آفتابنیوز : آفتاب: با اعلام نتایج آزمون دكتری، برخی گزارشها از محروم شدن برخی از پذیرفتهشدگان از نظر علمی و راهیابی برخی از افراد فاقد شرایط علمی حكایت دارد كه میتواند زمینهساز خواندن فاتحه آموزش عالی در كشور باشد.
در حالی كه بسیاری از اساتید و كارشناسان نسبت به افزایش احتمال اعمال نفوذ و سوءاستفاده در صورت ادغام آزمون دكتری در دانشگاهها هشدار داده بودند، در كنكور دكتری امسال شاهد اتفاقات باورنكردنی در عدم قبولی برخی واجدین شرایط علمی و قبولی فاقدین شرایط علمی بودیم.
در فراخوان برای مصاحبه دانشجویان پذیرفتهشده در مرحله اول آزمون، برخی از كسانی كه در فهرست قبولشدگان بوده و از سوابق علمی و پژوهشی قابلقبولی برخوردار بودند، یكباره حذف شدند و در عوض افرادی كه فاقد سوابق تحصیلی قابل قبول و كارنامه پژوهشی قابلتوجهی بودند، در فهرست پذیرفتهشدگان قطعی معرفی شدند.
با پیگیری دانشجویان پذیرفتهشده در مصاحبه، جوابهای گوناگونی به آنان داده شده است؛ به بخشی از این افراد گفته شده است كه از نظر دانشگاه آنان قبول شدهاند، اما از سوی نهادهای دیگر نام آنان حذف شده، برخی از سازمان سنجش پاسخ مشابهی دریافت كردهاند و برخی نیز از دریافت پاسخ مشخص محروم ماندهاند.
تاسفبارتر این كه به جای دانشجویان مستعد حذفشده، گروهی برای تكمیل ظرفیت دعوت شدهاند كه بعضاً قابل مقایسه از نظر علمی با این گروه نیستند و مشخص نیست برخی از این افراد حتی در مرحله اول آزمون سراسری دكتری پذیرفته شدهاند یا خیر.
نتیجه گسترش این اقدامات، افت شدید كیفیت آموزش عالی در سالهای آینده خواهد بود و با توجه به احتمال تبدیل شدن این افراد فاقد صلاحیت علمی به اساتید دانشگاههای دولتی در آینده، این اشتباهات برای دهههای آینده، آموزش عالی كشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
داوطلبانی كه قبول شدند اما دانشجو نشدند! خبرگزاری مهر هم در گزارشی در این زمینه نوشت: پس از اعلام نتایج نخستین آزمون نیمهمتمركز دكتری سال 90 موج اعتراضات پذیرفتهنشدگان كه از شرایط خاصی برخوردار بودند، آغاز شد اعتراضاتی كه نشانه عدم شفافیت در قوانین و نحوه اطلاعرسانی به داوطلبان بود.
پس از اعلام نتایج آزمون دكتری در روز 23 شهریور ماه 90، برخی از داوطلبان كه نتیجه آزمون خود را پس از پشت سر گذاشتن دو مرحله طولانی و سخت آزمون كتبی و مصاحبه در دانشگاهها مشاهده میكردند با سئوالات زیادی مواجه شدند.
برخی از پذیرفتهنشدگان در تماسهای متعدد با خبرگزاری مهر، نكات زیادی را كه نشانه عدم شفافیت در قوانین اعلامی و اطلاعرسانی ناقص در این زمینه را متذكر شدند.
گروهی بر این نكته تاكید داشتند كه چگونه است كه فردی به عنوان دارنده بالاترین نمره به دانشگاه معرفی شده است و در زمان مصاحبه هم توانسته است، نمره خوبی كسب كند اما در پذیرش نهایی مردود شده است. این در حالی است كه دانشگاهها نمره كتبی را درنظر نمیگرفتند و به گفته مسئولان آموزش عالی دانشگاهها در پذیرش دانشجوی دكتری و تعیین شاخصهای پذیرش در مصاحبه اختیار داشتند.
نكته اعتراضی برخی دیگر از پذیرفتهشدگان كه جزء گروه مربیان پیمانی بودند این بود كه این افراد با وجود پذیرفته شدن به دلیل ممانعت دانشگاهها از پذیرش آنها سرگردان شده بودند. این افراد كه بخشی در زمان اعلام نتایج كتبی معترض بودند، تاكید میكردند كه اگر از ابتدا قرار نبوده است كه مربیان پیمانی از سهمیههای موردنظر در پذیرش دوره دكتری بهره ببرند چرا گزینههای موردنظر در زمان ثبتنام اعلام شده است.
علاوه بر اعتراضاتی از این دست، بسیاری از پذیرفتهشدگان و داوطلبان آزمون دكتری به عدم تخصصی بودن منابع آزمون، اتلاف وقت داوطلبان در زمان معرفی به مصاحبههای دانشگاهها، طولانیشدن روند پذیرش و ایجاد اختلال در مسیر كاری و یا تحقیقی این گروه از داوطلبان اشاره كردند.
در این میان سخن یكی از داوطلبان آزمون دكتری نیز قابل توجه بود كه با وجود تاكید بسیار شورایعالی انقلاب فرهنگی، شخص وزیر علوم و سایر مسئولانی كه به افزایش ظرفیت پذیرش دكتری معتقد هستند، یک دانشگاه تنها نیمی از ظرفیت خود را تكمیل كرده است و نیمی دیگر از ظرفیت خود را خالی نگه داشته است. این در حالی است كه در غیر این صورت داوطلبانی كه نمرات لازم را برای ورود به این دانشگاه داشتند میتوانستند از ظرفیت باقیمانده استفاده كنند.
مشخص نبودن فرآیند پذیرش نهایی در دانشگاهها و اعمال سلیقه برخی از دانشگاهها در زمان مصاحبه و درنظر نگرفتن هزینه و وقت داوطلبان بخش دیگری از اعتراضات این افراد بود.
معاون آموزشی وزارت علوم و رئیس سازمان سنجش آموزش كشور در گفتوگو با خبرگزاری مهر، پاسخ این گروه از داوطلبان را دادهاند.