کد خبر: ۱۳۵۵۰۱
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۰ - ۰۸:۴۱

نمايندگان پرونده پاليزدار تبرئه شدند

پاليزدار سكته كرد و روانه بيمارستان شد دو كارمند به زندان رفتند
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب- صبا آذرپیک(روزنامه اعتماد): دو نماینده مجلس، فاطمه آجرلو و حسن کامران از اتهاماتی که در پرونده معروف به پالیزدار داشتند، سرانجام تبرئه شدند، اما همزمان دو کارمند تیم تحقیق و تفحص که جواد ترابی و سعید آجیلی بودند به اوین فراخوانده شدند تا هزینه همکاری با این تیم را با «سه» و «دو» سال حبس پرداخت کنند. 

همزمان عباس پالیزدار متهم اصلی این پرونده هم برای اجرای حکم پنج ساله به اوین فراخوانده شد که به دلیل سکته قلبی در دو روز پیش فعلا به بیمارستان منتقل شده است.
 
در حالی که دو نماینده مجلس عنوان می‌کنند اتهام‌های وارده به آنها تنها به دلیل تصمیم یک مقام قضایی سابق بوده و مشخص بود که از هر اتهامی تبرئه می‌شوند اما تاکید دارند که درباره پرونده مربوط به جواد ترابی و سعید آجیلی و عباس پالیزدار حتما حق با قوه قضاییه است و آنها باید پاسخ‌گو باشند که چرا اسناد سازمان بازرسی را از این سازمان خارج کرده‌اند. 

اتهام افشای اسناد محرمانه در حکمی که برای این سه نفر صادر شده ذکر شده حال آنکه عملا تنها این پالیزدار بود که در سخنرانی‌های معروف خود از پرونده‌های مالی برخی چهره‌های مهم سخن گفت و دو فرد دیگر تنها افرادی بودند که با فاطمه آجرلو و محمد دهقان، نماینده طرقبه در مجلس همکاری می‌کردند.
 
آجرلو در گفت‌وگو با «اعتماد» تاکید دارد که این افراد اسناد سازمان بازرسی درباره پرونده‌های برخی افراد را مخفیانه از مجلس خارج کردند. منظور وی اسنادی است که به دستور تیم تفحص مجلس از سازمان بازرسی خارج و به مجلس منتقل شده بود.

در حالی که جواد ترابی پیش از این در گفت‌وگو با «اعتماد» گفته بود که آنها تنها اسنادی را که نمایندگان می‌خواستند از سازمان بازرسی به مجلس آورده بودند و هیچ‌گاه سندی را از مجلس خارج نکردند. 

جالب‌تر آنکه از قرائت گزارش کمیته تحقیق و تفحص از عملکرد قوه قضاییه در مجلس هفتم سه سال گذشته است اما هنوز سرنوشت این گزارش مشخص نیست و برای بررسی به دادگاه ویژه‌یی در قوه قضاییه ارسال نشده و در هیئت‌رییسه مجلس مانده است و اعضای کمیته تحقیق و تفحص و اعضای هیئت رییسه مجلس و کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس هر یک از سرنوشت گزارشی که قرار بود برای رسیدگی به تخلفات بدنه قوه قضاییه به همین دستگاه ارجاع شود، ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند.

این سه فرد اعضای کمیته جانبی تحقیق و تفحص از سازمان بازرسی کشور بودند که همگی از سوی نمایندگان مجلس انتخاب شده بودند تا درباره برخی پرونده‌های مسکوت شده در سازمان بازرسی کشور بررسی‌هایی را انجام داده و گزارش آن را به نمایندگان عضو تحقیق و تفحص از قوه قضاییه ارایه دهند؛ پرونده‌هایی که گفته می‌شد با وجود در بر داشتن برخی تخلفات مالی وسیع برخی چهره‌های شاخص در سازمان بازرسی مختومه شده یا مسکوت مانده است.
 
این تیم کارش را در سال 86 تمام کرد و از قضا تمام اعضای آن از جمله همین افرادی که امروز به اوین فراخوانده شدند از دست نمایندگان مجلس عضو تیم تحقیق لوح تقدیر و تشکر گرفتند. اما زمانی که در 5 خرداد 87 گزارش تیم تفحص در صحن علنی مجلس قرائت شد، دادستان وقت تهران کیفرخواستی را علیه تیم مجلس ارایه کرد که منجر به دستگیری تعدادی از افراد عضو در این کمیته از نمایندگان مجلس تا کارمندان و وکلای تیم تفحص شد. در همین دوران هم عباس پالیزدار فردی که دبیر کمیته تفحص از سازمان بازرسی بود به دلیل سخنرانی‌های زنجیره‌یی که درباره برخی از این پرونده‌ها انجام داده بود، بازداشت شد.

حال پس از سه سال حکم تبرئه دو نماینده صادر شده است. همانطور که حکم تبرئه تعدادی دیگر از کارمندان هم صادر شده اما ترابی، آجیلی و پالیزدار برای اجرای حکم به اوین فراخوانده شدند.
 
این در حالی است که از همان ابتدا نمایندگان مجلس معتقد بودند بجز ماجرای سخنرانی‌های پالیزدار بقیه اتهام‌هایی که متوجه مجلس نمایندگان و حتی کارمندان ساده همکار با این تیم بوده، تنها پرونده‌سازی‌هایی بوده که پس از طرح نام مقام سابق قضایی در گزارش نهایی تحقیق و تفحص از قوه قضاییه قرائت شده است. 

بر اساس مشروح مذاکراتی که از سال 83 تا 87 در مجلس صورت گرفت باید ابتدا ببینیم چه افرادی در این کمیته عضو بودند و چه تخصصی داشتند؟ حسن کامران، نماینده اصفهان که رییس کمیته تحقیق بود دکترای فیزیک داشت؛ خانم آجرلو هم که از نظر مردم یکی دیگر از کلیدی‌ترین اعضای این کمیته به نظر می‌رسید دانشجوی دکترای روان‌شناسی بود. نماینده‌های دیگر هم مانند این دو نماینده تخصصی در بخش حقوق و قضا نداشتند جز آقای دهقان نماینده طرقبه که در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس عضو بودند. 

در شرایطی که اکثریت اعضای کمیته بر این مبحث اشراف نداشتند تصمیم گرفته شد شش کمیته درونی تشکیل شود و هر کدام یکی از محورهای تحقیق را شروع کنند. یکی از اصلی‌ترین دستور کارها، مبارزه با مفاسد اقتصادی بود. قرار را بر این گذاشته بودند که در کمیته‌ها جبران این موضوع با جذب کارشناسان خبره بشود. 

آجرلو و دهقان هم موظف شدند درباره سازمان بازرسی کار تحقیق و تفحص را شروع کنند. برای تحقیق درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی که یکی از کلیدی‌ترین محورهای تحقیق و تفحص از قوه قضاییه بود سراغ پالیزدار آمدند. پالیزدار توسط آجرلو به عنوان دبیر کمیته انتخاب شد و قرار بر این شد تعدادی از کارشناس‌های خبره که می‌توانند با نگاه کارشناسی بازرسی به تخلفات و ضعف‌های قوه قضاییه در مبارزه با مفاسد اقتصادی بپردازند کار را با پالیزدار در سازمان بازرسی شروع کنند. 

ماموریت تیم پالیزدار این بود که به صورت گزینشی برخی پرونده‌های مرتبط با مفاسد اقتصادی را استخراج کرده و مورد بررسی قرار بدهد؛ گزارش عملکرد دولت‌های گذشته که مدیرانش چه سوءاستفاده‌یی کردند، دستگاه قضایی چطور با مفاسد برخورد کرده است یا پرونده‌ها مختومه شده یا به دادگاه رفته؟ اگر به دادگاه رفته در نهایت چه حکمی گرفته؛ احکام اجرا شده یا نه. در نهایت گزارشی جامع 187 صفحه‌یی از سازمان بازرسی ارایه شد. گزارش شامل اطلاعاتی درباره برخی پرونده‌هایی بود که در سازمان بازرسی به بایگانی راکد فرستاده شده بود و همچنین محور کار بر اساس مکاتبات سازمان بازرسی کل کشور با ریاست وقت قوه قضاییه درباره 120 پرونده مفاسد اقتصادی بود.
و حالا پس از سه سال پالیزدار و سخنرانی‌هایی که به گفته خودش با نیاتی خاص و به پشتوانه افرادی خاص صورت گرفته بود، بستری شده تا اینگونه این پرونده مختومه شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین