارد.

وی با تاکید بر اینکه از تیر ماه امسال ستاد هدفمندی یارانه‌ها به منظور کاهش هزینه‌های افزایش قیمت بنزین، بهای بلیت هواپیماها را افزایش داده است، اظهار کرده بود: بر این اساس به نظر می‌رسید این افزایش قیمت بلیط به نوعی هزینه‌‌های شرکت‌های هواپیمایی را جبران کند.

معاون وزیرنفت با یادآوری اینکه درحال حاضر پالایشگاه‌های نفت به اندازه ای سودآوری ندارند که بتوانند بدهی‌های شرکت‌های هواپیمایی را تحمل کنند،بیان کرده بود: باید با هماهنگی وزارت نفت، راه وستاد هدفمندی یارانه‌ها مشکلات شرکت‌های هواپیمایی مرتفع شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین