کد خبر: ۱۳۶۷۴۳
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۹

قیمت هر شانه تخم‌مرغ ۳ برابر یک کیلو مرغ!‌

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: درحالیکه این روزها تخم‌مرغ با کاهش تولید و اوج قیمت همراه شده‌، بازار اشباع شده گوشت مرغ و اقتصادی نبودن تولید، مرغداران را بر آن داشته تا از میزان تولید بکاهند.

درحالیکه تولیدکنندگان گوشت مرغ به دنبال راهکار و برنامه‌ریزی برای کاهش میزان تولید و ایجاد صرفه اقتصادی هستند، صنعت مرغ تخم‌گذار با کمبود تولید به دلیل شیوع بیماری آنفلوآنزای پرندگان مواجه است که قیمت این محصول را به بالاترین نرخ تاریخی خود رسانده است.

به‌گونه‌ای که هر شانه تخم مرغ در سطح شهر 9 هزار تومان (حداقل کیلویی چهار هزار و500 تومان) به دست مصرف‌کننده می‌رسد که مسئولان با تخم‌مرغ‌های ترکی به دنبال تامین نیاز جامعه و تعادل در بازار مصرف هستند اما بازار گوشت مرغ برعکس شرایط تخم‌مرغ، به‌دنبال کاهش تولید و افزایش قیمت در بازار مصرف است چراکه از پرداخت یارانه صادراتی ناامید شده‌اند.

ماهانه 140 هزار تن گوشت مرغ تولید می‌شود که 120 هزار تن آن مورد نیاز جامعه بوده و بقیه برای ذخیره‌سازی و عرضه در سبد کالای کارمندان منجمد می‌شود. علاوه بر این، واردات گوشت مرغ آزاد است و نزدیک مناسبت‌های سال، واردات مرغ منجمد هم اوج می‌گیرد که داد تولیدکنندگان را درمی‌آورد.

درحال حاضر هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری هزار و 900 تا دو هزار تومان خریداری و کیلویی سه هزار تا سه هزار و 200 تومان در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد که در این شرایط شرکت پشتیبانی امور دام جمع‌آوری مرغ منجمد را در پیش گرفته آن هم به بی‌سابقه‌ترین میزان طول فعالیت خود؛ روزانه 600 تن.

اما بازهم این میزان جمع‌آوری کافی نیست و به دلیل تولید بیش از تقاضا، هر روز بر وزن مرغ‌های زنده در مرغداری افزوده می‌شود و پرندگان به دلیل نبود تقاضای کشتار روی دست مرغداران مانده و به وزن چهار کیلو گرم نزدیک می‌شوند....

در حالی که بهترین وزن کشتار مرغ دو کیلو تا دو کیلو و نیم است که افزایش وزن پرنده علاوه بر کاهش کیفیت گوشت، افزایش چربی و افزایش هزینه‌ی تولید، خطر بیماری‌های تنفسی را افزایش می‌دهد که با توجه به شرایط فصلی و هشدار فائو نگرانی از درگیری بیماری آنفلوآنزا دو چندان می‌شود.

در این میان مرغداران ماههاست که از وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت و معاونت ریاست‌جمهوری خواستار پرداخت یارانه‌ی صادراتی برای صادرات مازاد مصرف هستند اما به گفته خودشان این وعده‌ها در حد حرف باقی مانده و هنوز اجرایی نشده است.

اما بازار تخم‌مرغ به دنبال واردات تخم‌مرغ‌های ترکی برای جبران کمبود تولید داخلی و کاهش قیمت است اما به گفته مسئولان این میزان قیمت کماکان تا آذر ماه ادامه دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین