کد خبر: ۱۳۶۷۶۴
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۰ - ۲۱:۵۸

نگرانی از روند رو به‌ گسترش اعتیاد و طلاق در جامعه

افزایش کودک‌آزاری، خشونت‌ها و اختلالات روانی
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اعتیاد، طلاق، فقر، بیکاری، کاهش ازدواج، گرانی، ترافیک و....همه این واژه ها دریچه هایی از معضلات اجتماعی هستند که گریبان گیر جامعه امروز ما هستند. اما اینکه سهم هریک از این معضلات وهزینه هایی که به دنبال آن به جامعه وارد می‌شود چقدر است موضوعی که کارشناسان مطرح کردند. برخی جامعه‌شناسان و روان‌شناسان معتقدند که نوع معضلات اجتماعی در دو سال اخیر نسبت به سال‌های گذشته تغییر چندانی نداشته و جامعه همچنان از برخی از مشکلات تکراری و قدیمی که هنوز حل نشده‌اند، رنج می‌برد.
مشکلاتی همچون اعتیاد و افزایش آمار طلاق یکی از دو معضل اجتماعی پررنگی هستند که جامعه شناسان و روان‌شناسان اجتماعی از آنها نام می برند و معتقدند نه تنها مسئولان نتوانستند برای این دو مشکل راهی پیدا و آن را حل کنند بلکه بی‌توجهی به این دو مقوله موجب تشدید آنها نیز شده است.

اعتیاد و طلاق در حال تشدید و رشد

هادی معتمدی، روان‌شناس و استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در این باره می‌گوید: هم اکنون جامعه ما از دو معضل مشکلات خانوادگی و اعتیاد رنج می‌برد و بیشترین مراجعات به مطب‌های روان‌شناسی مربوط به این دو است.

معتمدی افزود: از هر 6 مراجعه‌کننده به مطب‌ها یکی مربوط به اعتیاد است که در دو سال اخیر اعتیاد به شیشه افزایش چشمگیری دارد. همچنین ازدواج های سریع و بدون بررسی دقیق و مسائل پیرامون آن از معضلات دیگری است که هم اکنون جامعه ما را به خود دچار کرده و هر روز تعداد آن بیشتر می‌شود، جوانان 18 تا 25 ساله که در دام طلاق می افتند و در انزوا و تنهایی خود زندگی می کنند. نبود آموزش‌های دقیق و به موقع، قاچاق مواد مخدر و دسترسی آسان جوانان به آن از علل بروز این دو مسأله است که مسئولان نیز به خوبی به آن واقف هستند.

تصادفات رانندگی و افزایش مرگ و میر

حسن عشایری، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه اعتقاد دیگری در این باره دارد و می‌گوید: به اعتقاد من تصادفات رانندگی موجب افزایش مرگ و میر در چند ساله اخیر شده است و بنیاد بسیاری از خانواده‌ها را از هم پاشیده و آنها را دچار مشکلات متعدد کرده است.

این استاد دانشگاه افزود: این آمار به شکل نجومی در سال‌های اخیر افزایش داشته و هر روز گریبان‌گیر تعداد زیادی از افراد جامعه می‌شود که جدا از خود شخص برای خانواده‌های‌شان نیز تبعات گوناگون دارد.

عشایری، گرانی را از دیگر مشکلات جامعه ایران در دو سال اخیر عنوان کرد و گفت: تورم بیش از حد در قیمت‌ها موجب شده مردم در معیشت خود دچار مشکل شوند، پیدا کردن معلولات بعدی آن هم بسیار آسان است، نبود امکان ازدواج فرزندان، ناتوانی در ادامه تحصیل، نداشتن امکان سفر و تفریح، عدم رسیدگی به بیماری‌های پنهان جسمانی و روحی از تبعات گرانی است که به مقدار زیاد می‌توان در بین خانواده‌ها مشاهده کرد.

مختصات جامعه اسلامی را نداریم

اما عباس محمدی اصل جامعه شناس در این باره می‌گوید: براساس جامعه‌شناسی یک پدیده اجتماعی موجب بروز سایر پدیده‌های دیگر می‌شود که می‌توان در ایران پدیده اقتصادی را منشاء بسیاری از مشکلات دانست.

این جامعه‌شناس افزود: هم اکنون در کشور ما اقتصاد بر پایه نفت است و فعالیتهای اقتصادی بی‌ثبات شده و میزان کالاهای وارداتی بالا و سرمایه‌گذاری خارجی کاهش پیدا کرده و از سویی مهاجرت نیروی کاری ماهر نیز افزایش یافته است.

محمدی اصل با بیان اینکه سیستم بانکی در ایران دچار سردرگمی است و توانایی سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف را ندارد، ادامه داد: آلودگی هوا از معضلات پیش روی کشورمان است که در دو سال گذشته بساری از نقاط ایران را در برگرفته و تعطیلات پیاپی را دنبال دارد.

محمدی اصل افزایش جرائم رایانه‌ای و بورکراسی اداری را از دیگر معضلات جامعه ایرانی دانست و افزود: رشد تکدی‌گری و پدیده کودکان خیابانی در چند سال اخیر به وضوح به چشم می‌آید. 

این جامعه‌شناس ادامه داد: در حوزه شخصیتی شاهد افزایش کودک آزاری، خشونتها و اختلالات روانی هستیم و هر روز از گوشه و کنار کشور خبر جدیدی در این باره می‌شنویم.

وی درباره سخنان عده‌ای از مسئولان که عنوان می‌کنند این مشکلات در همه کشورهای دنیا هست و ایران نیز از آن ناگزیر است، افزود: این نوع سخن گفتن اشتباه است چرا که آن کشورها اسلامی نیستند و نظام مادی دارند و بروز این معضلات در آنها طبیعی است.

محمدی اصل ادامه داد: اما ما نام اسلامی را یدک می‌کشیم و مدعی اخلاق هستیم پس باید معضلات اجتماعی کمتری داشته باشیم و بتوانیم جامعه را به یک آرامش اخلاقی برسانیم.

کمیسیون اجتماعی مجلس چه می‌کند؟

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه موضوع بیکاری جوانان در دست بررسی اعضای کمیسیون است، گفت: هم اکنون این موضوع خاص در دست بررسی است و مسئولان این حوزه با حضور در مجلس باید در این زمینه پاسخ‌گو باشند.

سلیمان جعفرزاده افزود: اعتیاد و طلاق نیز از موضوعات مهمی است که جامعه از آن رنج می‌برد و ما نسبت به آن آگاه هستیم و همواره بر روی این دو موضوع تاکید داریم، اما توان ما نیز تا حدی است.

همچنین داریوش قنبری دیگر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز با بیان اینکه معضلات اجتماعی در چند سال اخیر بیش از گذشته حاد شده اند و هر روز رو به افزایش اند، گفت: متقاعد کردن دولت برای انجام امور فرهنگی و جلوگیری از تشدید این معضلات را همواره در مجلس دنبال می‌کنیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: ریشه بسیاری از معضلات اجتماعی کاملا مشخص است و همه مسئولان کشوری نسبت به آن آگاهی دارند ولی عزم راسخ برای حل آن نیاز است که هم اکنون وجود ندارد.

قنبری تاکید کرد: دستگاه‌های فرهنگی و حتی اقتصادی در چند سال گذشته نتوانستند به خوبی عمل کنند و همین امر موجب تشدید آنها می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین