کد خبر: ۱۳۶۷۵۷
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۰

حداد‌عادل: در شرایط حاضر بهتر است پرونده‌های یکدیگر را رو نکنیم!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سایت آینده نوشته: «نباید دوباره مجلسی مثل مجلس ششم سر کار بیاید»، «ما اگر بخواهیم با هم تسویه حساب کنیم هیچ‌وقت به نتیجه نمی‌رسیم»؛ «اگر بخواهیم گله‌مندی‌های قبلی‌مان را به زبان بیاوریم به اتحاد نمی‌رسیم»؛ «در شرایط امروز بهتر است ما پرونده‌های یکدیگر را رو نکنیم، چون این چیزی است که آن‌ها می‌خواهند‌»‌؛ «‌باید به شدت مراقب باشیم که دچار اختلاف و جنگ لفظی بین خودمان نشویم، این همان چیزی است که مخالفان اصول‌گرایان دنبال آن هستند.» 

این جملات – بخوانید هشدارهای – غلامعلی حداد‌عادل است که این روزها زیاد شنیده می‌شود. حداد‌عادل که از وقتی از کرسی ریاست مجلس هفتم پایین آمد،‌ تا اندازه‌ای احتیاط و عزلت را برگزید و حتی در صحن علنی مجلس نیز نطق خاصی نکرد. اما این روزها حداد عادل لب به سخن گشوده و این‌طور که از فحوای کلامش پیداست، حداد عادل نگران است. اما نگران چه،‌ مشخص نیست. 

وی در برنامه پارک ملت شبکه اول حضور یافت و به برخی شبهات از جمله رانت به دخترش برای تحصیل در خارج، تعلق برجهایی در شیراز به وی و نیز بالارفتن جایگاه سیاسی او بعد از نسبت خانوادگی با رهبر انقلاب پاسخ داد و همه آنها را رد کرد و بعضاً ناشی از اقدامات رقبا دانست. 

با این حال وقتی به دسته‌بندی‌های سیاسی موجود کشور نگاه کنیم می‌بینیم که نگرانی‌های حداد منطقی به نظر نمی‌رسد‌. رئیس پیشین مجلس ایران، به اصول‌گرایان هشدار داده ممکن است سرنوشتی مانند سرنوشت اصلاح‌طلبان در دومین دوره انتخابات شوراها در انتظار آنان باشد. 

وی در تازه ترین اظهاراتش در گفت‌و‌گو با ارگان مطبوعاتی حزب موتلفه تصریح کرده‌: «اگر گروه‌های اصلی جناح اصول‌گرا نتوانند در مورد ارائه یک فهرست واحد انتخاباتی به توافق برسند، ممکن است در انتخابات آینده مجلس، از اصلاح طلبان شکست بخورند.»
 
این اظهارات حداد عادل یادآور داستان شب‌های برره یکی از سریا‌ل‌های طنز است که چند سال قبل پخش می‌شد. در یکی از داستان‌هایش اهالی آنجا روزی مانور نظامی داشتند‌. ‫غروب که شد همه آش و لاش برگشتند و زخمی و اسیر هم دادند. از آنها پرسیدند، چه شده ؟ که جواب شنیدند‌: در جریان مانور از دشمن فرضی به شدت شکست خوردیم. حداد عادل می گوید معتقد است انتخابات پیش رو تک قطبی نخواهد بود و با اطمینان می‌گوید «‌اصلاح‌طلبان شرکت می‌کنند و ما یک انتخابات جدی خواهیم داشت‌»‌، اما مجموعه اظهار نظر سران جریان اصلاح‌طلب تاکنون نشان می‌دهد که چنین اراده ای در اردوگاه آنان دیده نمی شود و آنها کماکان بر فراهم آمدن شرایط اصلاح‌طلبان تاکید دارند؛ امری که از سوی برخی چهره‌های سیاسی جایگزین «توبه از فتنه» شده و لذا پذیرفته نیست. 

از سوی دیگر وقتی اظهارات آیت‌الله جنتی مبنی بر اینکه «‌اساساً نیازی به حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات نیست‌» را به یاد بیاوریم که در پاسخ به شروط انتخاباتی سیدمحمد خاتمی گفته شد، نشان می‌دهد رییس کمیسیون فرهنگی مجلس تحلیلش از فضای انتخاباتی کشور‌، بیشتر از آنکه منطبق بر واقعیت باشد، بر ایده‌آل‌ها و آرزوهایش سوار است؛ همان آرزوهایی که در سال ۸۴ در قالب دود سفید هرگز از دودکش اصولگرایان بیرون نیامد و اصول‌گرایان نتوانستند بر سر یک کاندیدا به توافق برسند و صندلی ریاست‌جمهوری به فردی رسید که اینک نیز بار دیگر اسباب چند دستگی آنان شده است. 

البته وقتی خبرنگار واقع بین هفته نامه موتلفه از حداد پرسید “زمزمه‌هایی که در بسیاری از محافل زمزمه‌هائی شنیده می‌شود که ماحصل اصول‌گرایی، دولتی شد که ۳۰۰۰ میلیارد اختلاس کرد.”، وی چندان به این موضوع توجه نکرد و وضعیت اصول‌گرایان را کاملاً متفاوت با احمدی‌نژاد و بسیار خوب توصیف کرد. 

حدادعادل عضو کمیته ۷ نفره داوری است و خوب به آنچه در گروه ۸+۷ می‌گذرد آگاه است. اختلاف دیدگاه اعضای همین گروه درخصوص لزوم پیوستن یا نپیوستن جبهه پایداری‌، دیگر از حد اختلاف نظر گذشته و این روزها آخرین هشدارها به سران جبهه پایداری برای عدم تک‌روی داده می‌شود. 

حدادعادل هم که تا چندی قبل در حمایت از اصولگرا بودن جبهه پایداری سخن می‌گفت‌، این روزها لحنش علیه آنان تندتر شده و بعید نیست او که روزگاری می‌گفت‌: «عده‌ای برای خدا نباید در انتخابات شرکت کنند» تا چند وقت دیگر این جمله را خطاب به دوستانش بگوید. دوستانی که عده‌ای دیگر از اصول‌گرایان معتقدند عملا در زمین جریان بازی می‌کنند. در عین حال همچنان به آنان نرمش نشان می‌دهد و می‌گوید ممکن است با آمدن آنها ۸+۷ حتی ۸+۹ شود. 

در حال حاضر همفکران حداد عادل هرچند فعلاً صراحتا بر زبان نمی‌آورند، اما مشخص است که دل از پیوستن جبهه پایداری‌های به گروه ۸+۷ کنده اند و نگرانی شان نه بابت حضور اصلاح‌طلب‌ها، بلکه از طیف نزدیک به مشایی در انتخابات مجلس نهم است. آنان به خوبی این را دریافته‌اند که جبهه پایداری رقیب اصول‌گرایان خواهد بود. حداد نیز بعید است متوجه این موضوع نشده باشد و برای همین نگران بازی خوردن اصول‌گراها در جبهه خودی است و نه حضور اصلاح‌طلبان. اما وی این را به زبان نمی آورد زیرا شاید نقش‌های دیگری را برای خود متصور است‌؛ نقش‌هایی فراتر از رییس کمیسیون فرهنگی مجلس و حتی ریاست مجلس‌. لازمه رسیدن به آن جایگاه نیز سکوت کردن است یا لااقل کمتر سخن گفتن و در نهایت محافظه‌کارانه حرکت کردن. 

یکی از سوالت مجری برنامه شبکه اول از حداد این بود که برخی می‌گفتند بعد از نسبت خانوادگی با رهبری، جایگاه سیاسی شما تقویت شده که حداد پاسخ داد: البته این طور که نشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین