کد خبر: ۱۳۶۷۷
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۸۴ - ۱۶:۴۰

ملک عبدالله هم با شارون دیدار کرد

آفتاب‌‌نیوز : ملك عبدالله دوم، پادشاه اردن در جريان گفت‌وگو با آريل شارون، نخست وزير اسراييل در حاشيه‌ي اجلاس سازمان ملل در نيويورك اظهار داشت: عقب نشيني غزه يك طرح شجاعانه بود كه اميدها براي دستيابي به صلح پايدار و منطقي در منطقه را افزايش داد.

ملك عبدالله دوم اظهار داشت، اين طرح بايد با عقب نشيني‌هاي ديگر از كرانه‌ي باختري دنبال شود. 

ملك عبدالله دوم هم‌چنين بر لزوم تداوم اعتمادسازي ميان فلسطينيان و اسراييلي‌ها و ازسرگيري مذاكرات وضعيت نهايي تاكيد كرد.

پادشاه اردن ادامه داد: همه‌ي ما از جمله اسراييل به كمك به تشكيلات خودگردان در تلاش‌هايش براي ساخت موسسات توانمند در ارايه‌ي شرايط بهتر زندگي براي مردم فلسطين مشغوليم.

ملك عبدالله دوم بر درخواست‌ها براي تشكيل يك كشور فلسطيني تاكيد كرده و گفت: يك كشور فلسطيني واقعي در كنار اسراييل به اميدهاي مردم فلسطين جامه عمل مي‌پوشاند و ثبات و امنيت را در منطقه برقرار مي‌سازد.

پادشاه اردن به سازمان ملل گفت: يك گام مهم تضمين عدم تحمل كساني است كه افراطي‌گري را ارتقا مي‌بخشند و اردن با جامعه‌هاي بين‌المللي مسلمانان، تفسيرهاي افراطي از اسلام را فاش مي‌كند. اردن مي‌خواهد اسلام سنتي ميانه‌رو و صحيح جايگزين اسلام مبارزان، افراطيون و بنيادگرايان در سرتاسر جهان شود.

شارون نيز در اين ديدار اظهار داشت: موضوع حفظ امنيت در اولويت اقدامات اسراييل قرار دارد.

وي هم‌چنين بر ضرورت تلاش‌هاي بيشتري براي تضمين امنيت در غزه و تحكيم قدرت تشكيلات خودگردان در نوار غزه تاكيد كرد.

سلطان بن عبدالعزيز، وليعهد عربستان نيز اعلام كرد، اسراييل بايد از زمين‌هاي اشغال شده‌ي بيشتري از اعراب پس از غزه، عقب نشيني كند و تاكيد كرد، هيچ تغييري در موضع دسته جمعي اعراب در خصوص اسراييل وجود ندارد مگر آنكه اشغال پايان يابد.
وي گفت: اعراب بر تعهدشان به برقراري صلح پايدار و منطقي از طريق صلح اعراب كه عربستان مطرح كرد و رهبران عربي در سال 2002 آنرا پذيرفتند، پايبند هستند.

سلطان بن عبدالعزيز اظهار داشت: ما عقب نشيني اسراييل از نوار غزه را بسيار با دقت پيگيري كرديم. اين عقب نشيني بايد با عقب نشيني‌هاي بيشتر از زمين‌هاي فلسطينيان و اراضي اشغال شده‌ي اعراب از سال 1967 همراه باشد و به تحقق يك كشور فلسطيني مستقل با پايتختي بيت‌المقدس بيانجامد.

تاكيد وليعهد عربستان بر موضع اين كشور با موضع قطر متفاوت است. اين دو كشور عربي در شوراي همكاري خليج فارس شريكند اما در بعضي از مسايل اختلاف دارند.

وزير امور خارجه‌ي قطر در ديدار با سيلوان شالوم، وزير امور خارجه‌ي اسراييل گفت برقراري روابط ديپلماتيك كامل با اسراييل پيش از تشكيل يك كشور فلسطيني مستقل امكان پذير است.

وليعهد عربستان همچنين در خصوص مساله ‌اصلاحات سازمان ملل از انجام اصلاحات در شوراي امنيت سازمان ملل، گسترش اعضايش و ارتقا كارآمدي آن براي برقراري صلح و امنيت بين المللي حمايت كرد.

سلطان بن عبدالعزيز ادامه داد: مهمترين مساله اتحاد عراق و هويت عرب و هم چنين حفظ استقلال، ثبات و تماميت ارضي، حقوق تضمين شده‌ي همه‌ي عراقي‌ها بدون توجه به وابستگي‌ سياسي، قومي‌شان است.

در حالي كه برخي كشورهاي عربي و مسلمان آمادگي‌شان براي ارتقا روابط با اسراييل اعلام كرده‌اند، برخي از كشورهاي عربي نيز برقراري اين روابط را رد كرده‌اند.

سليم الحص، نخست وزير سابق لبنان برگزاري نشست اتحاديه‌ي عرب براي اتخاذ طرح‌هايي براي كنترل اين موج تهديد آميز و گسترده را خواستار شد.

الحص در بيانيه‌اي اعلام كرد: من متحيرم آنها چطور مي‌توانند چنين اقدامي را به انجام رسانند؟ آنها با بهانه‌ي قرار دادن جايزه به "دشمن صهيونيستي" براي عقب نشيني از غزه، دليلي را كه نيم قرن از آن حمايت كردند، به دست فراموشي سپرده‌اند.

حازم سقيه، روزنامه‌نويس برجسته‌ي لبناني در روزنامه‌ي الحيات اعلام كرد: اكثريت كشورهاي عربي در صورتيكه بتوانند مطمئن شوند كه واكنش عمومي كنترل شده است، هر آنچه كه قطر انجام داد انجام مي‌دهند.

اين در حالي است كه آيت‌الله محمد حسين فضل‌الله، عالي‌رتبه‌ترين روحاني مسلمان شيعه لبنان در جريان خطبه‌ي نماز جمعه گفت: آمريكا در تلاش است تا به تحريم اقتصادي و سياسي مسلمانان و اعراب عليه اسراييل در مجمع عمومي سازمان ملل پايان دهد.

فضل‌الله اظهار داشت: تنها شرط دوستي آمريكا با هر كشوري برقراري روابط با اسراييل است.

يكي از وكلاي عربستاني نيز اظهار داشت، واكنش‌هاي دولتهاي عربي بازگو كننده‌ي خواست مردم آنها نيست.

وي با اشاره به ناآرامي‌هاي ضد آمريكايي در عراق گفت: توده‌ي مردم از ابزار خودشان براي بيان اين امر استفاده مي‌كنند. عراق بهترين مثال از اينگونه است.

در همين حال ايحود المرت، وزير دارايي رژيم صهيونيستي در گفت‌وگو با اشپيگل اعلام كرد اين رژيم قصد دارد شهرك‌هاي بيشتري را در كرانه‌ي باختري تخليه كند.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین