کد خبر: ۱۳۶۵۰۹
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۵

اولین ماموریت بین‌المللی ناوشكن جماران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شانزدهمین ناو گروه اعزامی نیروی دریایی ارتش متشكل از ناوشكن جمهوری اسلامی جماران و ناوچه بندرعباس صبح یكشنبه از اسكله منطقه یكم نیروی دریایی ارتش با حضور دریادار حبیب الله سیاری، دریادار اشكان فرمانده ناوگان جنوب شرق كشور و فرمانده‌هان نظامی نیروی دریایی ارتش و مقامات استانی عازم خلیج عدن شد.

دریادار حبیب الله سیاری در مراسم بدرقه ناوگروه شانزدهم با بیان اینكه خرید از خارج در دستور كار ما نیست زیرا كشور به دنبال خودكفایی در زنجیره دفاعی است، به موضوع حضور این نیرو در آب‌های آزاد منطقه و اقیانوس هند به عنوان تدبیر نظام جمهوری اسلامی اشاره كرد و افزود: نیروی دریایی، نیرویی راهبردی در این زمینه محسوب می‌شود و باید بتواند در دریاهای آزاد حضور داشته باشد و از سیاست‌های نظام پشتیبانی كند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش به موضوع دزدی دریایی در خلیج عدن اشاره كرد و گفت: حضور نیروی دریایی فقط به منظور مقابله با این موضوع نیست بلكه به اهتزاز درآوردن پرچم جمهوری اسلامی در آب‌های شمال اقیانوس هند نیز مطرح است زیرا اكنون حدود 20 تا 25 كشور دنیا در این منطقه حضور دارند و به دنبال تامین منافع خود هستند.

سیاری برضرورت نشان دادن اقتدار كشور در صحنه دریاها تاكید و عنوان كرد: حضور یک ناو نیروی دریایی در شمال اقیانوس هند و پهنه اقیانوس‌ها كه به وسیله همه ناوشكن‌های دنیا كنترل می‌شود، مهم است و آنان به دنبال این كنترل به توانایی دریایی علمی وصنعتی كشور پی خواهند برد.

وی همچنین به موضوع تروریسم دریایی در خلیج عدن و شمال اقیانوس هند اشاره كرد و گفت: از جمله ماموریت‌های نیروی دریایی، حضور در این منطقه است و هم‌اكنون ناوگروه پنجم ارتش در خلیج عدن حضور دارد.

وی ناوشكن جماران را یک پروژه 100 درصد بومی عنوان كرد و گفت: در طراحی و ساخت این ناوشكن حتی یک كارشناس خارجی مشاركت نداشته است.

سیاری افزود: این ناوشكن علاوه بر اینكه از نظر سرعت، در مقایسه با ناوشكن‌های روز و همتراز خودش در دنیا برابری می‌كند، توانایی قدرت مانور بالا و ماندگاری زیاد در شرایط جوی بسیار نامناسب در دریاها را نیز دارد.

ناوشكن جماران نخستین نمونه از كشتی‌های جنگی كلاس موج ساخت ایران است كه به موشک‌های هدایت‌شونده دریا‌به‌‌دریا و دریا‌به‌‌هوا، اژدرانداز، توپ پدافندی، ابزار ناوبری الكترونیكی نوین و امكانات جنگ الكترونیک مجهز است.

این كشتی با طول ۹۴ متر، ظرفیت هزار و 420 تُن و سرعت ۳۰ گره دریایی، توانایی حمل ۱۴۰ ملوان و حمل بالگرد و سوخت‌گیری آنها را نیز دارد. این كشتی در ایران با به كارگیری قطعات داخلی و خارجی و همكاری دانشگاه‌های داخل كشور طراحی و ساخته شده ‌است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین