کد خبر: ۱۳۵۹۶۹
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۷

کاهش 20 درصدی تولید پسته در یزد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یزد که پس از کرمان دومین تولیدکننده پسته در کشور به شمار می‌رود امسال با کاهش 20 درصدی تولید این محصول مواجه بود و این امر خسارات میلیاردی به پسته‌کاران یزدی وارد کرد. 

خشکسالی‌های پی در پی استان یزد حتی درختان پسته که جزو درختان کم آبخواه هستند را نیز دچار مشکل کرده و آفات را به جان درختان پسته انداخته است.

گرچه از سوی مسئولان، کاهش میزان برداشت پسته در استان یزد 20 درصد اعلام شده است اما برخی کشاورزان در مناطق مهریز و روستاهای بهادران، این میزان کاهش را تا 50 درصد نیز اعلام کرده‌اند.

‌کم‌آبی به طور مستقیم عامل خسارت دیدن درختان پسته نیست اما در پشت پرده خسارات، دستان پدیده شوم خشکسالی قدرت‌نمایی می‌کند زیرا گرمای زیاد از یک سو و رشد آفات در اثر خشکی از سوی دیگر سبب شده درختان پسته دچار خسارت شوند به نحوی تنها در یک مزرعه در شهرستان اردکان، طی یک سال هزار درخت پسته از بین رفت.

گرچه پسته از محصولاتی است که به ویژه در طول سال‌های اخیر سود سرشاری را نصیب کشاورزان و البته دلالان این عرصه کرده است اما خسارات این محصول نیز عمده و میلیاردی است به نحوی که کشاورز اردکانی که هزار درخت پسته او خشک شدند، خسارت میلیاردی دیده است.

حاج خالق دهستانی، کشاورز نمونه اردکانی در این این زمینه اظهار داشت: بیش از 52 سال است که به کار کشاورزی و پرورش درخت پسته و انار در اردکان مشغول هستم و پیش از خشکسالی کم‌سابقه اخیر هر سال 10 تا 12 تن پسته از دو هزار راس درخت خود در این مزرعه برداشت می‌کردم.

وی با ابراز نگرانی شدید از شرایط به وجود آمده افزود: امسال بین چهار تا پنج تن محصول پسته و دو تن محصول انار خود را از دست داده‌ ام و بقیه محصول نیز به علت کم‌‌آبی و گرمای بیش از حد هوا و بروز آفات گیاهی کیفیت مطلوبی ندارد و برداشت آن برایم مقرون به صرفه نیست.

این کشاورز نمونه از مسئولان خواست با احیای یک رشته قنات در مزرعه پاگنده اردکان و آبرسانی به موقع مانع از مرگ مزرعه، باغ و تلف شدن محصولات آن شوند.

گرمای زیاد هوا و خشکسالی اخیر باعث شده تا کشاورزان برای برداشت پسته هایی که در اثر گرما و کم‌آبی خسارت دیده‌اند عجله کنند و این خسارت را به حداقل برسانند.

اما مشکل پسته یزد تنها به خشکسالی و وجود آفات ختم نمی‌شود و نامتعادل بودن بازار فروش پسته و ورود دلالان به این عرصه سبب شده کشاورزان در برخی نقاط استان متضرر شوند.

هر سال با آغاز برداشت محصول پسته که معمولا از نیمه‌های شهریورماه آغاز می‌شود و تا اواخر مهرماه ادامه می‌یابد، دلالان و واسطه‌ها نیز به بازار این محصول ورود پیدا می‌کنند و هرسال بازار را نامتعادلتر از سال قبل می‌کنند.

از نظر میزان تولید استان یزد پس از کرمان در رتبه دوم قرار دارد و این محصول اگر از کیفیت خوبی برخوردار باشد از بازار صادرات خوبی بهره‌مند خواهد شد.

با وجود این واسطه‌ها، صادرات پسته در یزد همواره موفق بوده و این محصول در کشورهای آسیای شرقی نظیر ژاپن و کشورهای اروپایی بازار خوبی دارد و تقاضا برای خرید پسته یزد در این بازارها افزایش یافته است.

ارقام پسته یزد نیز از ارقام پرتقاضاست و کله قوچی، اکبری، بادامی، فندقی و احمد آقایی عمده ارقام کشت شده در باغات این استان است.

مدیریت امور باغبانی جهاد کشاورزی استان یزد در مورد محصول امسال پسته استان با اشاره به خشکسالی شدید اظهار داشت: میزان تولید محصول پسته در سال جاری نسبت به سال قبل 20 درصد کاهش داشته است.

محمدرضا ابراهیمی افزود: با توجه به اینکه استان یزد دومین تولیدکننده پسته در ایران است و بخش زیادی از مزارع به کشت پسته اختصاص دارد به دلیل کمبود بارندگی، خشکسالی و برداشت منفی از منابع آبی توسط کشاورزان تولید پسته با کاهش روبرو بوده است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر 42 هزار هکتار از باغ‌های استان یزد زیر کشت این محصول است که 34 هزار و 320 هکتار از آن باغ مثمر و بارور و بقیه غیر بار ور و در حد نهال هستند که میانگین برداشت از هر هکتار حدود هزار و 166 کیلوگرم بوده است.

ابراهیمی با اشاره به مهمترین آفت این محصول که خشکسالی و شیوع آفت‌هاست، بیان داشت: بر اساس برآوردهای جهاد کشاورزی به نظر می‌رسد امسال محصول پسته با کاهش 20 درصدی مواجه بوده است.

وی کمبود کود و بالا بودن هزینه های کشاورزی را از مشکلات پسته کاران استان یزد اعلام کرد و افزود: مجموعه عوامل خشکسالی و آفت و کمبود نهاده‌های کشاورزی میزان برداشت پسته را کاهش می‌دهد و این امر خسارات جبران ناپذیری را به کشاورزان استان وارد می‌کند.

ابراهیمی یادآور شد: این محصول در بیشتر شهرستان‌های استان یزد تولید می‌شود اما بیشترین تولید در شهرستان‌های مهریز، تفت و اردکان صورت می‌گیرد.

وی در مورد اقدامات ترویجی برای توسعه کشت پسته در استان نیز اظهار داشت: برگزاری کلاس‌های آموزشی، تهیه بروشورهای آموزشی، بازدیدهای کارشناسان از باغات، آموزش استفاده صحیح از سموم و راهنمایی‌‌های کارشناسان از جمله کارهای انجام گرفته توسط جهاد کشاورزی بوده است.

ابراهیمی در مورد کنترل آفلاتوکسین به عنوان آفت پسته که عامل مهمی در کاهش تولید این محصول است نیز بیان داشت: برداشت به موقع محصول، مراقبت از محصول از برداشت تا عمل‌آوری، قطع سرشاخه‌هایی که با زمین در تماس هستند و دوری از رطوبت و حرارت زیاد موجب جلوگیری از آلودگی پسته به آفلا توکسین می‌‌شود و این آفت تقریباً در یزد مهار شده است.

وی بهترین زمان برداشت پسته را بسته به اوضاع جوی به طور معمول از اواسط شهریور تا اواخر آبان اعلام کرد و افزود: برداشت در این مقطع زمانی تا حد زیادی از اتلاف شدن محصول به وسیله آفات جلوگیری می‌کند. 

ابراهیمی همچنین با اشاره به واحدهای فرآوری پسته در استان و رشد و توسعه این واحدها طی سال‌های اخیر عنوان کرد: در حال حاضر بیش از 150 ترمینال پسته برای فرآوری این محصول فعال هستند.

مدیر مرکز تحقیقات پسته اردکان نیز در مورد خسارات وارد شده به این محصول در این شهرستان به عنوان قطب تولید پسته استان یزد اظهار داشت: کل خسارت وارد شده به شهرستان اردکان در بخش باغات پسته 150 میلیارد ریال تخمین زده می‌شود که در صورت بی‌‌توجهی مسئولان، صنعت کشاورزی در این شهرستان نابود خواهد شد و کشاورزان یکی پس از دیگری باغات و مزارع خود را رها کرده و خانه‌ نشین می‌‌شوند.

مصطفی میراب زاده، طغیان کنه را اصلی‌ترین آفت درختان پسته اردکان دانست و افزود: بیش از 40 درصد باغات انار و پسته دچار خسارت شدید شده و محصولات در امان مانده از خشکسالی نیز با افت کیفیت روبرو هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین