کد خبر: ۱۳۵۷۲۸
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۰ - ۱۸:۵۵

موافقت مجلس آلمان با کمک بیشتر صندوق مالی حوزه یورو

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مجلس نمایندگان آلمان با طرح آنگلا مرکل‌، صدراعظم آلمان برای اختصاص کمک بیشتر به صندوق مالی یورو موافقت کرد. این اقدام مجلس آلمان "گام مهمی به سود ثبات حوزه مالی یورو" و "تصمیمی مثبت برای آینده اروپا" ارزیابی می‌شود.

فولکر کاودر، رییس فراکسیون احزاب ائتلافی سوسیال مسیحی و دموکرات مسیحی آلمان در جلسه رأی‌گیری نمایندگان مجلس در مورد حمایت بیشتر این کشور از صندوق مالی یورو‌ این حرکت را "تصمیمی مهم برای آینده آلمان و اروپا" خواند.
 
وی در سخنرانی خود در حمایت از این طرح، کمک به کشورهای بحران‌زده را به نفع منافع ملی آلمان دانست.

بر اساس طرح آنگلا مرکل، تعهد آلمان در صندوق مالی منطقه یورو از ۱۲۳ به ۲۱۱ میلیارد یورو افزایش پیدا می‌کند. در مجموع ۵۲۳ نماینده به تقویت چتر نجات واحد پولی یورو رأی موافق دادند و تنها ۸۵ نماینده مخالفت خود را با این طرح ابراز کردند. در این میان سه نماینده نیز رأی ممتنع دادند.

یکی از نکات مهمی که پیش از این جلسه بر سر آن صحبت می‌شد، این بود که آیا دولت ائتلافی آلمان می‌تواند "اکثریت صدراعظم" را که از لحاظ سیاسی مهم تلقی می‌شود، به دست آورد یا خیر.

برای به دست آوردن این اکثریت کسب بیش از نیمی از ۶۲۰ رأی نمایندگان (۳۱۱ رأی) لازم بود که در نهایت آنگلا مرکل توانست با ۳۱۵ رأی موافقی که نمایندگان حزب دمکرات مسیحی و دمکرات آزاد به این طرح دادند، این اکثریت را بدست آورد.

موافقت مجلس با این طرح به دلیل حمایتی که احزاب سوسیال دمکرات و سبزها از پیش اعلام کرده بودند، قطعی به نظر می‌آمد اما دولت ائتلافی آلمان پیش‌تر تصریح کرده بود که برای رأی‌گیری بر سر چنین مسئله‌ی حساسی به دنبال کسب اکثریتی رأی موافق احزاب خود است. پیش‌تر گروهی از نمایندگان مجلس از احزاب دمکرات مسیحی و دمکرات آزاد آلمان مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده بودند.

صندوق مالی یورو از این پس کمک مالی بیشتری را دریافت خواهد کرد و همچنین امکانات جدیدی نیز به موجب این طرح در نظر گرفته شده که این امکان را به این صندوق می‌دهد تا به هنگام خطر ورشکستگی یک کشور عضو حوزه مالی یورو واکنش سریع‌تری از خود نشان دهد.

به این ترتیب می‌توان در آینده اوراق قرضه کشورهای بحران‌زده را مستقیما از دولت و یا سرمایه‌گذاران خصوصی خرید. در همین حال این کشورها همچنین می‌توانند اعتبارات مالی پیشگیرانه‌ای را دریافت کنند. به موجب این طرح کشورهای حوزه مالی یورو در صورت بحرانی شدن وضعیت بانک‌هایشان نیز می‌توانند اعتباراتی را برای حمایت از آنها دریافت کنند.

در همین حال نیکولا سارکوزی‌، رییس‌جمهوری فرانسه در گفت‌وگویی تلفنی با آنگلا مرکل رأی موافق مجلس به طرح پیشنهادی را به وی تبریک گفت. سارکوزی این اقدام را "گام مهمی به سود ثبات حوزه مالی یورو" خواند و اظهار داشت که وی نیز در این مورد با صدراعظم آلمان هم‌عقیده است که مشکلات حوزه مالی یورو تنها از طریق اجرای اقدامات کمکی که اتحادیه اروپا در نشست ماه ژوئیه تصویب کرد، بر‌طرف خواهد شد.

نیکولا سارکوزی روز جمعه (۳۰ سپتامبر) در پاریس با پاپاندرئو، نخست وزیر یونان دیدار خواهد کرد. فرانسه سه هفته پیش به عنوان نخستین کشور حوزه مالی یورو با گسترش حمایت‌ها برای صندوق مالی این موافقت کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین