کد خبر: ۱۳۵۴۴۳
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۴
گزارش جديد سازمان بهداشت جهانی؛

اهواز آلوده‌ترین شهر دنیا از نظر ذرات معلق در هواست

شهرهای ایالات متحده و کانادا جزء پاک‌ترین شهرها
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سازمان بهداشت جهانی در تازه‌ترین گزارش خود به بررسی وضعیت شهرهای جهان از نظر آلودگی هوا پرداخته است.

در این گزارش کلان‌شهرهای ایران جزء آلوده‌ترین شهرهای جهان و شهر اهواز از نظر وجود ذرات معلق در هوا که کوچک‌تر از 10 میکرومتر هستند، آلوده‌ترین شهر جهان شناخته شده است.

در این گزارش با اشاره به اینکه آلودگی هوا مسئول مرگ و میر سالانه 1 میلیون و 340 هزار نفر انسان در کره زمین است تاکید شده که سرمایه‌گذاری دولت‌ها در کاهش آلودگی هوا یک سرمایه‌گذاری زودبازده است که تاثیرات آن به صورت کاهش مرگ و میر‌ها و بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا و در نتیجه کاهش هزینه‌های درمان و دیگر هزینه‌ها‌، به سرعت در جوامع درگیر با این پدیده قابل مشاهده خواهد بود.

در این گزارش که بر مبنای اطلاعات آماری دولت‌ها بر اساس وضعیت وجود گرد و غبار و ذرات معلق کمتر از 10 میکرو متر در آسمان شهرهای بیش از 1100 شهر جهان تهیه شده‌، شهر اهواز با میانگین وجود 372 میکرو گرم ذرات معلق کمتر از 10 میکرومتر در هر متر مکعب از هوا در صدر آلوده‌ترین شهرهای جهان قرار گرفته است.

در گزارش سازمان بهداشت جهانی دلیل اصلی آلودگی هوا در اهواز 1 میلیون و سیصد هزار نفری‌، استانداردهای پایین خودروها و سوخت‌های مورد مصرف در آنها و آلودگی ناشی از کارخانجات صنعتی عنوان شده است.

شهر اولان باتور ( پایتخت مغولستان‌) پس از اهواز دومین شهر آلوده‌جهان معرفی شده است‌. اولان باتور با دارا بودن 279 میکروگرم ذرات معلق کمتر از 10 میکرومتر در هر متر مکعب از هوا در مکان دوم قرار دارد و سنندج دیگر شهر آلوده جهان است که با دارا بودن 254 میکرو گرم ذرات معلق کمتر از 10 میکرو متر در هر متر مکعب از هوا در مکان سومین شهر آلوده جهان قرار گرفته است.

در گزارش سازمان بهداشت جهانی دلیل اصلی آلودگی هوا در شهرهای ایران‌، هند پاکستان و برخی دیگر از کشورهای در حال توسعه رشد صنعتی شدن‌، کیفیت نامرغوب سوخت و خودروها و نیز آلودگی ناشی از نیروگاه‌های تولید برق عنوان شده است.

دو شهر کوچک از کانادا و آمریکا به ترتیب با دارا بودن 3 و 6 میکرو گرم ذرات معلق کمتر از 10 میکرو متر در یک متر مکعب از هوا جزء پاک‌ترین شهرهای جهان شناخته شده‌اند.

همچنین در این گزارش واشنگتن با دارا بودن 18 میکرو گرم‌، توکیو با 23 و پاریس با 38 میکرو گرم ذرات معلق کمتر از 10 میکرو متر در هر متر مکعب از هوا جزء شهرهای نسبتاً پاکیزه جهان طبقه‌بندی شده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین