کد خبر: ۱۳۶۳۸۸
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۲

آخرین نماد قذافی در لیبی پائین کشیده شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نیروهای وفادار به «معمر قذافی» رهبر فراری لیبی، در بخش کوچکی از شهر «سرت» همچنان در برابر نیروهای انقلابی مقاومت می‌کنند. 

نیروهای انقلابی لیبی روز جمعه موفق شدند تا با استفاده از تانک و موشک‌انداز خود را به مرکز شهر سرت برسانند.

در حالی‌که غیرنظامیان ساکن شهر می‌کوشند از بمباران‌ها فرار کنند، صف‌های طویلی در برابر ایست بازرسی‌ها تشکیل شده است.

خبرنگار بی‌بی‌سی، در گزارشی از سرت گفت که حمله به زادگاه معمر قذافی که از مدت‌ها قبل انتظارش می‌رفت سحرگاه جمعه آغاز شد. تانک‌ها در مواضع خود مستقر شدند و خانه‌هایی را که نیروهای وفادار به قذافی در آنها بودند گلوله‌باران کردند.

بنا بر این گزارش، تصرف شهر سرت برای مقامات جدید لیبی جنبه نمادین به خود گرفته است. نیروهای وفادار به قذافی هنوز مقاومت می‌کردند و می‌بایست تک‌تیراندازانی را از کار می‌انداختند که در ساختمان‌های بلند در گوشه و کنار شهر مستقر شده بودند.

در این گزارش آمده است که نیروهای انقلابی در این تهاجم متحمل تلفانی نیز شدند اما تا هنگام ظهر نیروهای انقلابی موفق شدند خود را به داخل عمارتی برسانند که معمر قذافی ساخته بود.

انقلابیون لیبی با پائین کشیدن پرچم سبزی که بر فراز این عمارت بود آخرین نمادهای حاکمیت قذافی را از بین بردند.

نیروهای انقلابی پس از رسیدن به مرکز شهر توپخانه و سلاح‌های سنگین خود را به این نقطه آوردند تا اخرین مقاومت نیروهای وفادار به قذافی را در هم بشکنند. کار بعدی آنها پاک‌سازی برخی نقاط شهر از وجود این نیروها خواهد بود.

از سوی دیگر، یک مسئول بلندپایه آمریکایی روز جمعه اعلام کرد که فرماندهی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) فکر می‌کند، معمر قذافی کنترل نیروهای وفادار به خود را از دست داده است.

وی افزود که افسران ناتو روز جمعه به مناسبت نشستی پشت درهای بسته در «ناپل» ایتالیا این نظر خود را به «لئون پانتا» وزیر دفاع آمریکا اعلام کردند. این منبع که خواست نامش فاش نشود، ادامه داد که در واقع قذافی بر نیروهای نظامی وفادار به خود هیچ کنترل و فرماندهی ندارد.

این منبع گفت: «نیروهای رژیم جدید لیبی دو نبرد تعیین کننده را در سیرت و بنی‌ولید که دو پایگاه نیروهای طرفدار قذافی محسوب می‌شود، آغاز کرده‌اند.»

وی تصریح کرد که شورای ملی انتقالی می‌تواند کل کشور را کنترل کند اما هنوز لازم است در زمینه سازماندهی به پیشرفت‌هایی دست باید.

این منبع افزود: «برای پی بردن به جزئیات مربوط به ایجاد یک برنامه کمک فنی درباره مسئله امنیت و اینکه چه کشورهایی از جمله ناتو در آن مشارکت خواهند کرد، هنوز خیلی زود است.»

همچنین وزرای دفاع انگلیس و ایتالیا برای گفت‌وگو با مقامات شورای ملی انتقالی لیبی وارد پایتخت این کشور شدند.

«لیام فاکس» وزیر دفاع انگلیس در بدو ورود به فرودگاه طرابلس مورد استقبال شماری از مقامات لیبی از جمله «جلال الدقیلی» فرمانده ی دفاعی شورای ملی انتقالی لیبی قرار گرفت.

به گزارش بی‌بی‌سی، همچنین «ایگنازیو لا روسا» وزیر دفاع ایتالیا هم وارد فرودگاه طرابلس شد و مورد استقبال مقامات لیبیایی قرار گرفت.

سران دولت موقت لیبی نیز اعلام کردند که هر زمان که سرت سقوط کند آنها می‌توانند برای برگزاری انتخابات جدول زمانی تهیه کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین