کد خبر: ۱۳۵۷۶۵
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۰ - ۰۸:۴۷

«شیر‌شاه» سه‌بعدی همچنان محبوب است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: انیمیشن «شیرشاه» محصول سال 1994 صنعت سینما که به روش‌های قدیمی و غیرکامپیوتری ساخته شده بود، 2 هفته قبل توسط شرکت والت دیزنی دوباره (به صورت سه‌بعدی)‌ اکران عمومی شد. این فیلم هیچ تفاوتی با نسخه دوبعدی قبلی نداشت و تنها تفاوت آن همین بود که به کمک فناوری‌های نوین سینمایی تبدیل به یک اثر سه‌بعدی شده بود. تا قبل از اکران عمومی دوباره این فیلم، کسی صحبتی درباره شیرشاه نمی‌کرد.

ولی پس از نمایش عمومی و موفقیت پیش‌بینی نشده آن، منتقدان و تحلیلگران سینمایی صحبت و بحث را در ارتباط با آن شروع کردند. هیچ‌یک از تحلیلگران اقتصادی سینما تصور آن را نمی‌کردند که نسخه سه‌بعدی انیمیشن «شیرشاه» که امروز دیگر اثری کلاسیک محسوب می‌شود با وجود رقبای رنگارنگ و تازه‌وارد خود در جدول گیشه نمایش سینماها بتواند صدرنشین شود و حتی برای 2 هفته متوالی این مقام را از آن خود کند. از سال 1997 که قسمت اول مجموعه فیلم «جنگ‌های ستاره‌ای» در اکران دوباره خود صدرنشین جدول هفتگی گیشه سینماها شد، هیچ فیلم دیگری نتوانسته بود این موفقیت را تکرار کند. این در حالی است که در آن زمان منتقدان و تحلیلگران سینمایی پیش‌بینی صدرنشینی جدول گیشه نمایش را برای فیلم علمی ـ تخیلی جورج لوکاس می‌کردند. اما فیلم لوکاس نتوانسته مثل انیمیشن کمپانی والت دیزنی در دومین هفته نمایش هم این کرسی را برای خود حفظ کند.

شیرشاه سه‌بعدی در اولین هفته نمایش با فروشی حدود 30 میلیون دلار صدرنشین جدول هفتگی گیشه نمایش سینماهای آمریکای شمالی شد. رقبای این فیلم، نسخه دوباره‌سازی شده فیلم‌های «سگ‌های پوشالی» و «راندن» بودند که با فروش پایین‌تری کرسی‌های بعدی جدول را اشغال کردند. موفقیت 30 میلیون دلاری شیرشاه حتی باعث تعجب مسوولان شرکت فیلمسازی والت دیزنی هم شد. پل درگارابدیان، تحلیلگر معروف اقتصادی سینما در این رابطه می‌گوید: تمام دوستداران فیلم‌های انیمیشن امید زیادی به موفقیت شیرشاه در اکران دوباره‌اش داشتند، اما کسی تصورش را نمی‌کرد که چنین افتتاحیه‌ای در انتظارش باشد. این افتتاحیه بالا قبل از هر چیز به دلیل کیفیت بالای فیلم (هم قصه و هم ساخت)‌ است. بدون هیچ اغراقی، این انیمیشن یکی از بهترین محصولات کل تاریخ سینما ـ و نه فقط در حوزه ساخت محصولات انیمیشن ـ است.

در شرایطی که بحث مربوط به موفقیت این انیمیشن در اکران عمومی دوباره‌اش ادامه داشت، صنعت سینما و دوستداران فیلم‌های سینمایی با شوک دیگری روبه‌رو شدند. شیرشاه سه‌بعدی در دومین هفته نمایش عمومی و با وجود رقبای سرسختی مثل فیلم‌های «مانی‌بال» و «ربودن» توانست صدرنشینی جدول را برای خود حفظ کند. این‌بار این انیمیشن با فروش بالای 22 میلیون دلاری ـ 7 میلیون دلار کمتر از رقم فروش هفته قبل خود ـ این مقام را به دست آورد. تحلیلگران اقتصادی سینما موفقیت شیرشاه را در اکران عمومی دوباره‌اش به سه‌بعدی بودن آن ربط می‌دهند و می‌گویند اشتیاق عمومی تماشاگران برای دیدن محصولات انیمیشنی به صورت سه‌بعدی، عامل اصلی استقبال بالای تماشاگران از این فیلم نسبتا قدیمی بوده است.

شیرشاه با هزینه تولید 79 میلیون دلاری خود ـ که طبق استانداردهای دهه 90 رقم بالایی محسوب می‌شد ـ در نمایش عمومی خود آن زمان در آمریکای شمالی 330 میلیون دلار فروش کرد و با نقدهای مثبت منتقدان روبه‌رو شد. فیلم با این رقم فروش، لقب موفق‌ترین محصول انیمیشن کلاسیک کل تاریخ سینما را از آن خود کرد و هنوز هم پرفروش‌ترین محصول تاریخ سینما (در هر دو بخش سنتی و کامپیوتری)‌ به شمار می‌آید. انیمیشن شیرشاه را راب مانیکوف با همکاری راجر آلونه کارگردانی کرد و قصه آن برداشتی آزاد از درام کلاسیک «هملت» ویلیام شکسپیر است که ماجراجویی‌های خود را به قلمرو حیوانات برده است.

انیمیشن شیرشاه اولین فیلم بلند سینمایی مینکوف پس از چند فیلم کوتاه بود. او در سال‌های پس از موفقیت کلان این انیمیشن، فیلم‌های استوارت کوچولو 1 و 2، عمارت جن‌زده (با بازی ادی مورفی)‌ و قلمرو ممنوع (با بازی جکی‌چان و جت لی)‌ را کارگردانی کرد. ولی هیچ یک از این فیلم‌ها نتوانستند موفقیتی همسطح شیرشاه کسب کنند و این انیمیشن، همچنان بهترین و تنها کار موفق کارنامه سینمایی وی به شمار می‌رود. آیا زمانی که مینکوف در حال ساخت شیرشاه بود، تصور آن را می‌کرد که این فیلم تبدیل به یکی از کارهای کلاسیک تاریخ سینما شود؟ این پرسشی است که برای بسیاری از منتقدان و دوستداران فیلم‌های انیمیشن مطرح بوده است.

پرسشی که اکنون تحلیلگران اقتصادی سینما مطرح می‌کنند این است که آیا تماشاگران سینما طی ماه‌‌های آینده با اکران عمومی دوباره نسخه‌های سه‌بعدی محصولات نسبتا قدیمی‌تر سینما ـ که نسخه‌های دوبعدی‌شان موفقیت خوبی در جدول گیشه نمایش کسب کرده‌اند ـ روبه‌رو خواهند شد؟ اگر این اتفاق بیفتد، بازار سینما چند تا از این فیلم‌ها را روانه پرده سینماها خواهد کرد و چه تعداد از آنها با استقبال گرم تماشاگران روبه‌رو خواهد شد؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین