کد خبر: ۱۳۶۸۲۱
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۴

گری کاسپاروف: ما در روسیه انتخابات نداریم؛ اینجا نتیجه انتخابات بر ما نازل می‌شود!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: گری کاسپاروف، قهرمان پیشین شطرنج جهان و مخالف سرشناس ولادیمیر پوتین، وقتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار بی‌بی‌سی، او از عبارت “انتخابات در روسیه” استفاده می‌کند، عصبانی می‌شود، حرف خبرنگار را قطع می‌کند و می‌گوید: شما هم که مدام حرف‌تان را تکرار می‌کنید. در روسیه نه کسی در انتخابات نامزد می‌شود و نه کسی مشارکت می‌کند. ما اینجا در انتخابات پیروز نمی‌شویم. نتیجه انتخابات بر ما نازل می‌شود! 

کسی در روسیه در مورد تمایل ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه برای بازگشت به مقام ریاست‌جمهوری شک نداشت. سوال این بود که آیا دمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری فعلی بر سر راه این سیاستمدار جودوکار می‌ایستد یا خیر. 

بالاخره مدودف در جلسه اخیر سالانه حزب “روسیه متحد” روی سِن رفت و به ماه‌ها حدس و گمان خاتمه داد و گفت: فکر می‌کنم مصلحت این باشد که کنگره حزب، از نامزدی دبیرکل حزب، ولادیمیر پوتین، در انتخابات ریاست جمهوری آینده حمایت کند. 

ولی کاسپاروف حاضر نیست درباره بازگشت پوتین به قدرت صحبت کند. معتقد است وی اصولاً هرگز قدرت را ترک نکرده که حالا بشود از بازگشتش حرف زد. 

وی گفت: وقتی پوتین در سال ۲۰۰۸ رسما از راس قدرت در روسیه کنار رفت، واقعیت امور هیچ فرقی نکرد. همه چیز همچنان در کنترلش ماند. هنوز هم همین‌طور است. تنها فرقش این است که حالا پوتین به هر دلیلی تصمیم گرفته در ظاهر هم به راس قدرت برگردد. همین!
در انتخابات پیشین، جبهه “روسیه متحد” متعلق به پوتین بیش از ۷۰ درصد آرا را به دست آورد. ولی از نگاه ‌کاسپاروف، برای فهم نتایج انتخابات روسیه باید شرایط برگزاری آن را در نظر گرفت. 

قهرمان پیشین شطرنج جهان تصریح کرد: باید به شما یادآوری کنم که حسنی مبارک، رئیس جمهوری سابق مصر هم ۹۰ درصد آراء را به دست می‌آورد. اگر می‌خواهید از عباراتی مثل رای و انتخابات و کارزار انتخاباتی درمورد روسیه استفاده کنید، باید به یاد داشته باشید که در “روسیه پوتین” اصلا چنین فضای سیاسی وجود ندارد. فقط هفت حزب هستند که اجازه فعالیت سیاسی دارند. 

وی افزود: بعد از اینکه در سال ۲۰۰۴ پارلمان دست نشانده قوانین سختگیرانه ایجاد احزاب سیاسی را تصویب کرد، حتی یک حزب سیاسی جدید هم ثبت نشده است؛ نه لیبرال، نه محافظه‌کار، نه ملی‌گرا، نه دست چپی. هیچ حزبی! 

وی تاکید کرد: یادتان نرود که در بسیاری از حوزه‌های انتخاباتی، پوتین و دوستانش صد درصد آرا را به دست آورده بودند! 

کاسپاروف شش سال پیش، از دنیای شطرنج خداحافظی کرد تا تمام وقتش را صرف سیاست کند. وی در این سال‌ها از پر سروصدا‌ترین مخالفان پوتین بوده است. 

وی در ادامه این مصاحبه خاطرنشان ساخت: مشکلات روسیه درست مثل مشکلات کشورهایی است که در آن‌ها رهبران به مدت طولانی و در نبود فرآیندهای دموکراتیک در راس قدرت باقی می‌مانند. در این دسته کشور‌ها، زمینه فساد فراهم است. امروز، در “روسیه پوتین” فساد دیگر بخشی از مشکل نیست. فساد خودش به بخشی از نظام سیاسی تبدیل شده است. این نظام در درازمدت قطعا از کار خواهد افتاد چون با وجود قیمت بالای نفت، فاصله بین فقیر و غنی در دولت پوتین بیشتر شده است. 

کاسپاروف در ادامه گفت: می‌گویم “دولت پوتین” چون این نتیجه حکمرانی پوتین از ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ نیست بلکه نتیجه حکمرانی مطلق پوتین از ۲۰۰۰ تا همین حالاست. کابینه او هیچ اقدام قابل توجهی برای بازسازی زیرساخت‌های اقتصاد روسیه انجام نداده است و درآمدهای بالای نفتی در خود روسیه سرمایه‌گذاری نشده و از جاهای دیگر سر درآورده است. 

در اواخر سال ۲۰۰۸ و با اصلاح قانون اساسی روسیه، دوره ریاست جمهوری از چهار سال به شش سال افزایش یافت. به این ترتیب بهتر می‌شود نگرانی مخالفان پوتین را درک کرد چرا که وی قانونا می‌تواند تا سال ۲۰۲۴ بر روسیه حکمرانی کند. 

در شطرنج حرفه‌ای پیش‌بینی چند حرکت بعدی حریف معمول است. کاسپاروف که در طول دوران حرفه‌ای خود با بعضی از قوی‌ترین ابرکامپیوترهای روز مسابقه می‌داد، بیش از هر شطرنج باز دیگری به این توانایی محتاج بود. اما حالا حاضر نیست نتایج انتخابات سال آینده را پیش‌بینی کند. 

وی اظهار کرد: باید دوباره حرفتان را تصحیح کنم. لطفا از عبارت “انتخابات” برای توصیف اتفاقی که در روسیه می‌افتد، استفاده نکنید. سال دیگر پوتین به صورت رسمی به مقام ریاست جمهوری برمی‌گردد. شاید هم لازم نباشد تا مارس سال آینده صبر کنیم. احتمالا تا آخر همین امسال مدودف اخراج می‌شود و پوتین در مقام کفیل ریاست جمهوری در انتخاباتی نمایشی شرکت می‌کند. 

گری کاسپاروف تاکید کرد: تغییر در روسیه اجتناب ناپذیر است،‌ همان طور که در کشورهای عربی و دیگر کشورهای غیردموکراتیک اجتناب ناپذیر بود. ولی متاسفانه در تمام این سال‌ها که پوتین برای دستیابی به ریاست جمهوری مادام العمر تلاش می‌کرد، ما فرصت را برای اصلاحات صلح‌آمیز در روسیه از دست دادیم. 

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد ۴۰ درصد از رای دهندگان روسی از برگشت ولادیمیر پوتین به ریاست جمهوری حمایت می‌کنند. 

کاسپاروف همیشه اینقدر به آینده سیاسی روسیه بدبین نبود. سه سال پیش، وقتی که برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ روسیه تلاش می‌کرد، شور و هیجان بیشتری داشت. با این حال وی از شرکت در انتخابات به یک دلیل ساده بازماند؛ برای نامزد شدن باید امضای ۵۰۰ شهروند روسی را جمع می‌کرد و مقامات روسی به وی مجوز اجاره یک سالن ۵۰۰ نفره را ندادند. 

سه سال بعد از آن روزهای تلخ، سقف آرزوهای قهرمان شطرنج جهان به شدت پایین آمده است. 

وی گفت: ما از انتخابات صرفا به عنوان فرصتی برای بیان آرمان‌هایمان استفاده می‌کنیم چون می‌خواهیم نهادهای دموکراتیک را در روسیه بازسازی کنیم. می‌خواهیم دولت، حقوق اولیه شهروندان روسیه را به رسمیت بشناسد. الان موضع مشترک ما مخالفان در روسیه این است که این انتخابات وجود خارجی ندارد و از رسانه‌های خارجی می‌خواهیم که آن را نادیده بگیرند. چون این انتخابات چیزی جز اتلاف وقت نیست و هدفش صرفا ایجاد مشروعیت کاذب برای دولتی است که به فرآیندهای دموکراتیک کوچک‌ترین اعتقادی ندارد. 

پوتین براساس نظرسنجی‌ها هنوز هم محبوب‌ترین سیاستمدار روسی است و ما این حرف را به کاسپاروف یادآوری می‌کنیم و وی که به سختی می‌تواند نیشخندش را پنهان کند، به سرعت جواب می‌دهد: افکار عمومی از مبارک و قذافی هم حمایت می‌کردند. آن هم با چه درصدهای بالایی! کاسپاروف،روسیه،
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین